Grafeenin lujuus tekee siitä erittäin sopivan kypärämateriaaliksi. Grafeenin lujuus tarkoittaa käytännössä sitä, että koska siitä valmistettu pinta kestää, isku leviää laajemmalle alueelle. Grafeeni johtaa myös hyvin lämpöä, joten se on käytössä miellyttävämpi eikä lämpötilan muutos vaikuta kypärän lujuuteen.

Grafeenikypärä on italialaisen luksusbrändin Momodesignin ja Italian Teknologiainstituutin Grafeenilaboratorion (ITIGL) 18 kuukautta kestäneen yhteistyön tulos.

Grafeeni on hyvin ohutta ja toistaiseksi varsin kallista valmistaa, joten edes kypärän kuori ei ole kokonaan tehty siitä. Kypärässä kuoriosan on tarkoitus kestää iskut, ja sisäosan tehtävänä puolestaan on vaimentaa iskun vaikutusta kuljettajan päähän.

Grafeeni on ruiskutettu monikerroksiseksi pinnoitteeksi kypärän kovaan kuoriosaa.

Grafeeni on ruiskutettu monikerroksiseksi pinnoitteeksi kypärän kovaan kuoriosaa.

ITIGL on kehittänyt menetelmän, jossa ruiskutetaan monikerroksinen grafeenipinnoite kypärän kuoren pintaan. Tämä tapahtuu olemassaolevalla kypärien tuotantolinjalla Pohjois-Italiassa, kertoo New Atlas.

Grafeenikypäriä valmistetaan vuoden loppuun mennessä 3000 kappaleen rajoitettu erä. Avokypärän hinta on noin 245 euroa. Yritys suunnittelee laajentavansa grafeenilla vahvistettujen kypäriensä valikoimaa ja jatkaa työskentelyä Teknologiainstituutin kanssa mm. grafeenin lisäämiseksi kypärän sisäkuoreen.

Momodesignin sivustolle pääset tästä ja EU:n grafeenisivustolle tästä. Uuden grafeenikypärän teknisiä tietoja, kuten CE-hyväksyntää, ei ainakaan tätä kirjoitettaessa löytynyt Momodesignin sivuilta.

Grafeeni parantaa myös kypärän lämpöominaisuuksia.

Grafeeni parantaa myös kypärän lämpöominaisuuksia.

Jatkossa Momodesign selvittää mahdollisuuksia käyttää grafeenia myös kypärän sisäosissa. Sisäkerroksen tehtävä on toimia iskunvaimentimena.

Jatkossa Momodesign selvittää mahdollisuuksia käyttää grafeenia myös kypärän sisäosissa. Sisäkerroksen tehtävä on toimia iskunvaimentimena.