Pikes Peakin kansainvälinen kilpailu on legendaarinen mäkikisa, jota on järjestetty jo vuodesta 1916 lähtien. Kisalla on siis tänä vuonna satavuotispäivänsä.

Victoryn omien pyörien välisessä kilpailussa Project 156:lla ajaa entinen kisan voittaja Jeremy Toe ja sähköisellä Empulse RR:llä puolestaan Cycle World -lehden testikuljettaja Don Canet.

Empulse RR.

Empulse RR.

Project 156 on saanut nimensä satavuotiaan kisatien mutkien määrän mukaan, ja siinä moottorin virkaa toimittaa nestejäähdytteinen kisaversio 1,2 litran DOHC V-twin-neliventtiilikoneesta, jollainen hieman kesympänä on myös Victory Octanessa. Empulse RR tuodaan Pikes Peakille viime vuoden Mansaaren ajojen podium-paikan innoittamana. Victoryn tuotantomalli Empulse TT on puolestaan katulaillinen versio tästä kisapyörästä.

– Victory Racing toimii kansainvälisenä t&k-ohjelmana ja testialustana tuleville tuotteille, ja koska Pikes Peak on kiistatta haastavin kisa Amerikassa - on se juuri se, missä meidän pitää olla mukana, uskoo Victory Motorcyclesin markkinointijohtaja Alex Hultgren.

Project 156.

Project 156.

Pikes Peakin kisa järjestetään sunnuntaina kesäkuun 26. päivä, ja kilpailijoita lähtöviivalle asettuu noin sata. Coloradossa El Pason piirikunnassa sijaitsevan Pikes Peakin reitin pituus on 19,99 kilometriä, ja siinä on 156 mutkaa. Nousua matkalla on kaikkiaan 1440 metriä ja loppupiste on 4,3 kilometrin korkeudessa. Reittiennätys 8:13.878 on vuodelta 2013 ja Sebastian Loebin nimissä.

Suomalaisista kisan on voittanut ainakin kerran silloisella ennätysajalla turboahdetulla Peugeot 405 Turbo-16:staan Ari Vatanen, jonka suorituksesta ranskalainen ohjaaja Jean-Louis Mourey teki palkintojakin voittaneen lyhytfilmin Climb Dance.

Victoryt Project 156 ja Empulse RR. Valmiina Pikes Peakiin.

Victoryt Project 156 ja Empulse RR. Valmiina Pikes Peakiin.