Huom: Uudelleenjulkaisemme Joulun ja välipäivien aikana vapaapäivien lukemiseksi teille 10 luetuinta juttuamme vuonna 2016. Lukemisen Iloa! Tv. Toimitus

Keveyttä

Oheisella videolla LiquidPiston demoaa moottorinsa käyttökelpoisuutta poistamalla mikroauton 18 kilogrammaa painavan perinteisen voimanlähteen ja korvaamalla sen valmistamallaan 1,8 kiloa painavalla X Mini -kiertomäntämoottorilla. Moottorin teho on bensiinikäyttöisenä tällä hetkellä 3,5 hevosvoimaa(2,2 kW) / 10 000 rpm, ja sen kolmen palotilan yhteenlaskettu tilavuus on 70 cm3. Tehoa nostetaan piakkoin 5 hevosvoimaan (3,7 kW).

X Mini on (lisälaitteineen) noin 30 % kevyempi kuin perinteinen bensiinimoottori ja 70 % kevyempi kuin vastaava dieselmoottori. 

Kokovertailu: 49 cc Hondan moponmoottori verrattuna (oikealla) 70 cc Mini X:ään.

Kokovertailu: 49 cc Hondan moponmoottori verrattuna (oikealla) 70 cc Mini X:ään.

LiquidPistonin moottoreiden pieni koko ja skaalattavuus mahdollistavat monien moottoroitujen laitteiden koon minimoimisen. Samalla tässä moottorityyppissä on paljon tavanomaista moottoria paremmat melu- ja tärinäominaisuudet kuin perinteisissä. Siinä on myös potentiaalia aivan uudenlaisiin ratkaisuihin, LiquidPistonin moottoria voidaan jatkossa nähdä vaikka lehtipuhaltimessa tai nurmikonleikkurissa, kannettavissa generaattoreissa, kuvauskoptereissa, roboteissa tai vaikkapa sähköajoneuvojen tai perinteisinä kannettavina generaattoreina.

Erilainen kiertomäntämoottori

Wankel-moottorin ongelmina ovat olleet korkeat valmistuskustannukset, suuri polttoaineen kulutus sekä palotilojen tiivistäminen. LiquidPistonin moottorissa nämä ongelmat on ratkaistu epäkeskorakenteella. Polttoaineen syöttö ja pakokaasujen poisto hoidetaan onton männän sisällä sijaitsevien onteloiden kautta. Imu- ja pakopuoli ovat eri puolilla mäntää. Mäntä on muodoltaan pitkulainen ja litistetty ympyrä toisin kuin Wankel-moottoreissa, joissa mäntä on kolmion muotoinen.

Mini X -kiertomäntämoottorin osat. Liikkuvia osia on vain kaksi: mäntä ja kampiakseli.

Mini X -kiertomäntämoottorin osat. Liikkuvia osia on vain kaksi: mäntä ja kampiakseli.

Moottorin rakenne on myös äärimmäisen yksinkertainen, siitä puuttuvat venttiilikoneisto ja nokka-akselit, joten liikkuvia osia ovat pelkästään mäntä ja epäkesko kampiakseli. LiquidPiston kertoo moottorinsa olevan 20-30 % taloudellisempi kuin nykyiset bensiini- tai dieselmoottorit, joten sillä olisi käyttöä myös moottoripyörän moottorina.

Moottori on värinätön ja erittäin kierrosherkkä. Männän ja epäkeskon liikkeen tasapainottamiseen käytetään vastapainon tyyppistä kappaletta.

LiquidPistonin Mini X -kiertomäntämoottori eri kulmista.

LiquidPistonin Mini X -kiertomäntämoottori eri kulmista.

Sopimus Yhdysvaltain asevoimien kanssa

LiquidPiston teki maaliskuussa miljoonan dollarin sopimuksen DARPA:n eli Yhdysvaltain asevoimien tutkimusorganisaation Defense Advanced Research Projects Agencyn kanssa polttoainetehokkaan, kevyen ja raskailla polttoaineilla toimivan kiertomäntäpolttomoottorin kehittämiseksi. Moottorin rakenne kun mahdollistaa monien erilaisten polttoainevaihtoehtojen käytön bensiinistä dieseliin ja maakaasuun.

Uudentyyppisestä kiertomäntämoottorin ensimmäinen versio kuutiotilavuudeltaan suurempi oli X2, joka kehittää 70 hevosvoiman tehon. 

X Mini -kiertomäntämoottorista on saatavilla myös oma versio kehitystyöstä kiinnostuneille. Lisätietoja LiquidPistonin kotisivuilta.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Kiertomäntämoottorin uusi rohkea tuleminen

 

Applen iPhonen 6 vs. X Mini.

Applen iPhonen 6 vs. X Mini.