1. Toimiminen käytännön noutopalveluna

Lapsesi on ollut yökylässä ja jättänyt sinne lempinallensa? Vaimosi unohti ne saamansa atsalean taimet kaverilleen? Ei mitään ongelmaa. Onneksi sinä ja moottoripyöräsi olette olemassa. Puutarhakiviä pystyt kuljettamaan pyöräsi sivu- ja takalaukuissa vain rajallisesti, mutta aika paljon tavaraa niihin mahtuu tarvittaessa. Olet valmis uhrautumaan milloin tahansa, ja huomaat myös, että reitin ei tarvitse olla täysin suoraviivainen, vaan sekä meno- että paluumatkalla voit samalla tutkia, millainen reittivaihtoehto tuottaa mielenkiintoisimman tuloksen.

Tällä emme tarkoita ajallisesti ja matkallisesti lyhintä ja suoraviivaisinta vaihtoehtoa, mutta senhän jo tiesitkin.

Jos siippasi pohtii erilaisia ruokavaihtoehtoja, voit myös tietysti tarjoutua tilaamaan ruuan sopivalla etäisyyydellä sijaitsevasta kiinalaisesta ja käydä reippaasti noutamassa makoisan päivällisen. Jotta voisit toistaa tämän vaihtoehdon myöhemminkin, suosittelemme poikkeuksellisesti lyhintä ja / tai nopeinta paluureittiä. Ruuan olisi hyvä säilyä syömälämpöisenä.

Tässä vaihtoehdossa vain luovuus ja reagointinopeus ovat rajana. Mihin kaikkeen moottoripyörää voidaankaan käyttää!

2. Uusien renkaitten sisäänajo

Kyse on pelkästään välttämättömästä turvatoimesta. Olet valitettavasti pakotettu ajamaan muutaman sata kilometriä heti / välittömästi, että kaikki kyseenalainen varastorasva, vaha ja muut epäilyttävät ainesosat kuten aivan uloin ja heikosti pitävä pintakerros poistuvat tuliteristä renkaistasi. Samalla näet, että ne pitävät ilmaa ja pysyvät vanteillaan. 

Tätä ei kannata selitellä liikaa, jottei ala kuulua kysymyksiä hankkeen turvallisuudesta. Kyse on joka tapauksessa pelkästä myönteisestä ja uhrautuvasta eleestä heitä kohtaan, jotka välittävät sinusta eniten. Muista painottaa, miten epäitsekäs olet, sekä toimi heti.

3. Lämmitä ketju voitelua tai kardaani peräöljyn vaihtoa varten

Pyörän huoltaminen on ajamisen jatkuvuuden kannalta olennainen asia. Tietyt asiat pitää tehdä määrävälein, kuten esimerkiksi ketjun rasvaaminen ja peräöljyn vaihtaminen kardaanivetoisissa pyörissä. Jotta peräöljy vaihtuisi nätisti ja helposti, pyörä kaipaa alleen lämmittävän ajon, jotta vanha öljy juoksee pois notkeasti ja nopeasti. Ja jos näin on kardaanin suhteen, niin tottakai sama pätee ketjujen rasvaamiseen: lämpimiin ketjuihin uusi voiteluaine leviää paljon paremmin. Ainakin tätä logiikkaa voi yrittää kokeilla.

Niin sanottu pokerin pito kuuluu olennaisena osana moottoripyöräilyn perusvaatimuksiin. Mikäli selitykset tuntuvat uppoavan, voit tietysti käydä myös testaamassa perän / ketjun toimivuuden huoltotoimenpiteen jälkeen.

4. Pään nollaus - harjoitus tekee mestarin

Moottoripyöräily on keskittymistä olennaiseen eli olemiseen. Moottoripyöräillessäsi olet olemassa ja poikkeuksellisen tietoinen olemassaolostasi. Siinä moottoripyöräilyllä on tiivis yhteys henkiseen hyvinvointiisi, ja se korostuu sillä, että huomaat voivasi aina vain paremmin mitä enemmän moottoripyöräilet. Kyse on yksinkertaisesta olemassaolemisen harjoittelusta, joka niin usein unohtuu tässä hektisessä yhteiskunnassa.

Tietoisuus itsestäsi kasvattaa sinussa sopusointua itsesi ja ympäröivän yhteisön, kuten esimerkiksi paremman puoliskosi ja muun perheesi sekä vaikkapa työkavereittesi välillä. Kun moottoripyöräilet riittävän paljon ja usein, huomaat putoavasi yhä nopeammin, helpommin ja syvemmin olemassaolon myönteiseen nirvanaan. Olet ikäänkuin saumattomasti yhtä kaiken olevaisen kanssa.

Silmäkulmat kostuen pyydät siis ymmärrystä itsesi uhraamisesta yhä paremman perheharmonian nimissä. Poistu nopeasti pyörän selkään, ennenkuin tilanne lässähtää.

5. Uusien reittien etsiminen

Kaikki me turhaudumme helposti joutuessamme ruuhkiin työmatkallamme. Tai jos muuten toimivalle normireitillesi vaikkapa kaverisi Jaskan luo sattuu tilanne, että sen keskeisimmän kadun avaavat saman kesän aikana ensin puhelinmiehet, sitten lämpöputkimiehet, sen jälkeen vesijohtomiehet ja hieman myöhemmin valokaapelimiehet. Lopulta, kun tien päällyste on joten kuten neljännen tai viidennen kerran saman kesän mittaan paikattu kuhmuraiseen, mutta miltei välttävään kuntoon, se höylätään kokonaan pois, täytetään 60-millisellä sepelillä ja jäädään odottamaan marraskuussa liian kylmällä tapahtuvaa asvaltointia.

