Huom: Uudelleenjulkaisemme tästä uuteen vuoteen asti vapaapäivien lukemiseksi teille 10 luetuinta juttuamme vuonna 2017. Tässä vuoden toiseksi luetuin juttu. Tämä on sarjan viimeinen, huomenna siirrymme normaaliin päiväjärjestykseen. Lukemisen Iloa! Tv. Toimitus

Tutkimuksen tuloksia on kommentoitu esimerkiksi otsikolla: "Ajaisitko moottoripyörällä, jos tietäisit nämä shokeeravat faktat?" Saman otsikon antajan seuraava virke oli "Moottoripyörät ovat luonnostaan paljon vaarallisempia kuin autot, koska moottoripyöristä puuttuu se suoja, minkä autot tarjoavat".

Jokainen – ainakin jokainen suomalainen – moottoripyöräilijä tietää tämän. Moottoripyörässä on kaksi (tai kolme) pyörää ja siitä puuttuu koko komeuden ympäröivä kori, joten asia ei tule kenellekään moottoripyörää ajaneelle yllätyksenä.

Tämähän on tietenkin tosiasia, mutta muitakin asioita tutkimuksessa selvisi. Ensinnäkin kanadalaiset tutkijat selvittivät, että onnettomuudet johtivat motoristeilla viisi kertaa useammin kuolemaan kuin autoilijoilla. Lisäksi vakavan onnettomuuden todennäköisyys oli kymmenen kertaa suurempi. Sen lisäksi motoristien onnettomuudet aiheuttavat kuusi kertaa suuremmat kustannukset terveydenhoitojärjestelmälle.

Ajaminen turvallisemmaksi

Vaikka tutkimus tehtiin Kanadan Ontarion provinssissa, tutkijat totesivat, että samantyyppisiä malleja voidaan todennäköisesti havaita muuallakin. Yksi perussyy moottoripyörien suurempaan riskiin on juuri se, että pyöristä puuttuu se suoja, minkä autot tarjoavat.

– On selvää, että moottoripyörällä ajaminen on vaarallisempaa kuin autolla ajaminen, toteaa tutkimusta johtanut tri Daniel Pincus, joka työskentelee Institute for Clinical Evaluative Sciences'issä Torontossa.

Tutkimuksessa ei kuitenkaan todeta, että moottoripyörillä ajaminen pitäisi kieltää. Sen sijaan tutkimuksen aiheuttama johtopäätös oli, että moottoripyörällä ajaminen pitää tehdä turvallisemmaksi. 

Eräs asia, mikä Suomessa on jo kunnossa on, että kypärän käyttö pitäisi määrätä pakolliseksi. USA:ssa vain noin puolet osavaltioista on määrännyt, että kaikkien motoristien pitää käyttää kypärää Governors Highway Safety Associationin (GHSA) mukaan.

Alkoholin käyttö on toinen huolta aiheuttava asia. Yhdysvalloissa 27 % kaikista liikenneonnettomuuksista kuolleista motoristeista oli humalassa.

GHSA:n edustaja totesikin, että varsin hyvä alku on se, että ajaa nopeusrajoitusten mukaan, käyttää kypärää ja ajaa selvin päin.

Suomessa tässäkin ollaan pidemmällä, sillä valtaosa motoristeista käyttänee muitakin turvavarusteita kuin pelkkää kypärää eli kunnon ajoasua, -käsineitä ja - saappaita.

ABS-jarrut toimivat hyvin. Kuva: Kari Hanski.

ABS-jarrut toimivat hyvin. Kuva: Kari Hanski.

Moottoripyörän tekeminen turvallisemmaksi?

Suomessa me olemme sikäli hyvässä tilanteessa, että meillä uusissa pyörissä ABS- eli lukkiutumattomat jarrut ovat pakollinen varuste. Selvitykset osoittavat, että se on moottoripyöräilyn tilastoja eniten parantanut yksittäinen vaikuttaja sitten nopeusrajoitusten ja kypäräpakon.

Autojen turvavarusteet ovat kuitenkin edenneet paljon nopeampaa vauhtia airbageineen ja turvakoreineen, jotka antavat paljon enemmän suojaa kuin aiemmin.

Pohjois-Amerikassa ABS-jarrut eivät ilmeisesti ole yleistyneet moottoripyörissä samaan tahtiin kuin Suomessa. Moottoripyörien turvallisuus parantuu kuitenkin koko ajan myös esimerkiksi sutimiseneston, kaarre-ABS:ien ja wheelien sekä stoppien eston yleistymisen myötä.

GHSA:n edustajan mukaan kanadalaisen tutkimuksen kaltaisia tuloksia on myös USA:sta. Tilastojen mukaan USA:ssa jokaista ajettua mailia kohti moottoripyöräilijöiden kuolleisuus on 26-kertainen autojen kyydissä olleisiin verrattuna.

Laaja otanta

Kanadalainen tutkimus perustui dataan yli 300 000 Ontarion provinssin aikuisen asukkaan, jotka olivat joutuneet sairaalaan auto- tai moottoripyöräonnettomuuden seurauksena vuosien 2007 - 2013 välillä.

Kaiken kaikkiaan tutkijoille selvisi, että kuolleisuus oli miltei viisi kertaa suurempi moottoripyöräilijöiden keskuudessa. Joka vuosi jokaista 100 000 moottoripyörää kohti tapahtui 14 kuolemaan johtanutta onnettomuutta provinssin alueella verrattuna kolmeen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen per 100 000 autoilijaa.

Samalla tavoin ihmiset moottoripyöräonnettomuudessa kärsivät 10 kertaa useammin vakavista vammoista. Vuotuinen luku oli 125 per 100 000 moottoripyöräilijää versus 12 autoilijaa per 100 000 autoa.

Terveydenhoidolliset kustannukset olivat myös moottoripyöräonnettomuuksissa keskimäärin kaksi kertaa kalliimmat kuin auto-onnettomuuksissa. Onnettomuuden vakavuusaste huomioiden tutkijat arvioivat, että jokainen Ontarion alueelle rekisteröity moottoripyörä aiheuttaa terveydenhoitojärjestelmälle kuusinkertaiset kustannukset verrattuna jokaiseen autoon.

Inhimilliset kärsimykset ovat ensisijainen huolenaihe.

– Jotkut meistä, jotka olivat mukana tekemässä tutkimusta, ovat hoitaneet moottoripyöräonnettomuuksissa olleita, ja olemme nähneet joitakin todella pahoja vammoja, Pincus kertoi.

Suzuki GSX250R ABS vuosimalli 2017.

Suzuki GSX250R ABS vuosimalli 2017.