Motouutiset.fi:n sivuilla on käsitelty paljon motoristin näkymättömyyttä. Vanha onnettomuuden jälkeinen toteamus autoilijalta on 'en nähnyt sitä', ja se on edelleen liian tuttu. Motorcycle Safety Foundation eli MSF on julkistanut sivustollaan ilmaisen ladattavan pdf-oppaan, jossa kehottaa motoristeja teeskentelemään, kuin he olisivat näkymättömiä.

Sivua kannattaa käydä vilkaisemassa, sillä siinä on visualisoitu kaksi eri motoristin riskitilannetta.

Läpinäkyvyys on murheemme

Turvavihkosessa MSF toteaa lakonisesti, että motoristi tietää olevansa autoilijalle lähes läpinäkyvä, koska nämä hyvin usein katsovat ohitsemme. He voivat huomata auton tai rekan takanamme, mutta koska olemme pieniä ja kapeita, saatamme jäädä vain rekisteröitymättä heidän aivoissaan. Tämä koskee myös kaikkein tarkkaavaisimpia autoilijoita. Tämän vuoksi vastaantulevan auton kuljettaja saattaa kääntyä aivan edestämme vasemmalle risteyksessä.

Tätä tapahtuu, vaikka autoilijat eivät olisikaan keskittyneitä matkapuhelimiinsa, gps-laitteisiin, radioon tai muihin elektronisiin huvitteluvimpaimiin.

Suuri kysymys kuulukin, miten kompensoida `näkymättömyys´. Onneksi vastauksia on tarjolla, osa niistä aika ilmeisiä, mutta uuttakin näkökulmaa on tarjolla.

Kirkkaat värit näkyvät

MSF kehottaa olemaan niin huomiotaherättävä kuin mahdollista, pukeutumaan kirkasväriseen ajoasuun ja kypärään. Se myös kehottaa käyttämään ajovaloa aina ajaessa. Lisäksi se suosittaa käyttämään pitkiä valoja päivällä.

Lisäksi kannattaa käydä ennakoivan ajon kurssi, jolla opit käsittelemään moottoripyörääsi normaaleissa ja hätätilanteissa sekä harjoittelemaan ja jarrutusta ja äkkiväistöjä. Ajamisen turvallisuus riippuu yhtä paljon mentaalisista kyvyistä kuten tietoisuuden tasosta sekä päätöksentekokyvystä kuin fyysisistä taidoista hallita moottoripyörää. Tämä mahdollistaa ennakoivan suhtautumistavan mahdollisiin ongelmatilanteisiin sen sijaan, että joutuu reagoimaan välittömästi onnettomuustilanteessa.

Näkymättömyyden teeskentely lisää vireyttä

Teeskentele olevasi näkymätön, opas ohjeistaa. Jos oletat, että muut tienkäyttäjät eivät näe sinua, ja että mikä tahansa auto törmää sinuun, opit ajamaan hypertietoisessa mielentilassa ja opit huomaamaan kaikki yksityiskohdat ympärilläsi. Toisin sanoen, otat erityisvastuun omasta turvallisuudesta ja ajat ikäänkuin itseäsi puolustaen, defensiivisesti. Tämä aiheuttaa sen, että mukautat nopeuttasi ja paikkaasi ajoaradalla päästäksesi parhaasen kohtaan tiellä, jotta kykenet välttämään tärmäykset. Lisäksi suunnittelet pakoreitit valmiiksi siinä tapauksessa että autoilija loukkaa tielläkulkemisen oikeuksiasi, olet varautunut pikajarrutukseen pitämällä sormia jarrukahvalla, käytät torvea herättääksesi autonkuljettajan, joka ei huomaa sinua, ja ajat aina kykyjesi sallimissa rajoissa.

Kuin lopullisena kuittauksena riskin todellisuudesta MSF:n lehtisessä todetaan, että autonkuljettajat näkevät vain sen, mitä odottavat näkevänsä, ja useimmat eivät odota näkevänsä sinun moottoripyörälläsi olevan osana liikennepalettia. Tähän siis kannattaa varautua ajokautta odotellessa. Näkymällä varmistamme olevamme turvassa, mutta teeskentelemällä näkymättömyyttä varmistamme ennakoivaa ja nopeaa reagoimista tulevaan.

MSF edistää turvalisuutta ajo-opetuksen ja koulutuksen avulla sekä tiedottamisen avulla. Se on voittaotuottamaton organisaatio, jota mp-valmistajista sponsoroivat ainakin BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, Piaggio, Polaris, Suzuki, Trumph ja Yamaha.