Vuodelle 2017 mallisto on suunniteltu kokonaan uusiksi. Luvassa on ainakin valmistajan tiedotteen mukaan edistyksellisintä tekniikkaa liitettynä huipputason käsiteltävyyteen, tehoon, painoon sekä estetiikkaan. Mallisarjaan kuuluvat kaksitahtiset TX 125, TE 250 ja 300 sekä nelitahtiset FE 250, 350, 450 ja 501-mallit.

Kaikissa vuoden 2017 malleissa on uudet kevyemmät ja kompaktimmat moottorit sekä 4-tahtimalleissa luistonestojärjestelmä vakiona mukana.

Suurimmat alustan muutokset

Husqvarna MY17 TE 250

Husqvarna MY17 TE 250

Vuoden 2017 enduro-malleissa on uudet parempaan kuljettajan mukavuuteen tähtäävät rungot. Ne ovat niinikään KTM:n tytäryrityksiin kuuluvan WP Performancen käsialaa ja ovat 20 % vääntöjäykemmät kuin aiemmin paremman stabiiliuden ja käsiteltävyyden vuoksi. Pitkittäisjäykkyyttä puolestaan on vähennetty 30 % jousituksen toiminnan parantamiseksi.

Komposiittiapurunko on myös suunniteltu uusiksi ja siinä on 30 % hiilikuitua, joten se on kilon kevyempi kuin aiemmissa malleissa. Kaikissa uusissa malleissa on CNC-koneistetut yläkolmiot, joiden offset on 22 astetta.

Taka-akseli on työstetty uudelleen siten, että ketjunkiristimen merkinnät näkee nyt lukea yläkautta.

Jousitusosastosta vastaavat etupään uudet 48 mm täysin säädettävät WP Xplorit. Kaikki säädöt ovat nyt - jousen etujännitys mukaan lukien - sijoitettuna kummankin teleskoopin yläpäähän. Takana uusi WP:n linkitysjärjestelmä on 0,36 kg kevyempi kuin aikaisempi.

Uusi WP:n enduroetupää vuodelle 2017.

Uusi WP:n enduroetupää vuodelle 2017.

Enduromallistossa jalkatapit on sijoitettu 6 mm ylemmäs kuin motocross-mallistossa, ja uudet itsestäänpuhdistuvat jalkatapit estävät lian muodostumista. Uudet ODI:n kahvat ja nelitahtisissa säädettävä kaasun asetus tarjoavat parempaa ajokokemusta. 

Pysähtymisosastolta löytyvät Brembon kaliiberit ja GSK:n levyt. Takajarrussa on 24 mm:n mäntä aiemman 26 mm:n sijaan sekä 10 mm pidempi jarrupoljin paremman jarrutustuntuman löytämiseksi.

Ilmansuodinkotelo on suunniteltu uudelleen, ja sisäänmenon paikka on sijoitettu tarkasti estämään ilman deformaatiota sekä takaamaan maksimi-ilmanvirtaus ja suojaus. Ilmanpuhdistimen korissa on nyt yksinkertainen asennusjärjestelmä, joka estää virheellisen suotimen asennuksen.

Pyörien väritys on ruotsalaisittain kelta-sinivahvisteinen.

Alustan huippukohdat 

  • - Uudet rungot, joissa optimoitu geometria
  • - WP Xplor 48 endurokäyttöön suuniteltu etuteleskooppi
  • - Kolmiosainen komposiittiapurunko
  • - Keinuhaarukka optimoitu helppoa ketjukiristystä varten
  • - Täysin uusi ulkomuoto sekä modernit värit ja grafiikka
  • - Itsestäänpuhdistuvat jalkatapit
  • - ODI:n lukkiutuvat kahvat
  • - Uusi ilmansuotimen kotelon design

Kaksitahtikoneet

Husqvarna MY17 TE 300

Husqvarna MY17 TE 300

Kaksitahtimallien moottorit on suunniteltu kokonaan uusiksi. Ne ovat kevyempiä ja kompaktimpia, ja niiden rakenne tähtää massan keskittämiseen. Männät ja sylinterit on päivitetty, samoin kampiakselit, lisäksi tasapainoakselit vähentävät merkittävästi värinöitä.

