Charles Bombardierin Imaginactive on voittoa tuottamaton yhtiö, jonka tehtävänä on inspiroida tulevia sukupolvia kuvittelemaan huomispäivän ajoneuvoja.

Bombardierin mukaan yksi poliisi pystyisi ohjaamaan viittä Interceptorin nimellä kulkevaa poliisimoottoripyörärobottia kerrallaan. Kuten oheisista kuvista näkyy, design on olemassa, ja pyörät voisivat piankin muuttua todellisuudeksi.

– Kyse on vain teknologian luonnollisesta kehityksestä, kanadalainen mekaniikkainsinööri kertoi CNN:lle. – Liikennekameroita on ollut olemassa jo vuosien ajan. Mutta kuljettajattoman teknologian kehittymisen myötä meillä on nyt olemassa ratkaisuja yhteiskunnan tarpeisiin mukaan lukien yleisestä turvallisuudesta huolehtiminen.

Suunnittelijansa mukaan poliisimoottoripyörädroonit partioisivat kaduilla, skannaisivat rekisterikilpiä ja tallentaisivat näkemänsä reaaliaikaisesti videolle. Kun yksikkö kirjaisi ylös rikkomuksen, se voisi automaattisesti lähettää haasteen sähköpostitse, tekstiviestillä tai jopa tavallisen postin kautta. Pyörä ei erikseen pysähdy tapahtuman vuoksi vaan se vain välkyttäisi valojaan merkiksi siitä, että rikkomus on huomattu. Mikäli kuljettaja jatkaa samalla tavalla, Interceptor jää seuraamaan ajoneuvoa, ja hälyttää lähimmän miehitetyn partioauton hoitamaan tilanteen.

Interceptor on mielenkiintoinen konsepti, ja tekniikka sen toteuttamiseksi on jo olemassa.

Interceptor on mielenkiintoinen konsepti, ja tekniikka sen toteuttamiseksi on jo olemassa.

Bombardier käyttää sivuillaan sanaa drone, joka suomennettuna on miehittämätön ilma-alus, mutta yhtä hyvin voidaan puhua poliisimoottoripyöräroboteista.

Interceptorissa on kaksi moottoroitua kameraa pyörän sivuilla, mikä antaa sille mahdollisuuden kuvata 3D-kuvaa, sekä monimutkainen monitorointijärjestelmä. Mikä parasta, se voi partioida vaikkapa lähiöissä myös öisin, koska se on täysin äänetön sähkömoottorinsa ansiosta.

Bombardier kaavailee pyörän moottoriksi 18 kilowatin sähkömoottoria ja pyörän tasapainottaminen hoidetaan gyroskooppien avulla. Gyroskoopit mahdollistavat pyörän pysymisen pystyssä jopa liikennevaloissa.

Pyörässä on myös äänentöistojärjestelmä ja kaiuttimet, joten se pystyy kommunikoimaan, ja kertomaan tarvittavat asiat selkeästi. GPS-järjestelmän avulla se pystyy ilmoittamaan täsmällisen sijaintinsa poliisin miehitetyille partioautoille koko ajan.

– Teknologia näiden pyörien kehittämiseksi on jo olemassa, Bombardier vakuuttaa. – Marraskuussa kuljettajaton sähköauto kävi läpi rata-ajotestin Marrakeshissä Marokossa. Akkuprototyyppiä testattiin kaupunkiradalla käytävien kuljettajattomien autojen kisaa varten. 

Interceptor on kieltämättä vaikuttavan näköinen.

Interceptor on kieltämättä vaikuttavan näköinen.

Hän uskoo myös, että poliisipyörien kehittämiseen tarvittaisiin valtion rahahanojen avaamista, sillä vaadittava summa olisi noin viisi miljoonaa dollaria. 

Pyörien etuna olisi tehokas äänetön öinen valvonta, ja se varustettaisiin yönäkökameroilla sekä infrapunasensoreilla, jolloin se voisi nähdä ja raportoida asioita, mihin tavallinen poliisi ei pystyisi. Varustettuna suuntavaloin ja hologrammiviestimin se voisi myös ohjata liikennettä tarvittaessa.

Interceptorin oheiset renderöinnit on tehnyt tsekkiläinen Jan Metelka, joka on opiskellut Prahan Taide-, arkkitehtuuri- ja muotoiluakatemiassa.

Imaginactiven kotisivulle pääset tästä.