Todellisuudessa Honda ei ole kertonut asiasta tarkempia yksityiskohtia, mutta ennakkovaroitus ei ole kovinkaan yllättävä, sillä Honda on niittänyt mainetta robotiikan saralla omalla Asimo-robotillaan. Se pystyy jo varsin monimutkaisiin liikesarjoihin, joten voisi kuvitella, että Hondalla on moottoripyöräilyyn liittyvässä robotiikassa hienoinen etumatka. 

Paljon riippuu tietysti myös siitä, mitä moottoripyörän ja robotin suhteella tavoitellaan. Yamahan MotoBot-robotti on suoraan pyörään pultattu härveli, joka on suunniteltu ajamaan moottorirataa. MotoBotin tavoitteena on yltää ensi vuoden mittaan 200 kilometrin tuntinopeuteen Yamahan R1M:llä. Siitä on vielä matkaa Rossin haastamiseen tosissaan.

Kawasaki taas on kertonut työskentelevänsä keinoälyn kanssa. Keinoäly keskustelisi kuljettajan kanssa. Kawa tekee yhteistyötä japanilaisen telecom-yhtiö SoftBankin kanssa ja pyrkii hyödyntämään sen keinoälylle kehittämää "Emotion Engineä", "tunnemoottoria".

Hondan Asimon nykyinen versio esiteltiin ensi kerran vuonna 2000. Robotin käyttämää teknologiaa on siirretty myös moottoripyöriin. Esimerkiksi järjestelmää, joka mahdollistaa Asimon pysymisen tasapainossa, käytettiin kehitettäessä sensoreita Hondan MotoGP-pyöriin.

Honda esittelee CES:issä myös automaattisesti liikkuvan laitteen, jota kutsutaan NeuV:iksi. Se käyttää siinä niinikään SoftBankia yhteistyökumppanina. Hondan tiedotteen mukaan NeuViin, joka siis on työmatkaliikkumiseen tarkoitettu sähköauto, käytetään SoftBankin Tunnemoottoria.

Hona kertoi myös esittelevänsä keinoälyratkaisuja, mutta koskevatko nämä moottoripyöriä, on sitten eri juttu.

Mitä Honda lopulta esittelee 5. tammikuuta 2017 CES:issä, on mielenkiintoista nähdä. Onko kyse Asimon sovelluksesta moottoripyöräkäyttöön, vai robotiikasta moottoripyörään sisäänrakennettuna. Liittyykö se moottoripyörän autonomiseen ajamiseen, vai tekeekö Honda moottoripyörämaailman Kittin, puhuvan moottoripyörän, joka kommunikoi tunnemoottorin avulla kuljettajan kanssa, kuten Ritari Ässän auto aikanaan.

Tuskin kuitenkaan vielä näemme Asimoa, joka itsenäisesti kapuaa moottoripyörän selkään ja lähtee sillä ajamaan. Niin sympaattiselta kuin se varmaan näyttäisikin. Pelkäisimmekö robotin puolesta liikenteessä?

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Humanoidirobotti kisaamaan Valentino Rossin kanssa autonomisesti jo 2017?

Yamahan moottoripyörää ajava robotti avasi uuden pelin - lupasi haastaa Tohtori Rossin

Keinoäly tulossa Kawasakiin - toimisiko moottoripyörä kuin Ritari Ässän Kitt?