TMAX on Euroopan eniten myyty maxiskootterimalli, jota on 15 vuoden aikana myyty yli 233 000 kappaletta. Se on samalla yksi Yamahan historian eniten myydyistä malleista. Tarjolla on ensi vuonna uusi muotoilu, kevyempi runkorakenne ja elektroniset ajoavustimet sekä tehokkaampi suorituskyky.

Perusmallin vaihtoehtona ovat TMAX SX ja DX. Sporttihenkisille on tarjolla moottorin valinnaisilla D-MODE -käyntiohjelmilla varustettu, erikoisväritteinen TMAX SX. Malliston lippulaivan, TMAX DX vakiovarusteena on D-MODE käyntiohjelmien lisäksi mm. vakionopeudensäädin sekä lämpökahvat ja -satula. Kaikissa kolmessa on sama perustekniikka. Suomeen tuodaan vain perusmallia.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Uusien TMAX-mallien etuosa on kompaktimpi kuin aiemmin. Sen ilmettä korostavat myös ajovalojen kromikehykset ja suoraviivaisemmat muodot sekä neljä LED-ajovaloa ja parkkivalot.

Pyörässä on kaksisylinterinen 530 cm3 nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, joka on varustettu elektronisella kaasulla. Moottorin pitäisi olla Yamahan oman tiedotteen mukaan vääntävä ja kiihtyvä, ja myös matkustusmukavuuden olla kohdillaan pidemmillä matkoilla kiitos automaattisen voimansiirron. 

Moottorin Euro 4 -tyyppihyväksyntä on saavutettu uudenlaisella ilmanpuhdistinkotelolla ja sijoittamalla katalysaattori uuteen paikkaan.

Pyörässä on portaaton, hihnavetoinen CVT (Continuously Variable Transmission) -voimansiirto.

TMAXissa on perinteisesti ollut etu- ja takapyörän visuaalisesti yhdistävä kaareva, bumerangimainen sivupaneeli. Ajan saatossa se on muuttanut muotoaan. Uuden 2017 TMAX-profiilin entistä virtaviivaisempi bumerangimainen sivupaneeli korostaa tehokkaampaa suorituskykyä ja sporttisuutta.

TMAXissa on perinteisesti ollut etu- ja takapyörän visuaalisesti yhdistävä kaareva, bumerangimainen sivupaneeli. Ajan saatossa se on muuttanut muotoaan. Uuden 2017 TMAX-profiilin entistä virtaviivaisempi bumerangimainen sivupaneeli korostaa tehokkaampaa suorituskykyä ja sporttisuutta.

TMAXissa on myös luiston/sutimisenesto tai hienosti sanottuna pidonhallinta. Se lisää ajoturvallisuutta etenkin liukkaalla tienpinnalla, sateella ja soralla.

Uusi sukupolvi on jo TMAXille viides, ja siinä on uusi, kevyt ja vääntöjäykkä alumiinivalurunko. Uusi takahaarukka on 40 mm pidempi. Näillä muutoksilla uuden TMAX:in moottoripyörämäisen ajettavuuden olisi pitänyt parantua entisestään. Paino ja massa on keskitetty entistä paremmin, ja uusi TMAX on 10 kiloa aiempaa kevyempi.

Myös takajousitus on uudistettu. Takapään linkuilla varustettu iskunvaimennin on vaakatasossa, matalan painopisteen kannalta edullisessa asennossa. Rakenteen progressiivinen toiminta takaa pehmeän ja tehokkaan iskunvaimennuksen pienissä epätasaisuuksissa, eli liikkeen alussa. Jousto ja vaimennus jäykkenevät progressiivisesti.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Toisiovedon uusittu hiilikuituhihna on entistä lujempi ja kevyempi, ja siksi hihnan leveys on kavennettu 40:stä 25 millimetriin. Voimansiirron vetopyörästö on kevyempi, mikä vaikuttaa osaltaan siihen, että pyörä on aiempaa kevyempi.

Painon vähentämiseksi Yamahan suunnittelijat kävivät läpi kaikki TMAX:in rakenteet ja osat. Yksi painoa vähentävä tekijä ovat runkorakenteeltaan uudenlaiset, keveät renkaat. Niiden avulla jousittamatonta painoa on tasan kilo vähemmän. Myös renkaiden vierintävastus on pienempi ja pito märällä ja kuivalla sekä kulutuskestävyys ovat paremmat kuin aiemmin.

Rengaskoko on säilynyt ennallaan: edessä on 120/70-15 ja takana 160/60-15 renkaat. Jousittamatonta painoa on vähennetty vaihtamalla taakse kapeampi 4,5 tuuman vanne.

Satulan alla olevaa tavaratilaan mahtuu nyt kaksi avokypärää ja pikkutavaroita.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Mittaristossa on tavanomaisten mittareiden lisäksi TFT-näyttö, jossa on matkamittari ja kaksi välimatkamittaria, realiaikainen bensakulutus ja ulkolämpötila. Lisäksi siiinä on eri toimintojen, symbolit ja toimintotilan näyttö.

Pyörässä on älyavainjärjestelmä; riittää, kun avain on kuljettajan taskussa.

Lisäksi TMAX -mallissa on valmius Dainese D-AIR -turvajärjestelmän langattomaan kytkemiseen. Dainese D-AIR Street Jacket -ajotakissa on onnettomuustilanteessa iskun tai liukumisen seurauksena silmänräpäyksessä laukeava turvatyynyjärjestelmä.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

Yamaha TMAX 2017 -skootteri vuosimallia 2017.

TMAX erityisominaisuudet – kaikki mallit

  • • Sporttisen dynaamiset uudet muodot
  • • Erinomainen kiihtyvyys
  • • Keveä ja tukeva alumiinirunko
  • • Pidempi, alumiininen takahaarukka
  • • 10kg kevyempi kuin 2016 TMAX
  • • TCS-pidonhallinta
  • • Elektroninen YCC-T kaasu (Yamaha Chip Controlled Throttle)
  • • Suurempi säilytystila, tilaa kahdelle avokypärälle.
  • • Ilman virta-avainta toimiva ‘Smart Key’ -virtalukko
  • • Kompakti ja lyhyt, ylös suunnattu äänenvaimennin
  • • Kattava ja monitoiminen TFT-mittaristo
  • • Takapään linkkujouitus
  • • Vierintävastukseltaan vähäiset, kevyet renkaat
  • • ABS-jarrut vakiovarusteena
  • • Valmius D-AIR turvajärjestelmälle
  • • Keskituen lukitus
  • • Latauspistoke
  • • EU4-hyväksytty moottori

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu kaudella 2017 ainoastaan TMAX-perusmalli, jonka hintatiedot julkaistaan myöhemmin