– Kyse on isosta yhteistä kamppailusta veroa vastaan, jossa samalla puolen ovat olleet SMOTO, moottoripyöräkauppiaat sekä moottoripyörien maahantuojat. Kaikkien näiden osapuolten argumentaatio on perustunut SMOTOn asiantuntijoiden tekemälle arviointi- ja selvitystyölle verosta ja sen vaikutuksista, Suomen Motoristit ry:n tiedotteessa kerrotaan.

SMOTO kertoi ensimmäisenä, että veron tuotto jää negatiiviseksi, ja että veron tuotto perustuu vääriin olettamuksiin. Todennäköisempää olisi ollut, että se olisi aiheuttanut pyöräkannan pienentymistä ja kerrannaisvaikutuksia sekä moottoripyörä- että matkailualalle, polttoainekauppaan ja vakuutuksiin, johtaen pahimmillaan jopa satojen työpaikkojen menetyksiin ja konkursseihin. Sama käsitys asiasta vallitsi myös venealalla omalta puoleltaan.

– SMOTOn asiantuntijat ja yhdistyksen hallituksen edustajat ovat tehneet väsymättä työtä syyskuusta lähtien osoittaakseen, miksi veroa ei kannata toteuttaa. He ovat keskustelleet poliitikkojen, kansanedustajien ja virkamiesten kanssa kaduilla ja konttoreissa tehden sitä parasta, mitä motoristi voi omalta järjestöltään odottaa: uupumatonta edunvalvontatyötä meidän kaikkien motoristien parhaaksi, SMOTO kertoo.

– Tilanne vaikutti hetkittäin epätoivoiselta, mutta tänään saimme vahvistuksen sille, että päätöksentekoon vaikuttamisessa tieto voittaa luulon ja kansalaisten laaja aktiivisuus noteerataan politiikassa.

Motoristien kannalta hallituksen ilmoitus tuli viime tinkaan. Moottoripyörien ajokauteen valmistautuminen on alkamassa, moottoripyöräkaupan sesonki on pian päällä ja kunnallisvaalit ovat käynnistymässä.

Viimeinen puoli vuotta oli kipeä kokemus, mutta siihen ei kannata jäädä piehtaroimaan. Katse talliin, ja pyörä ajokuntoon valmiiksi odottamaan kesän seikkailuja, SMOTO kehottaa, ja  lupaa huolehtia edunvalvonnasta myös tulevissa verokeskusteluissa.

Huom: Motouutiset hoitaa Suomen Motoristit ry:n tiedottamista toimeksiannosta.