Haltialassa on mahdollista koeajaa vuoden 2016 Kawasaki‐moottoripyöriä, sekä tutustua pariin kymmeneen Kawasakin maineen luoneeseen Kawasaki‐malliin. Mukana on muun muassa ensimmäisessä Suomeen saapuneessa erässä maahantuotu 85 Sport ‐yksilö, ja ennakkotietojen mukaan 13 muuta mallia.

Tilaisuudessa Sumeko Oy tarjoaa kakkukahvit 300 ensimmäiselle. Tilaisuuteen Kawasakeilla saapuvien toivotaan noudattavan Haltialan tilalle ohjaavien henkilöiden antamia ohjeita, jotta tilan alueella eri‐ikäisten ja ‐mallisten Kawasakien sijoitus niille varatuille alueille onnistuisi.

Tapahtumapaikka on Haltialan tila, Laamannintie 17, Helsinki. Vilkaise myös Japsistarojen kotisivuja.

Kawasakin historiaa

Kawasaki Heavy Industriesin alku juontaa vuoteen 1878, jolloin mies nimeltään Shozo Kawasaki aloitteli toimintaansa laivanrakentajana. 1900‐luvun alkupuolella toiminta oli laajentunut jo vetureiden ja lentokoneiden valmistukseen, josta opittua tietotaitoa hyödynnettiin myöhemmin ensimmäisen moottoripyörän moottorin valmistuksessa. Vuonna 1961, pian Japanin vanhimman moottoripyörävalmistaja Meguron ostamisen jälkeen, yhtiö esitteli maailmalle ensimmäisen virallisen Kawasaki‐moottoripyörän. Kyseessä oli 125‐kuutioinen, 2‐tahtinen Meihatsu B7.

Sitä seurasi kaksi vuotta myöhemmin Kawasaki B8, josta alkoi Kawasakin menestyskulku. Tällä mallilla alkoi myös Kawasakin ulkomaanvienti Yhdysvaltoihin vuonna 1964. B8M, mallin motocross‐versio oli sitä paitsi ensimmäinen japanilainen tuotantokilpapyörä, ja kilpailuissa se oli ylivoimainen.

Kawasaki Aircraft Companyn ja 1960‐luvun lopusta KHI:n, Kawasaki Heavy Industriesin moottoripyöräosaaminen on poikinut vuosikymmenien saatossa lukuisia nopeudellaan ja tehokkuudellaan klassikoiksi nousseita malleja. Alan harrastajille esimerkiksi nimet H1, H2, Z1, Z1300, sekä GPz‐ ja Ninja‐mallit ovat käsitteitä.

Sumeko edelläkävijä 1966

Suomessa Kawasaki‐moottoripyörien maahantuonti käynnistyi vuonna 1966 Sumeko Oy:n toimesta. Noihin aikoihin japanilaiset moottoripyörät vasta tekivät tuloaan Euroopan markkinoille, mutta Sumeko Oy:n perustajalla Sven G. Niemisellä oli vahva aavistus moottoripyörien suosion kasvamisesta. Aavistus osui oikeaan, sillä elintason noustessa moottoripyöristä tuli suosittu hyötyajoneuvo mm. työmatkaliikenteessä.

Ensimmäiset kotimaisilla markkinoilla nähdyt Kawasakit olivat mallia 85 Sport, myös J1:nä ja J1T:nä tunnetut. Luotettavaksi ja käteväksi mielletyn moottoripyörän markkinaviesti oli yksiselitteinen: ”Nopea urheilumallinen, hyvin kiihtyvä pitkäikäinen kevytmoottoripyörä”.

Sumeko Oy oli yksi ensimmäisistä Euroopan Kawasaki‐maahantuojista. Pohjoismaissa Carl Andersen Tanskan Odenseessä oli ”se ensimmäinen”. Mainittakoon, että Englannissa maahantuonti alkoi 1967, Ranskassa loppuvuodesta 1967, Saksassa alkuvuodesta 1968 ja Italiassa elokuussa 1969.