Iltalehden Näkökulma-kolumnissa Olli Ainola iskee villakoiran ytimeen todetessaan, että Anne Berner ja liikenneministeriö teettivät ison osan valmistelusta ulkopuolisilla neuvonantajilla (kustannukset yhteiskunnalle yli 300 000 euroa). Kolme kokenutta perustuslain tulkintaan erikoistunutta professoria, akatemiaprofessori Kaarlo Tuori, professori Olli Mäenpää ja professori Tuomas Ojanen tekivät niin ikään omat neuvonantosopimuksensa liikenneministeriön kanssa.

Taustalla kummittelee se, että Juha Sipilän (kesk) hallitus on urallaan törmännyt usein tilanteeseen, jossa eduskunnan perustuslakivaliokunta suhtautuu nihkeästi lakiin tarkastustilanteessa.

Valiokunta arvioi mm. sitä, miten lakiesitys pitää korjata tai kirjata, jottei se olisi perustuslainvastainen. Mikäli laki pitäisi säätää perustuslainsäätämisjärjestyksessä, sitä olisi mahdoton saada läpi, sillä se vaatii viisi kuudesosaa kansanedustajista taakseen.

Perustuslakivaliokunnassa on vakiintunut tietty tulkintalinja, joka toistuu vaalikaudesta toiseen. Tulkinnasta pitävät huolen vakioasiantuntijat, jotka säilyttävät paikkansa istuntokaudesta toiseen. Änkyrän maineessa olevat professorit Tuori, Mäenpää ja Ojanen kuuluvat näihin vakioasiantuntijoihin. 

Liikenneministeriö sai näiltä kolmelta perustuslakivaliokunnan vakioasiantuntijalta ennakkolausunnot. Näissä he osoittivat, miten tieverkkoyhtiötä koskeva laki pitää kirjoittaa, jotta se läpäisee perustuslakitarkastuksen. Professoreille maksettiin lausunnoista 8.600 - 20.000 euroa per henkilö.

Ovelin veto kuviossa on se, että ministeriö teki professorien kanssa sopimuksen, joissa heitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Se tarkoittaa sitä, että ministeriö päättää, mitä he voivat sanoa kyseisestä asiasta.

Käytännössä professorit siten myös joutuivat jäävätyiksi perustuslakivaliokunnasta, jos Bernerin liikenneverkkoyhtiö joskus etenee niin pitkälle. Valiokunta joutuisi siis käyttämään paljon suopeampia juristeja käsittelyssään.

Berner osti kolme professoria hiljaisiksi. Tämäntyyppisellä toiminnalla voi olla suuret vaikutukset politiikkaan. Ainola kyseleekin, kenen muiden suita liikenne- tai muut ministeriöt ovat tukkineet?