Toista seitsemän kertaa

Kaiken viestinnän kultaisin sääntö on se, että viesti täytyy toistaa seitsemän kertaa, että se menee perille. Se ei kuitenkaan tarkoita jankuttamista. Jos otat parhaan kaverisi pillistä kiinni, ja toteat hänelle seitsemän kertaa peräjälkeen: "Nyt on sinunkin aika aloittaa moottoripyöräily", niin kaverista tulee helposti entinen, tai ainakin hänelle ehtii sinä aikana muodostua kivenkaltainen kuori kaikkeen moottoripyöräilyyn liittyvää kohtaan.

Kaverit

Suosittelemme siis lempeämpää lähestymistapaa. Istut oluella hänen kanssaan seitsemän kertaa (emme välttämättä kehota tekemään tätä seitsemänä peräkkäisenä iltana), ja ujutat keskustelun vaivihkaa jossain vaiheessa iltaa moottoripyöräilyyn. Tätä ei saa tehdä liian silmiinpistävästi, vaan vasta kolmannen tai neljännen virkistysjuoman jälkeen. Valikoi aloittamisen rytmi kuitenkin siten, ettei hänelle ehdi muodostua ajatusta "aha, se on taas siinä vaiheessa humalaa, että alkaa puhua moottoripyöristä".

Se, miten lähestyt aihetta perustuu psykologiseen silmääsi (jos sitä ei ole, lainaa vaimosi / miehesi, mutta tee se etukäteen). Eri ihmisille toimii erilainen lähestymistapa.

Jos kaverisi pitää luonnosta, voit kertoa moottoripyöräilyn mahdollisuuksista päästä paikkoihin, mihin autolla ei pääse, pienemmistä päästöistä ja siitä, miten motoristi on osa luontoa - kokee kaiken ikäänkuin kirkkaammin, värikkäämmin ja reaaliaikaisemmin kuin autoilija. Muista myös tuoksut, miten sulokkaasti ne täyttävät luontoystävän kirsun moottoripyöräillessä! Tässä yhteydessä ei kannata muistuttaa hänen naapurissaan olevasta minkkitarhasta.

Nopsakka luontoystävä pääsee lisäksi näpsäkämmin erämaan laidoille ja voi käyttää seikkailupyöräänsä laavun tukipuina.

Mikäli hän on herkkä tai arka, moottoripyöräilyä ei kannata mainostaa 200 hevosvoiman tehoilla ja tarinoilla kilpa-ajoista Saksan autobahnoilla sekä kohtalokkaista kaatumisista kesken rajoillevetämisen.

Sen sijaan parempi lähestymistapa voi olla kertomus jollain lupsakalla scramblerilla tai bobberilla ajamisesta sekä sen omanlaisensa luonteen esitteleminen. Jopa vanhalla 250-kuutioisella Jawallakin ajelu saattaa tarjota innostavaa värinää oikein esiteltynä.

Tärkeintä on löytää ne asiat, jotka kaveriasi oikeasti kiinnostavat, ja joihin moottoripyöräily tuo tuntuvasti uutta puhtia, tarjoaa ennennäkemättömiä maailmoja ja ratkaisuja, jotka eivät ilman sitä vain kerta kaikkiaan ole mahdollisia.

Täten rauhaisasti edeten ja sanasi sopuisan innostavasti valiten päädytte kohti vaihetta, jossa ensin saat houkuteltua hänet kyytiisi (siitä myöhemmin) tai jopa koejoon asti (siitäkin myöhemmin).

Naapuri

Tähdennettäköön nyt aluksi, että mikäli "naapuri" tässä yhteydessä tarkoittaa sitä onnetonta kerrostalokyttääjää, joka käy kesäaikaan päivittäin valittamassa isännöitsijälle, äidillesi ja sinulle liian kovaäänisestä moottoripyörästä ja harmistuu siitä, että koekäytät moottoripyöräsi moottoria keittiössäsi, niin suosittelemme siirtymään seuraavaan naapuriin.

Lähestymisesi pitää tietysti olla paljon hienovaraisempaa, ja keskustelun täytyy varsinkin ensimmäisillä kerroilla lähteä jostain "maa jäähtyy dinosaurukset nousevat" tasolta. Kuten kaikki tiedämme, säästä puhuminen avaa keskustelun kuin keskustelun helposti, koska se on joka tapauksessa aina vääränlainen.

Siitä on helppo edetä harmitteluun, että moottoripyöräilykeli on ollut viime aikoina heikko, ja onkos naapuri koskaan kokeillut? Siitä eteenpäin perusajatus noudattaa edellisen kohdan kaavaa, paitsi että kaljallakäyntiin on syytä suhtautua varovaisesti tietyissä tapauksissa. Sellainen voi olla esimerkiksi kaverini Jaskan vastaavanlainen yritys naapurinsa valokuvamallivaimon kanssa, johon sekä tämän miehellä että Jaskan tyttöystävällä oli jotain negatiivista sanottavaa Jaskan hyvistä aikeista huolimatta.

Tärkeintä on tietenkin haistella naapurin suhtautumista asiaan, ja ottaa tämä jollain tavalla mukaan omaan tekemiseesi. Mikäli satut olemaan pihalla pesemässä / huoltamassa pyörääsi, ja hän lähestyy sinua oma-alotteisesti myönteisin mielin niin lähtökohta on suopea ja saattaa tarjota arvaamattomia mahdollisuuksia.

