Pro Twinin blogissa kerrotaan, että heitä hemmoteltiin viime vuonna muutenkin joidenkin uskomattomien kustomointiprojektien parissa, mutta että turboahdettu Ducati Diavel oli ehdoton huippu.

Diavelin omistaja oli tullut heinäkuussa heidän pakeilleen ja kertonut, että hänellä oli ollut pyörän ahtaminen jo pitkään mielessä. Aina kun hän oli puhunut asiasta, kaikki olivat sanoneet "soita Pro Twinille!". Eräänä päivänä pyörä sitten ilmiintyi paikalle, ja omistaja ei ollut ainoa, joka oli hankkeesta innoissaan.

Asennusvaiheessa. Putkisto on melkoinen palapeli.

Asennusvaiheessa. Putkisto on melkoinen palapeli.

Tavoitteena oli rakentaa täysin omatekoinen turboahdinpaketti sekä rakentaa pyörä, joka tuntuu vahvalta, pehmeältä ja hyvin ajettavalta, eliminoida turboviive sekä saada aikaan pyörä, josta tulee täysi peto pienellä kahvankäännöllä.

Turbo saatiin paikalliselta yritykseltä, joka myy Garrettin ahtimia, ja ECU:n säätö Tuneboyn ohjelmistolla. Käytetty softa mahdollisti alkuperäisen ECU:n käytön, jolloin mm. vakionopeudensäädin, lähtöavustin, quicksifter ja kaikki muutkin elektroniset järjestelmät toimivat kuten ennenkin.

Valmis pyörä.

Valmis pyörä.

Dynamometrisäätöjen jälkeen teho saatiin nousemaan "riittävästi" hevosvoimaa. Paperilla Diavelin teho on 160 hv ja ahtamisen ja säätöjen jälkeen 237 hevosvoimaa. Huippuvääntö on 165 Newtonmetriä.

Pyörän omistaja oli antanut Pro Twinin porukalle täysin vapaat kädet, jolloin työskentely on tietenkin kivutonta ja helppoa. Ei ihme, että kun omistaja lopulta nouti pyöränsä, tapahtuma oli blogissa kuvatun mukaan tuntunut "miltei avioerolta".

Pro Twinin sivulle pääset tästä, ja mikäli video ei näy alla, niin sen voi katsoa täällä.