MV Agusta on ollut yrityssaneerauksessa, ja omistusjärjestelyt ja lisäsijoitukset ovat olleet osa sen uudelleenjärjestelysuunnitelmaa. MV on investoinut raskaasti uusiin moottoripyörämalleihin ja samalla se yritti myös laajentaa asiakaskuntaansa. Eri operaatioiden seurauksensa sen velkataakka on noin 50 miljoonan euron luokkaa.

Mercedeksen tulo MV Agustan vähemmistöomistajaksi 25 % osuudella sattui vähän sen jälkeen kun Audi oli hankkinut Ducatin. Uusi yhteistyö MV:n ja Mercedeksen moottoriurheilupuolen AMG:n kanssa uutisoitiin näyttävästi ja siitä odotettiin ratkaisua vareselaismoottoripyörävalmistajan taloudellisiin ongelmiin samalla tavalla kuin Audista tai oikeammin VW-konsernista Ducatin osalta.

Ilmeisesti MV Agustan pääjohtaja ja pääomistaja Giovanni Castiglioni halusi kuitenkin pitää pyörävalmistajan niin tiukasti omissa näpeissään, ettei autonvalmistajajätti halunnut sitouttaa itseään kovin syvälle mukaan sen pelastamiseen, joten yhteistyö jäi pinnalliseksi Mersun yritykseen tuoman rahatukun lisäksi. 

Nyt MV Agusta on siis ilmoittanut, että Mersun taival sen omistajan on ohi. Tilalle tuli ComSar Invest, joka on Black Ocean Groupin sijoitusyhtiö. Black Oceanin omistaa puolestaan nuori venäläinen miljardööri ja oligarkkisuvun jäsen Timur Sardarov, joka on perustanut yrityksen 2005. Black Ocean on iso peluri öljyn ja kaasun tuotannossa Itä-Euroopassa.

Castiglioni osti Mercedeksen ulos

ComSar Invest on sijoittanut saneeraussuunnitelman mukaisesti varoja MV Agusta Holdingiin, joka on puolestaan ostanut takaisin Mercedekselle kuuluneen 25 % osuuden "historiallisesta italialaisesta moottoripyörävalmistajasta MV Agusta Motor S.p.A:sta". Kauppahintaa ei julkisteta.

MV Agusta Holding omistaa moottoripyörävalmistaja MV Agusta Motor S.p.A:n sataprosenttisesti. ComSar Invest on pääomasijoituksensa turvin vähemmistöosakkaana Holdingissa, mutta Giovanni Castiglionilla on edelleen määräävä osuus osakekannasta. ComSarin omistuksen osuutta ei tiedotteessa kerrota, se ei välttämättä ole sama kuin Mercedeksen. Samoin ComSarin pääomasijoituksen määrä jää arvoitukseksi.

MV Agusta kertoo tämän olleen merkittävä vaihe yrityksen saneeraussuunnitelman toteuttamisessa. MV palasi vuonna 2016 takaisin ensiluokkaiseksi super premium -laadun moottoripyörien tuottajaksi. Tielle, jonka se uskoo tuovan yrityksen takaisin kannattavaksi.

– Liiketoimi, jossa ComSar Invest sijoitti holding-yritykseemme merkittävän pääoman sekä se, että ostimme Mercedes AMG:ltä takaisin 25 % osuuden MV Agusta Motor S.p.A:sta, on merkittävä kilometripylväs suunnitelmassamme, jonka päätavoite on MV Agustan ydinbusineksen lujittaminen: huippusuorituskykyisten huippumoottoripyörien valmistaminen. Viimeisen 12 kuukauden aikana tekemämme muutokset ovat palauttaneet MV Agustan kassavirran positiiviseksi, mikä mahdollistaa uudelleenjärjestelysuunnitelman saattamisen päätökseen ja tukee tuotekehitystä ja keskittymistä ydinmarkkinoihimme, totesi pääjohtaja Giovanni Castiglioni.

– MV Agusta on meille ikonisin brandi alalla: yritys, joka viiden viime vuoden aikana on investoinut raskaasti tuotekehitykseen luodakseen kauaskantavan, vaikuttavan valikoiman moottoripyöriä, jotka ovat tänään tae menestyksellisestä tulevaisuudesta. Meidän voimavaramme on pääoma, jolla on selkeä pitkän aikavälin näkemys, kuten yrityksen pääjohdolla on päämärä pääosaamisemme ja taitojemme avulla auttaa ja vahvistaa MV Agustaa tulevina vuosina vakiinnuttamaan asemansa super premium -moottoripyörien valmistajana, totesi puolestaan ComSar Investin pääomistaja Timur Sardanov.

Aiheesta aiemmin:

Kovia kokenut MV Agusta välttyi konkurssilta

MV Agusta karsii kuluja - USA:n toiminta yhteistyökumppanille

MV Agusta: "Ei rahaa uuden superbiken kehittelyyn"