Jossain vaiheessa ajokautta tähän kyllästyy, ja on aivan ymmärrettävää, että ryhdyt etsimään vaihtoehtoisia reittejä varmistaaksesi jouhevan ajomatkan työpaikallesi ja takaisin.

Tähän kannattaa varata aikaa kunnolla. Mitä pitempi matka, sitä enemmän ja monipuolisemmin asiaan kannattaa perehtyä. Asian hoitamisen kuntoon voi aloittaa vaikka jo edellisenä iltana Jaskan kanssa lähipubissa. Muistakaa ottaa täppäri mukaan, että voitte tutustua reittivaihtoehtoihin alustavasti vaikka GoogleMapsin avulla.

Kun olet löytänyt toimivat reittivaihtoehdot, voi olla myöskin viisasta ajaa ja testata näitä reittejä eri aikoihin päivästä, jotta näet, mikä toimii mihinkin kellonaikaan parhaiten.

6. Pyörän kuivattaminen pesun jälkeen

Omistajalla on vastuu pyöränsä hyvinvoinnista aivan kuten esimerkiksi koiransakin olemuksesta. Molempia kuuluu pestä silloin tällöin, että tuntisivat olonsa optimaaliseksi. Koira ei yleensä ymmärrä toimenpiteen syytä, koska se juuri omasta mielestään onnistui hankkimaan itseensä maailman ihanimman hajuveden kierimällä - no tämähän ei nyt oikeastaan kuulu tähän.

Pyörää pitää kuitenkin pestä, että sen voi vahata, ja jotta sen maalipinta pysyy kunnossa. Vahaamisen edellytyksenä on tietysti se, että pinta on täysin kuiva. Paras tapa kuivattaa pyöräsi on käydä ajamassa sillä (älä yritä tätä sateella). Varsinkin pieniin väleihin jäävä kosteus saattaa tuottaa vahauksen kannalta yllätyksiä, joten noin puolen tunnin ajolenkki toimii aivan kuin hiustenkuivaaja. Kannattaakin käyttää toimintaasi selittäessäsi helposti miellettäviä, ymmärretäviä ja ajatuksia kytkeviä allegorioita.

Vesi on myös korroosiota aiheuttava ainesosa. Pyörän metallipinnat pysyvät paljon paremmassa kunnossa, kun pesuvesi on täysin kuivattu pois.

7. Tankin täyttäminen kosteuden kerääntymisen ehkäisemiseksi

Varsinkin Suomen viileässäkin kesässä ja mitä lähemmäs syksyn koleita mennään, polttoaineen säilyvyys tulee olennaiseksi asiaksi. Kaikkihan tietävät talviautoilustakin sen, että kun tankkaat, on syytä ottaa polttoainetta joka kerran mahdollisimman täysi tankillinen. Asialle on olemassa yksinkertainen selitys: viileällä tankatessa vettä kondensoituu helposti polttoaineen sekaan. Jos aina otat polttainettta puolikkaita tai vajaita tankillisia, niin on olemassa riski, että veden määrä suhteessa polttoaineen määrään kasvaa liian suureksi ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. Se voi johtaa vaikka koko moottorin hyytymiseen esimerkiksi nollalämpötiloissa Alpeilla.

Tähän varautuaksesi, ja varsinkin jos tiedät että pyöräsi syystä tai toisesta joutuu olemaan ajamattomana jonkun aikaa, jopa päiviä, on parasta, että käyt tankkaamassa pyörän mahdollisimman täyteen ja siten, että tankkiin tulee kerralla mahdollisimman paljon tuoretta polttoainetta. Vaikka se jopa edellyttäisi ensin sitä, että ajat vanhaa puolikasta tankillista tyhjemmäksi.

8. Aja työmatkasi moottoripyörällä

Kaikki se aika, minkä olet työpaikallasi, on selkeästi pois moottoripyöräilyltä - paitsi jos olet ajotyövuorossa oleva moottoripyöräpoliisi. Miksi siis et ainakin minimoisi vahinkoa sillä, että kuljet työmatkasi moottoripyörälläsi? Se tuo sinulle kymmenen varmaa ajokertaa viikossa ilman erillisiä ponnisteluja. 

Samalla ajovarmuutesi ja -taitosi paranevat, kun käytät pyörääsi normaaliliikenteessä päivittäin. Nauti matkasta. Myös työmatkasta!

9. Moottoripyörien koeajaminen

Maailma muuttuu, samoin moottoripyörät. Sen vuoksi ja että pysyisit ajan tasalla, sinun on käytävä säännöllisesti koeajamassa uusia ja miksei käytettyjäkin moottoripyöriä. Tämä on välttämätöntä, vaikka et olisikaan vaihtamassa pyörääsi. Yksi syy on siinä, että oman pyörän ajamiseen liittyvät ongelmat saattavat kehittyä vähitellen. Et huomaa, että pyörässäsi on jotain vialla, vaan olet tottunut ottamaan lössön jousituksen ja iskunvaimennuksen ominaisuutena tajuamatta, että jotain on perustavanlaatuisesti vialla.

Aktiivinen uusien pyörien testaaminen pitää sinut tietoisena myös oman pyöräsi puutteista sekä eduista. Samalla pysyt  selvillä siitä, kannattaisiko sinun työmatkoja varten vaihtaa pyöräsi esimerkiksi uuteen Harrikkaan, tai jos tie työpaikallesi vie mutkateitä pitkin, johonkin kipakkaan pieneen sporttipyörään?

Joka tapauksessa olennaista on ajaminen.