Kaikissa 2-tahtimalleissa on uudet litteäluistiset 38 mm:n Mikunin TMX -kaasuttimet. Uudet kaasuttimet tarjoavat pehmeämpää ja paremmin kontrolloitavaa tehoa. Lisäksi ne ovat vähemmän herkkiä lämpötilan ja korkeuden muutoksille.

Kaksitahtimalleissa on nyt myös kevyt sähköstarttijärjestelmä, joka on nyt asennettu hyvin suojattuna moottorin alle kaikissa TE-malleissa. TX 125:een sen saa lisävarusteena.

TX 125:ssä on täysin uusi pakojärjestelmä, jonka pitäisi taata paremmat tehot huippukierroksilla. TX 125:ssä on myös täysin uusiksi suunniteltu vaihteisto. Toteutetut uudistukset ovat tuoneet suuren painonvähennyksen koko 2-tahtimallisarjaan.

TE 300 2017 moottori.

TE 300 2017 moottori.

2-tahtimallien uudistukset 

  • - Täysin uudet moottorit
  • - Uusi mäntä TX 125:ssä
  • - Päivityksiä Power valveen
  • - tasapainoakseli värinöitä vähentämään
  • - Uusi 38 mm Mikunin TMX -kaasutin
  • - Sähköstartti sijoitettu moottorin alle, valinnainen TX 125
  • - Täysin uusittu pakoputkisto TX 125
  • - Uudet äänenvaimentimet (TE 250 ja 300)
  • - Uusi vaihteisto TX 125
  • - Isoja painonvähennyksiä

 

Husqvarna MY17 TE 250

Husqvarna MY17 TE 250

Nelitahtiset

Kaikki moottorit on suunniteltu uusiksi tehon ja luotettavuuden parantamiseksi. Uudistuksissa on tähdätty enduromaisen ja kuljettajaystävällisen tehon aikaansaamiseen, joten moottorit ovat aiempaa kevyempiä ja kompaktimpia. Lisäksi kaikissa malleissa on vakiona luistonesto.

Husqvarna MY17 FE 250

Husqvarna MY17 FE 250

2017 FE-mallien parannellut kannet, sylinterit sekä uudet kampiakselit tarjoavat pidemmät, 135 tunnin huoltovälit.

Keihinin moottorinohjausjärjestelmä on pienikokoisempi, kevyempi sekä prosessoi dataa nopeammin. Se mahdollistaa sekä valittavat tehokartat että luistoneston. Yhdessä uuden vaihdesensorin kanssa voimantuotto optimoidaan joka vaihteelle erikseen.

42 mm:n ruiskun suuttimet on sijoitettu tehokkaamman palamistapahtuman aikaansaamiseksi.

Tehokarttavalitsin.

Tehokarttavalitsin.

Kaikissa 4-tahtimalleissa on myös päivitetyt putket ja lyhyemmät vaimentimet, jotka on sijoitettu 50 mm lähemmäs moottoria. Uusiksi suunnitellussa vaihteistossa on vaihdeilmaisin, joka mahdollistaa kullekin vaihteelle kohdistetun moottorin tehokartan. 

Muutokset ja päivitykset ovat pudottaneet moottoreiden painoa mallista riippuen 0,7 - 1,7 kg.

FE 350 2017 moottori.

FE 350 2017 moottori.

4-tahtimallien uudistukset

  • - Uusi moottorien rakenne on fokusoitunut massan keskittämiseen
  • - Luistonesto vakiona
  • - Normaali tehokarttojen valintakytkin
  • - Keihinin moottorinohjausjärjestelmä prosessoi dataa nopeammin.
  • - Vaihteenilmaisin mahdollistaa vaihdekohtaiset tehokartat
  • - Suuttimien uudelleensijoitus
  • - Uudet putket, lyhyemmät vaimentimet
  • - Uudet kampiakselit
  • - Pidempi, 135 tunnin huoltoväli
  • - Isoja painonsäästöjä

Husqvarna MY17 FE 350

Husqvarna MY17 FE 350

Husqvarna MY17 FE 501

Husqvarna MY17 FE 501