Nyt Kirsi Kainulaisen toive palata juurilleen ratamoottoripyöräilyn pariin toteutui, ja hän sai jokaisen RR-kuskin unelmajoululahjan. Kirsi on tätä kirjoitettaessa juuri palaamassa koti-Suomeen taskussaan tuore sopimus Hollantilaisen Oosterveen´s Racing Teamin kanssa. Kainulainen nähdään ensi vuonna OW-Cup ratamoottoripyöräsarjassa, jota ajetaan Euroopassa Hollannissa, Saksassa ja Ranskassa. Tavoitimme hänet lentokentältä tänään sunnuntaina juuri ennen kotiipaluulentoa.

– Tämä on unelmieni täyttymys. Päivästä toiseen en ole muuta ajatellut kuin moottoriurheilua. Nyt älyvapaa sinnikkyys palkittiin ja lisäksi tuli todistettua että aina ei mennä rahalla. Riittää kun on tarpeeksi määrätietoinen ja valmis tekemään kaikkensa unelmiensa eteen, aloittaa Kirsi Kainulainen.

Mikä on OW-Cup sarja?

– Se on Hollanin alaisuudessa ajettava kansainvälinen RR-sarja. Huomattavasti kovatasoisempi kuin Hollannin oma sarja ja sitä ajetaan Hollannin lisäksi Saksassa ja Ranskassa. OW-Cup on hyvä kovatasoinen varteenotettava sarja IDM:n ohella. Lisäksi se on hyvä ponnahduslauta "kaukomatkalaisille", sillä kisaradat ovat suhteellisen lähellä Pohjoismaista katsoen. Saa erilaista näkökulmaa ja kokemusta kotimaan ratoihin verrattuna. Hollantiin, Saksaan ja Ranskaan on huomattavasti lyhyempi matka kuin esimerkiksi Espanjaan.

Kuinka tämä sopimus Oosterveen´s Racing Team:in kanssa oikein syntyi?

– Kontaktit on rakennettu aikoinaan sivuvaunuratamoottoripyöräilyn kautta. Aina kun saimme yhteyshenkilömme Rutger Beltin kanssa sivuvaunuasiat hoidettua, niin muistutin häntä joka käänteessä, että jonakin päivänä haluan ajaa vielä soololla... tiedäthän että haluan ajaa myös soololla... muistathan että haluan ajaa myös soololla, painottaen samalla sitä, että minulla ei ole suuria summia rahaa sijoittaa, mutta sitäkin enemmän halua ajaa jonakin päivänä soololla!

Ratkaiseva oli lokakuun lopulla Espanjan Jerezissä ajamani testikilpailu. Kaikki näkivät, että olen tosissani. Ihan sama mikä pyörä on alla, niin olen valmis tekemään kaikkeni moottoriurheilun eteen. Oosterveen´s Racing Team on perhetiimi, jonka päällikkönä toimii Chris Wienen. Hänen poikansa Jöel Wienen lopetti kauteen 2017, joten heidän tallistaan vapautui paikka. Rutger Belt muisti minut, kun oli neuvoteltu monesti vuosien varrella ja olin tehnyt häneen vaikutuksen periksiantamattomuudellani. Hän kertoi minusta Chris Wienenille.

Ymmärsin, että tiimissä käytiin neuvotteluja usean kuskin kanssa, mutta lopulta he päätyivät minuun. Tapasin nyt viikonloppuna tiimin sponsoreita ja mekaanikkoja. He ottivat minut "mustana lampaana" hyvin vastaan. Oosterveen´s Racin Team on hyvä teami. Heidän sponsoriasiansa ovat hyvin hoidossa ja heidän sponsorinsa tukevat myös minua. Tietenkin toivon että saan Suomesta vielä omia sponsoreita matkaan tulevalle kaudelle. Maksan tiimille x-määrän rahaa, mutta se on realistinen tällä budjetilla. Kun näin tyhjätaskuna ensi kaudella olen ajamiseni ohella kaiken muun ajan töissä, niin selviän tästä taloudellisesti.

– Tulevan kauden kisapyöräni on Ten Kate Racing Productsin rakentama Yamaha 600cc. He vastaavat tekniikkapuolesta ja kaikki tekninen tuki tulee sieltä. Osakilpailuja OW-Cup:ssa on kaikkiaan kaksitoista, joista ensimmäinen kisa käydään 14. huhtikuuta Assenissa. Sitä ennen, viimeistään maaliskuussa on testileiri, jossa pääsee treenaamaan ja treeniä tarvitsen kun on vierähtänyt jo jonkin aikaa siitä kun viimeksi olen kunnolla päässyt ajamaan soololla.

Nähdäänkö sinua tulevalla kaudella kotimaan jääradoilla tai mahdollisesti sivuvaunun purkkarina?

– Kun nyt allekirjoitimme sopimuksen, niin en huomannut kysyä saanko ajaa jääratakilpailuja, mutta tarkoitukseni on ainakin harjoitella jääradoilla. Sen sijaan jos tarvii tuurata Pekan (Päivärinta) purkkarina, niin sitä sopimus ei estä. Tosin OW-Cup:in kisoja on sen verran paljon, että aikataulullisesti se voi olla hankala järjestää. Yhtäaikaa niitä ei voi tehdä.

Olet jälleen uranuurtajana. Teit sopimuksen ulkomaalaisen RR-tallin kanssa.

– Niin kai. Kansainvälisillä RR-radoilla on nähty suomalaisia naiskuljettajia. Taru Rinteen aikoihin Mia Heinonen ajoi ja Heta Lauslehto taisi ajaa Aki Ajon tallissa. Mutta ulkomaalaista sopimusta heillä kellään ei ole tainnut olla.

Tässä kohtaa haluan kiittää kaikkia niitä henkilöitä, jotka ovat olleet aina tukemassa minua ja minun uraani rr-kuskina. He ovat kantaneet kortensa kekoon jo pelkästään ajatuksen tasolla ja tukeneet minua myös niinä hetkinä, kun kaikki ei ole mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Ilman heidän tukeaan, en olisi tässä. Minulla on ollut elämäni aikana muutamia haaveita ja unelmia, mutta aina kaikki unelmat on liittynyt moottoriurheiluun. Minun unelmat on nyt täytetty, kun tämä kortti on katsottu voin olla vain iloinen. Tämä on hyvin ainutlaatuinen tapahtuma minun urallani, koska sain aivan käsittämättömän hienon mahdollisuuden ja tätä tarjousta kukaan moottoriurheilua rakastava ei voi jättää käyttämättä. Kävi miten tahansa, voin kiikkustuolissa olla kiitollinen, että on tullut tällainen tilaisuus. Tämä on sellainen joululahja, ettei tarvitse olla kilttinä enää ikinä, iloitsee Kirsi Kainulainen.

Motouutiset onnittelee Kirsiä hienosta saavutuksesta!

Aiheesta aiemmin:

Kirsi Kainulainen palaa juurilleen ratamoottoripyöräilyn pariin Jerezin vaativalla radalla

Kirsi Kainulainen: maailmanmestaruuteen selkä "paskana", selittelemättä

Kirsi Kainulainen vaihtoi hetkeksi sivarista jääratasoolopyörään