Uudessa V85-konseptissa on tietenkin myös kyse merkin uudesta tulemisesta. Pyörä on suunniteltu offroad- tai adventureajo mielessä. Se näkyy sekä tyylistä että varusteista: enduro-tyylinen etulokasuoja, pinnavanteet, pitkäjoustoinen Öhlinsin alusta sekä trellisrunko. Yksi asia, mikä pysyy entisellään on pitkittäinen 90° V2-moottori sekä kardaaniveto.

Mandello del Lariossa on selvästi seurattu nykyistä seikkailupyörien buumia sekä mm. Honda Africa Twinin uutta tulemista ja todettu, että tehdas haluaa oman osansa seikkailupyörien kakusta. Tähän tietysti väännökäs V2-moottori antaa hyvät mahdollisuudet.

Moto Guzzin uusi V85 matkaenduro- tai seikkailupyöräkonsepti

Moto Guzzin uusi V85 matkaenduro- tai seikkailupyöräkonsepti

MG täyttää vuonna 2012 100 vuotta, ja oman kertomansa mukaan se aikoo juhlistaa tasalukua laajenevalla moottoripyörämalliperheellä. V85-platformi antanee siihen lukuisia mahdollisuuksia.

V85 tulee paikkaamaan Stelvio-mallin jättämää aukkoa ja mahtuu V7 ja V9- mallisarjojen väliin ja 1400:n cruisereiden rinnalle. Pyörä soveltuu tehtaan omien sanojen mukaan seikkailulliseen matka-ajoon.

V85 on kapea ja persoonallisen näköinen

V85 on kapea ja persoonallisen näköinen

Guzzilla on pitkä historia off-road ajojen osalta. Ensimmäisen kerran merkki osallistui Six Days -luotettavuusajoon Itävallassa 1939 GT20 -pyörillä voittaen neljä kultamitalia. Jatkoa seurasi sittemmin, mm. osallistuminen Paris-Dakariin 1985 V65 Bajalla ja seuraavana vuonna V75 Bajalla.

V85 on tietenkin omistettu mallina kahdelle viimemainitulle, ja sen pitäisi olla mukava kapine matkantekoon kahdelle ja vielä matkatavaroillekin. Polttoainetankin design on perua Dakar-malleista. Etupään tuplavalot taas periytyvät mm. 1989 Quota 1000:sta.

Modernia teknologiaa edustavat täysin digitaalinen mittaristo ja etupään päivänvalo-LEDit.

Moottori on vahva osa visuaalista ilmettä.

Moottori on vahva osa visuaalista ilmettä.

Teräsputkirunko on täysin uusi ja moottori on sen kantavana osana. Epäsymmetrinen takahaarukka on muotiltu kaarevaksi vasemmalta puolen, jolloin pakoputkea on saatu nostettua ylemmäs. Toinen haara pitää puolestaan sisällään uuden kardaaniakselin.

Monovaimennin kiinnittyy suoraan keinuhaarukan oikeaan aisaan. Ratkaisu varmistaa helpon pääsyn vaimmennuksen ja jouston säätöihin. Lisäksi joustomatkat ovat pitkät ja maavara "riittoisa".

V85 moottori on kokonaan uusi ilmajäähdytteinen 850-kuutioinen ja sen huipputeho on 80 hevosvoimaa. Ja perinteisestihän Guzzin voimanlähde on näkyvissä. Uusi keskikoon moottori tuottaa valmistajan ilmoituksen mukaan aikanaan ympärilleen uuden kokonaisen tuoteperheen.

Moto Guzzin uusi V85 matkaenduro- tai seikkailupyöräkonsepti.

Moto Guzzin uusi V85 matkaenduro- tai seikkailupyöräkonsepti.

Tuplaetuvalot ja siipilogosta vaikutteensa saaneet päivänvalo-LEDit.

Tuplaetuvalot ja siipilogosta vaikutteensa saaneet päivänvalo-LEDit.

V85 kuskin paikalta nähtynä.

V85 kuskin paikalta nähtynä.

Tankin muotoilussa on historian siipien havinaa.

Tankin muotoilussa on historian siipien havinaa.

Äänenvaimennin on nostettu ylös.

Äänenvaimennin on nostettu ylös.

Pitkäjoustoiset Öhlinsin etuvaimentimet ja pinnavanteet.

Pitkäjoustoiset Öhlinsin etuvaimentimet ja pinnavanteet.