Brittiläinen OORacing on niittänyt maailmanlaajuista mainetta Honda Monkeyden rakentajana sekä erilaisten kiinalaisten replikoiden virittäjänä. Lisäksi se rakentaa erikoisosia.

OORacingin omistajan ja pääsuunnittelijan Adrian Mortimerin mukaan kaikki alkoi tyypillisenä keskusteluna teen ja keksien ääressä. Peruskysymyksenä oli laittaa turboahdin johonkin, mihin hyvänsä moottoriin. 

– Kaikki tietävät, miten tuollaiset keskustelut etenevät. Koska Monkeyt ovat erikoisalaamme, oli loogista yhdistää nämä kaksi. Mutta äkkiä siitä tulikin jotain sellaista, mitä emme osanneet alunperin kuvitella.

OORacingillä on paljon kokemusta ja asiantuntemusta turbojen asentamisesta monisylinterisiin moottoreihin, jotka toisin kuin tämä Napier-hankkeeksi ristitty Monkeyn turbottaminen, ovat melko yksinkertaisia. Pienen yksisylinterisen moottorin kanssa ongelmana on saada riittävästi aikaiseksi ahtopaineita. 

Pieneen tilaan oli hankala saada mahtumaan kaikkia ahdetun Monkeyn vaatimia lisälaitteita.

– Kyse on oikeasta turbon ja moottorin koon suhteesta sekä pakoputken mitoituksesta. Tietoa oli vaikea saada, ja itse asiassa meille kerrottiin varsin suoraan, että yksisylinterisen moottorin ahtaminen on mahdotonta.

Napier-hanke matkaan

Tämä väite sai OORacingin väen tosissaan innostumaan haasteesta, ja vuonna 2009 he tosissaan aloittivat Napier-projektin. Vuosien varrella he olivat saaneet kokemusta moottoreiden ahtamisesta sekä siitä, miten kriittinen pakoputken pituus on siinä, että tietyn kokoisesta moottorista saadaan maksimiteho suhteessa kuutiotilavuuteen.

Laadukkaan osaamisen jälkeä.

– Oikealla pakoputken mitoituksella pystyimme löytämään pisteen, missä pystyimme eliminoimaan pakojärjestelmän negatiivisen pulssin. Siten saimme aikaan jatkuvan paineen, joka oikeasti antaa turbosta myös tehoa.

OORacingin onneksi tämä sattui samaan aikaan, jolloin pienet polttoaineenruiskutusjärjestelmät yksisylinterisille moottoreille tulivat saataville. Kaasuttimilla ahtaminen olisi ollut mahdotonta.

– Tila oli seuraavaksi suurin ongelma, koska sitä ei vain ole.

Tilaa piti löytyä turbolle, sen välijäähdyttimelle sekä ECU:lle, polttoainepumpulle, akulle ja kaapeloinnille.

– Alunperin välijäähdytin oli sijoitettu sivuun, mutta se kävi liian kuumana ja kokeilujen jälkeen parhaaksi paikaksi osoittautui etuhaarukan yläpää.

Tarina kertoo, että välijäähdyttimen malli tehtiin ensin muropaketista ja sen jälkeen teetettiin käsityönä oikea metallinen versio.

Maailman nopein Monkey

Perustaltaan Napier-hankkeen Honda on edelleen Monkey, mutta esimerkiksi etuhaarukkana on OORacingin oma 27 mm vaimenninsetti. Lisäksi etupäässä on 200 mm kelluva jarrulevy. Vanteet ovat käsintehdyt 10x3,5 tuuman levyiset, Savan slickseillä. Koko pyörä painaa noin 75 kg.

– Turbossa käytetään tällä hetkellä tällä hetkellä kahdeksan PSI:n painetta. Enemmänkin olisi tarjolla, jopa 15, mutta sitä moottori ei kestäisi. Tällä hetkellä pystymme tuottamaan tuplaväännön vapaastihengittävään moottoriin verrattuna.

– Olemme kasvattaneet moottorin tehoa pala kerrallaan. Tällä hetkellä se tuottaa lyhytaikaisesti hieman yli 50 hevosvoimaa 7000 kierroksella, mutta tukahtuu sitten nopeasti sen jälkeen. Työskentelemme paraikaa pienemmän venttiilikannen kanssa, sillä moottori saa ikäänkuin liikaa ilmaa.

Napier-hankkeessa on kehityksen kohteena tällä hetkellä neljä eri moottoria iskutilavuuksiltaan 170-190 cm3.

– Ensi vuonna näihin aikoihin oletan, että Project Napier on täydessä lyönnissä ja suuntaamme Bonneville aavikolle tekemään virallisen maailmanennätyksen tämänkokoisten moottoripyörien luokassa, Mortimer myhäilee.

Motouutiset.fi:n kanssa käymässään kirjeenvaihdossa Mortimer uskoo, että lopullisessa versiossaan moottorista otetaan noin 40 hevosvoiman tehot siten, että koko kierrosalue on käytössä. Udellessani, riittääkö tämä haviteltavaan ennätysnopeuteen, hän toteaa:

– Luotamme siihen, että valtava vääntö yhdessä tehon kanssa riittää tuottamaan ennätysnopeuden.

Teknisiä tietoja:

  • Moottori on perustaltaan kiinalainen yksisylinterinen, rakennettu kestämään pakokaasuahtamisen. 
  • Tyyppi: OORacing Charger, 4-venttiilinen 
  • Kuutiotilavuus 170 cm3, poraus x isku 62mmx57mm
  • Vaihteisto: 4-pykäläinen, manuaali
  • Kytkin viisilevyinen
  • Turbo: 26 mm
  • Modifioitu öljypumppu takaamaan turbon voitelun
  • Koko pakosarja vaimentimineen: Steelheart Engineering Silencer, Lee Mitchellin käsialaa. Käsintehty OORAcingin hiilikuituisen TTR1-järjestelmän mukaan
  • Välijäähdytin: käsintehty, Docking Engineering
  • Polttoaineensyöttö: 28 mm rungolla, sähköisesti säädetty.
  • OORacingin keinuhaarukka, 16 cm pidennettynä
  • Takana Öhlinsin iskunvaimentimet