Michelinin omien sanojen mukaan asiaa pitää ajatella siten, että rengas on kolmen osan muodostama kokonaisuus.

Ensinnäkin se on rengas, joka ei tarvitse ilmaa, ja se on suunniteltu kestämään yhtä kauan kuin itse ajoneuvokin. Sen äärimmäinen kestävyys syntyy luonnon omien mallien tarjoamasta hunajakennorakenteesta. Michelin kutsuu sitä generatiiviseksi designiksi: muoto matkii kasvin, mineraalin, joskus jopa eläimen, kuten korallien luonnollista kasvuprosessia. Se on valmistettu kierrätysmateriaaleista ja on täysin kierrätettävissä.

Rakenne matkii luonnollisia kennoja.

Rakenne matkii luonnollisia kennoja.

Toiseksi rengas on täydennettävissä (tai päivitettävissä) 3D-tulostimella. Käytetty materiaali antaa saman suorityskyvyn kuin perinteinen rengas. Mutta siinä on yksi perustavaa laatua oleva ero: rengas on täysin biohajoava. Mitä etua siitä sitten on? Ehkä renkaasi on hieman kulunut, tai tieolosuhteet muuttuvat matkan varrella? Haluat ajaa off-road ajoa tai joudut sateiselle tai jäiselle tieosuudelle, mutta se ei haittaa, sillä voit tien päällä pinnoittaa renkaasi 3D-tulostimella vain muutamassa minuutissa, kuten esimerkiksi oheisella Michelinin videolla. Lisäksi printteri tulostaa renkaan pintamateriaalia vain juuri sen verran kuin tarvitaan, ei mitää ylimääräistä.

Rengas on samalla vanne.

Rengas on samalla vanne.

Viimeiseksi, Michelinin Visionary Conceptiin kuuluu se, että rengas kommunikoi auton kanssa. Ilman että poistut autosta tai edes kotoasi, saat tiedon pinnoitteen kulumisen asteesta sekä voit ohjelmoida pinnoituksen, valiten sellaisen pinnoitusohjelman, kuin tulevaisuuden käytössäsi on tarpeen. Toinen vaihtoehto on vain seurata upotetun sovelluksen antamia ohjeita.

Lisää kennorakennetta.

Lisää kennorakennetta.

Michelin esitteli rengaskonseptinsa 13.6. järjestämässään Movin'On-tapahtumassa. Oheinen video on katsottavissa myös täällä.