Myynti on laskenut kappalemääräisesti eniten isojen, yli 750-kuutioisten luokassa ja noussut eniten 131-255-kuutioisten luokassa.

Ensirekisteröityjen pyörien myynti on laskenut vähemmän kuin käytettynä yksittäismaahantuotujen. Ensin mainittuja myytiin jaksolla kaikkiaan 2588 kappaletta, mikä oli 242 kappaletta eli -8,6 % vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Yksittäismaahantuotujen pyörien määrä väheni selvemmin. Niitä myytiin 1200 kappaletta, missä on 217 pyörää tai 15,3 % miinusta. Kappalemääräinen vähennys oli miltei sama kuin uusien pyörien.

Yamaha WR125 on alkuvuoden eniten rekisteröity moottoripyörä 129 kappaleella. Isompien pyörien ykkönen on Yamaha MT09 jota on rekisteröity 70 kpl.

Peugeot hallitsee mopomyyntiä

Mopojen rekisteröinti nousi hieman elokuussa. Edelleen kuitenkin koko vuoden tilanteessa pudotusta on -11,6% (-606 kpl) viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Peugeot on tilastoykkönen 892 kappaleen myynnillä.

Uusien mopoautojen (L6e) rekisteriin merkityt määrät kääntyivät elokuussa nousuun. Kasvua viimevuotiseen on 1,3% (5kpl). Nelipyörien (L7e) tilanne on edelleen haasteellinen, vaikka elokuu olikin pitkästä aikaa positiivinen. Kokovuoden tilanteessa laskua on nyt -41,6%. 

Kymmenen myydyintä moottoripyörämerkkiä

Sijoitus Merkki Myyty 1-8/2016 +- kpl

Markkinaosuus %

1 Yamaha  551 -62 21,3
2 KTM 480 +7 18,5 
3 BMW 273 -52  10,5
4 Honda 261 -29 10,1
5 Harley-Davidson 158 +1 6,1
6 Kawasaki 129 -37 5
7 Suzuki 118 +2 4,6
8 Triumph 114 +11 4,4
9 Husqvarna  86 +3 3,4
10 Piaggio 70 -31 2,7

Ehkä mielenkiintoisimpia lukuja 10 kärjessä merkeistä tarjoavat KTM ja Triumph. Jälkimmäinen siksi, että se tavoittelee myynnissä Suzukin määriä ja KTM siksi, että se vain jatkaa nousuaan. BMW:n kappalemääräinen myynnin tippuminen on melkoinen, samoin Yamahan.

Päivitämme tilanteen perusteellisemmin vuodenvaihteen jälkeen, kun lopullinen tilanne on selvillä.