FEMAn, Federal of European Motorcyclists' Associationin norjalaisen jäsenorganisaation NMCU:n kirjeessä todetaan, että NMCU on seurannut keskustelua autonomisesti ajavista autoista, ja on huomannut liikenneministeri Ketil Solvik-Olsenin innostuksen itsestäänajaviin autoihin.

Samalla se kuitenkin muistuttaa, että 27. heinäkuuta Norjassa valtatiellä 18 lähellä Drammenia nuori naismoottoripyöräilijä joutui "autopilotti" päällä ajaneen Teslan päälleajamaksi.

"On huolestuttavaa, jos Teslan "autopilotti" ei kykene havaitsemaan moottoripyörää, mutta on vielä huolestuttavampaa, jos auton kuljettaja on saatu uskomaan, että kuljettajan avustusjärjestelmä on oikea autopilotti, joka antaa sinulle mahdollisuuden ristiä kätesi, tarvitsematta enää olla auton kuljettaja."

Kirjeen allekirjoitti NMCU:n uusi menettelytapapäällikkö Geir Strand.

Beta mikä beta

Toukokuussa tänä vuonna Tesla-auton kuljettaja kuoli onnettomuudessa Floridassa USA:ssa. Myös tässä onnettomuudessa "autopilotti" oli päällä. Teslan perustaja Elon Musk kommentoi asiaa ja sanoi, että onnettomuutta ei olisi tapahtunut, mikäli kuljettajalla olisi ollut päivitetty versio Teslan "autopilotista", joka asennettiin niihin tänä syksynä. 

Toisin sanoen Musk myönsi, että ohjelmisto oli beta-versio eikä lopullisesti testattu valmis ohjelmistotuote.

NMCU ei ole autonomisia tulevaisuuden ajoneuvoja vastaan, mutta se on huolestunut siitä, että valmistajat ja poliitikot myyvät innoissaan puolivalmista teknologiaa.

NMCU näkee asiassa monia eettisiä, laillisuus- ja liikenneturvallisuusongelmia, kun kuljettajaa avustavaa järjestelmää markkinoidaan oikeana "autopilottina". Yksikään markkinoilla tällä hetkellä oleva auto ei kuitenkaan ole itsestään ajava eikä todennäköisesti ole vielä vuosiin. Sen vuoksi on huolestuttavaa että avainhenkilöt kuten ministerit luovat vaikutelmaa, että näin olisi jo asianlaita.

NMCU vaatii, että mikä tahansa järjestelmä, jonka väitetään olevat "itsestäänajava", täytyy testata läpikotaisin moottoripyöräilijöiden, polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa, ennen kuin se päästetään markkinoille.

Aiheesta lisää FEMA:n sivuilla.