Mielitietty

Tämä on tietenkin tavattoman herkkä kohta. Jos suhde on aluillaan, niin parasta mitä voit tehdä on pakata itsesi, moottoripyöräsi ja mielitiettysi ja lähteä viikoksi moottoripyöräilemään liian vähissä rahoissa, puutteellisin majoitusvarustein ja vielä helvetin huonossa kelissä. Niinkuin valtaosa meistä taitaa tehdä. Jos suhde ei kestä sitä, voit joko unohtaa hänet tai moottoripyöräilyn. Epäilemme olevan itsestään selvää, miten valinnassa käy.

Jos taas hänkin oli keikasta innoissaan, niin ei muuta kuin toista moottoripyörää tilaukseen, ilmoitat hänet mp-korttikoulutukseen ja laitat parempaa säätä varaukseen. Ja onnittelut näin sivulliseltakin.

Jos kyseessä taas on jo vuosikymmeniä kestänyt suhde, jossa et ole saanut toista osapuolta houkuteltua kuin kaksi kertaa moottoripyörän kyytiin - ensimmäisen ja viimeisen - niin tilanne on vaikea, muttei mahdoton. Se ei tarkoita sitä, että meillä olisi kertoa jotain yksinkertaista neuvoa, miten toimia, mutta onhan niitä ihmeitä tapahtunut ennenkin. Ainakin kertaalleen reilut parituhatta vuotta sitten, tosin se ei kumma kyllä liittynyt millään tavalla moottoripyöräilyyn.

Joka tapauksessa olemme hengessä mukana, jos vielä jaksat kerran-pari yrittää.

Anoppi / appi

Jos edellinen kohta oli herkkä, niin tämä saattaa olla tulenarka, joten koetamme olla varovaisia neuvoinemme. Yleensä anoppeja ja appeja leimaa kaikkitietäväisyys sekä sellainen osaamisen taso, ettei heidän lastensa puoliskoilla oikein ole mitään tarjota.

Mikäli appivanhemmat suhtautuvat negatiivisesti moottoripyöräilyyn, niin anna olla. Paitsi että loppukin itsetuntosi näissä tilanteissa murenee, siipan viikkokausien motkotusta "isävanhan kiusaamisesta" ei kukaan jaksa kuunnella suivaantumatta.

Mikäli appesi / anoppisi on hyvä tyyppi, niin silloinkin kannattaa tehdä taustatiedustelua ja olla herkillä. Jos appi/anoppi pitää sinusta ja suvaitsee ajatuksen moottoripyöräilystä, se ei vielä todellakaan tarkoita sitä, että se toinen appivanhempi suhtautuisi asiaan samalla tavoin.

Jos yrität houkutella jompaa kumpaa heistä moottoripyöräilemään ja onnistut siinä, saattaa se toiselle olla silkkaa myrkkyä: "No niin, paitsi että se tapattaa itsensä, niin se tapattaa vielä meidän Einonkin". Jatkokeskustelut sekä anoppilassa että kotona arvaatte varmaan itsekin, joten ei niistä sen enempää.

Herkin askelin siis eteenpäin ja korva sekä sielu herkkänä. Aina hyväkään tarkoitus ei pyhitä keinoja jne. ainakaan itsesuojelumielessä.

Kyytiin ja koeajolle

Mikäli potentiaalinen motoristi on jo saatu innostumaan asiasta riittävästi, niin seuraava askel on pyytää hänet kyytiisi ja kokeilemaan turvallisesti moottoripyöräilyn ihanuutta.

Tyypistä riippuu, miten pitkä ensimmäinen ajokeikka kannattaa tehdä, mutta siinäkin kannattaa miettiä paria kohtaa. Kyykkypyörän kyytiläisen paikkaa ei kannata tarjota esimerkiksi 190-senttiselle jörrikälle, ja muutenkin kannattaa varmistaa, että toinen mahtuu kyytiin ja kantavuus riittää.

Ensimmäisen kyytimatkan käyttö moottoripyörän ääriominaisuuksien esittelyyn ei myöskään ole suositeltavaa. Vaikka pyörälläsi pääsisikin esimerkiksi 250 km/h, niin ensikertalaiselle se ei välttämättä ole mukavaa. Pahimmillaan joudut housupyykille, eikä se ole koskaan kivaa.

Myöskään stoppien tekeminen hyvien jarrujen demoamiseksi ei ole kovin paras jippo varsinkaan, kun se takanaistuja nousee korkeimmalle.

Maltti, hyvät tiet ja asialliset ajovarusteet ja lailliset ajonopeudet sekä kauniit maisemat toimivat paljon paremmin.

Koeajo onkin sitten luku sinänsä. Mieti kaksi kertaa, annatko sen tapahtua omalla pyörälläsi, vai kiikutatko kaverisi jonkun ajokouluttajan luo tai peräti esimerkiksi mp-kauppiaitten järjestämään tilaisuuteen, jossa samalla annetaan koulutusta ensikertalaiselle pyörällä ajoon?

Jos päätät antaa ummikon kokeilla pyörääsi, niin opeta lähtö ja pysähtyminen rauhassa ja harkiten niin, että toinen varmasti osaa asian, ennenkuin päästät häntä yksikseen kokeilemaan. Ja hyvä olisi tietenkin olla silloin esimerkiksi jollain ajoharjoitteluradalla tai vastaavalla, että tällä on tila tehdä pieniä virheitä ilman vakavia seurauksia.

Unohtumattoman myönteisen ajonautinnon tuottaminen kun on meidän kaikkien etu, eikös vaan?

Joka tapauksessa onnea matkaan ja Hyvää sekä entistä parempaa Uutta Moottoripyöräilyvuotta toivottaa toimitus