Milwaukeelaisyritys kertoi, että sen voitto laski 6,4 % vuoden toisella, kesäkuuhun päättyneellä neljänneksellä viime vuoden 299,8 miljoonasta dollarista 289,4 miljoonaan dollariin.

Voitto per osake nousi 1,55 dollariin viimevuotisesta 1,44 dollarista. Tämä taas johtuu siitä, että H-D on ostanut takaisin omia osakkeitaan. Toisen neljänneksen päättyessä osakkeita oli 181,3 miljoonaa kappaletta vuotta aiempaan 208,6 miljoonaan verrattuna.

Yrityksen liikevaihto kuitenkin kasvoi hieman 1,86 miljardiin dollariin aiemmasta 1,82 miljardista.

USA:n markkina heikko

Yhtiön moottoripyörämyynti Yhdysvalloissa laski 5,2 % vuotta aiemmasta, mutta hieman vähemmän kuin moottoripyöräalan myynti kaikkiaan. Se laski 8,6 %.

Harley ja samoin monet muut cruising- ja touring-moottoripyörien valmistajat ovat nähneet USA:n myyntinsä laskevan, kun talous on heitellyt eri osavaltioissa myös huonompaan suuntaa, kuten esimerkiksi Teksasissa, missä öljyn- ja kaasuntutotanto on alamaissa.

– Yhdysvaltain markkina oli paljon heikompi kuin odotimme viime neljänneksellä, H-D:n pääjohtaja Matt Levatich totesi analyytikoille torstaina.

Yritys myös koki kovaa painetta japanilaisten ja eurooppalaisten moottoripyörävalmistajien taholta sekä erityisesti kotimarkkinakilpailijansa Indianin taholta.

Samalla jaksolla Polariksen valmistamien moottoripyörien Indianin, Victoryn ja Slingshotin myynti on kasvanut 22 % eli se on onnistunut nappaamaan lisää markkinaosuuksia.

Koventuneesta kilpailusta on nyttemmin tullut Harley-Davidsonille kotimarkkinoilla normaali olotila.

Brexitin vaikutus jää nähtäväksi

H-D kertoi, että sen moottoripyörien myynti laski maailmanlaajuisesti 1,9 %. Lukuun sisältyy 5,2 % lasku Yhdysvaltain markkinoilla.

Brexitin eli Britannian irtoamisen vaikutusta EU:sta Levatich ei osannut arvioida. Ainoa varma asia on, ettei se kasvata kuluttajien luottamusta alueella. 

Yritys ei myöskään kommentoi julkisuudessa esiintyneitä valtaushuhuja.

Yrityksen markkinaosuus USA:ssa kuluneella neljänneksellä oli 49,5 %, kaksi kymmenystä enemmän kuin vuotta aiemmin. Harley on aiemmin kertonut lisäävänsä markkinointiin käyttämäänsä rahamäärää 65 % ja tuotekehityskuluja puolestaan kasvatettiin 35 %.

Alentunut ennuste

Yritys alentaa ennustettaan koko vuonna toimitettavien moottoripyöriensä määrän väliin 264 000 - 269 000 pyörään, noin 5000 kappaletta aiempaa ohjeistusta alhaisemmaksi. Perusteena alemmalle ennusteelle on markkinoitten pehmeys USA:ssa, koveneva kilpailuympäristö sekä globaali maailmantalouden epävarmuus. 

Se myös alensi voittomarginaaliennustetta 15 - 16 % välille aiemmasta 16-17 % ennusteestaan.

Harleyn tulos oli yli analyytikkojen keskiodotuksen 1,53 dollarin. Osakkeen kurssi päättyikin eilen pörssissä 43 sentin nousun jälkeen 51,01 taalaan. Vuoden alusta H-D.n kurssi on noussut 11 %.

Lähteet Harley-Davidsonin tulostiedote, Milwaukee Journal Sentinel ja Fortune.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Polariksen moottoripyörät myyvät hyvin, syökö kasvu H-D:n markkinaosuuksia?