Vakuuttava.fi on oululaisen startup-yritys Reweb Oy:n kehittämä palvelu vakuutusten kilpailuttamiseen. Verkkopohjaisen palvelun avulla kuluttaja rakentaa itselleen yksityiskohtaisen ja kattavan yhteenvedon, jolla hän voi kilpailuttaa haluamansa vakuutusyhtiöt. Sähköinen yhteenveto sisältää olennaisimmat vakuutustarjoukseen tarvittavat tiedot, joten vakuutusyhtiön on helppo tehdä tarjous asiakkaalle juuri tämän toivomassa laajuudessa.

– Merkittävin etu Vakuuttava.fi:ssä on se, että asiakkaan ei tarvitse ilmoittaa tietoja useaan kertaan moneen eri paikkaan. Se säästää aikaa ja ennen kaikkea vaivaa, kertoo Jerry Keisala Reweb Oy:stä.

Vakuuttava.fi toimittaa asiakkaan yhteenvedon suoraan ensimmäisenä mukaan lähteneisiin vakuutusyhtiöihin: Folksamiin, Pohjantähteen sekä Turvaan. Muihin vakuutusyhtiöihin asiakas voi lähettää sähköisen yhteenvedon itse. Tavoitteena on saada kaikki vakuutusyhtiöt mukaan mahdollisimman pian, jotta asiakkaan ei tarvitse toimittaa niihin erikseen yhteenvetoa. Sähköinen yhteenveto kannattaa toimittaa myös nykyiseen vakuutusyhtiöön, jolloin se voi halutessaan vielä reagoida tilanteeseen ja tarkistaa asiakkaan vakuutusmaksuja.

Mitä maksaa, mitä hyötyjä, toimiiko?

Vakuutusten kilpailutus on haastavaa, sillä termistö ja vakuutusten sisällöt poikkeavat toisistaan. Tämä vaikeuttaa vakuutusten vertailua keskenään, ja monelta jää kilpailutus teettämättä. Vakuutusmaksut voivat kuitenkin olla suuri menoerä kotitalouksille, joten niiden säännöllinen kilpailuttaminen voi tuoda merkittäviä säästöjä. Kilpailuttaminen kannattaisikin tehdä vuoden-parin välein.

Kysyimme Vakuuttavan Jerry Keisalalta palvelun kustannuksista, toimiiko se moottoripyörien vakuutusten osalta sekä sitä, parantaako palvelun kautta kilpailuttaminen vakuutusten vertailtavuutta.

– Palvelu mahdollistaa yksityispuolen kaikkien vakuutuslajien kilpailutuksen. Käytännössä asiakas täyttää vakuutusten tiedot ja järjestelmä rakentaa yhteenvedon, jolla vakuutusyhtiöt on todella helppo kilpailuttaa. Palvelu maksaa 10 euroa, ja siitä menee aina 20 senttiä Kummit Ry:n kautta hyväntekeväisyyteen. Palvelu nopeuttaa ja helpottaa kilpailuttamista todella paljon. Asiakas voi kilpailuttaa kaikki vakuutuksensa yhdellä kertaa, jos näin haluaa.

– Moottoripyörän osalta kysytään kaikki tarvittava, jopa ajokuukaudet otetaan esille, sillä joissain yhtiöissä on vielä vakuutuksissa vuodenaikahinnoittelu sekä seisonta-aika.

Keisala muistuttaa asiakkaan omasta vastuusta vertailuissa.

– Tarjoukset ovat vertailukelpoisia, koska asiakas määrittelee palvelun kautta ne minimiturvat mitkä haluaa vakuutuksiinsa. Vakuutusyhtiöiden täytyy tarjota vastaavat ratkaisut tai hyvin lähelle niitä. Tietenkin asiakkaalla on vastuu tutustua tarjouksiin ja tehdä päätös vasta sitten, Keisala toteaa.

Asiakashankintaa usein lyhytaikaisten tarjousten varassa

Keisalaa huolettaa se, että vakuutusyhtiöiden uusasiakashankintaa tehdään usein tarjouskampanjoiden avulla. Niiden hyöty jää asiakkaalle yleensä yhden vakuutuskauden mittaiseksi, ja indeksikorotukset nostavat vuosi vuodelta passiivisen asiakkaan vakuutusmaksuja.

Vakuuttava.fi muuttaa koko vakuuttamiskentän toimintaa helppotekoisilla kilpailutuksilla.

– Suurimmat vakuutusyhtiöt ovat palvelumme kanssa ymmärrettävästi varpaillaan, koska heillä on eniten puolustettavaa ja ”nukkuvia” asiakkaita. Vakuuttava.fi ajaa tässä kuviossa kuluttajan asiaa. Haluamme tehdä vakuutusalasta kuluttajaystävällisemmän, taustoittaa Keisala.

Suomessa toimii kahdeksan vakuutusyhtiötä, joista kolmen suurimman hallussa on noin 80 prosenttia vakuutusmarkkinoista. Vakuuttava.fi asettaa kaikki vakuutusyhtiöt samalle viivalle ja avaa markkinoita kuluttajan eduksi. Lisätietoja Vakuuttavan kotisivuilta.