Hankkeen takana on puolalainen 3D-tulostimia valmistava yritys, joka teknologian toimivuutta osoittaakseen palkkasi Piotr Czyzewski -nimisen suunnittelijan luomaan, kehittämään ja rakentamaan täydelliset 3D-tulostetut katteet pyörään.

Tulostuksessa käytetään Fused Deposition Modelling- eli FDM-tekniikkaa. Siinä hyödynnetään termoplastisia eli kestomuoveja. Se on ainoa 3D-tulostintekniikka, jossa käytetään samoja muovilaatuja kuin tuotantokäytössä, joten materiaaleilla on samanlainen mekaaninen lujuus, lämmönkesto ja kemiallinen kestävyys.

Triumph Daytona riisuttuna.

Triumph Daytona riisuttuna.

Hankkeen pyöränä käytettiin Triumph Daytona 675:sta, ja samalla kun katteet tehtiin uusiksi, myös pyörän peräosaa lyhennettiin ja pyörää muutenkin muotoiltiin uusiksi - tosin ei 3D-tulostamalla. Asiasta kertoi Motofire.

Lopputulos on varsin mukiinmenevän näköinen, vai oletko samaa mieltä? 

3D-tulostamiseen erikoistuneen Zortraxin sivuille pääset tästä ja suunnittelijan, Czyzewski Designin sivulle tästä.

3D-tulostetuin kattein varustettu Triumph Daytona.

3D-tulostetuin kattein varustettu Triumph Daytona.

3D-tulostetuin kattein varustettu Triumph Daytona.

3D-tulostetuin kattein varustettu Triumph Daytona.

3D-tulostetuin kattein varustettu Triumph Daytona.

3D-tulostetuin kattein varustettu Triumph Daytona.