Ranskan hallitus on turvallisuuden nimissä pudottamassa kaksisuuntaisten ilman liikenteenjakajaa olevien teiden nopeusrajoitusta 90 km/h kymmenellä kilometrillä tunnissa eli 80 kilometriin tunnissa.

Ranskalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvoja ja kattojärjestö FFMC (Fédération Française des Motards en Colère) eli Ranskan vihaisten motoristien liitto ei hyväksy tätä toimenpidettä, vaan järjestää ensi viikon lauantaina 3.2. kello 14.00 Pariisissa mielenilmaisun aietta vastaan.

FFMC on ranskalaisten sisarjärjestö SMOTOlle eli Suomen Motoristit ry:lle.

FFMC:n mielestä hallituksen aie on epäjohdonmukainen eikä sillä ole mitään tekemistä liikenteen turvallisuuden parantamisen kanssa. Sen mielestä Ranskan hallitus hakee muutoksella lisää sakkotuloja, mutta että se ei vaikuta liikenneturvallisuuteen.

FFMC toteaa kannanotossaan, että Ranska odotti suuria saatuaan uuden, nuoren ja innokkaan presidentin ja pääministerin. Mutta tieturvallisuus hoidetaan samalla tavoin kuin aina ennenkin pölyisten teknokraattien ansiosta, jotka säilyttivät asemansa seuraavaksi viiden vuoden jaksoksi.

Presidenttien huolenaiheena on aina ollut tieturvallisuuden parantaminen. Laskemalla nopeusrajoitusta 80 kilometriin tunnissa uusi hallitus on samoilla vanhoilla linjoilla ja turvautuu epäonnistuvaan politiikkaan, joka on voitollinen ja helppo toteuttaa.

FFMC puolestaan hakee aivan toisenlaista linjaa tieturvallisuuden parantamiseen: sen mielestä oikeita ratkaisuja ovat mm. koulutus ja tieturvallisuuden parantaminen, jotka vaikuttavat paljon myönteisemmin liikenneturvallisuuteen ja kuolleisuuden laskuun kuin nopeusrajoitusten pudottaminen. Myös turvavälineiden kuten ajoasujen käyttöön voisi kehittää myönteistä porkkanaa.

"Kypärämme on täynnä"

Mielenilmaisun takana ovat Pariisin ja sen lähialueen Vihaiset motoristit. He toteavat, että heidän kypäränsä on täynnä, nyt olisi hallituksen aika osoittaa luovuutta ja investoida todelliseen tienkäyttäjien turvallisuuden parantamiseen eikä enää toimia heitä vastaan.

FFMC:n mukaan kuusi kymmenestä ranskalaisesta vastustaa nopeusrajoitusten alentamista, monet kansanedustajat niin ikään ovat skeptisiä ja kysyvät nopeusrajoitusten alentamisten todellisten vaikutusten perään. Osa on erittäin voimakkaasti alennusta vastaan ja ovat tehneet linjansa selvästi tiettäväksi pääministeri Édouard Philippelle, mutta tämä on jättänyt ne huomiotta.

FFMC:n mielenilmausta tukevat lisäksi Ranskan moottoripyöräilijöiden liitto, 40 miljoonaa autoilijaa ja monet muut järjestöt, jotka kutsuvat jäseniään mukaan tähän mielenilmaisuun.

Nopeusrajoitusten laskeminen on Suomessakin ollut suosittu keino pyrkiä vähentämään liikenteessä kuolleisuutta. Näytöt toimenpiteen tehokkuudesta eivät sen sijaan ole olleet yksiselitteisiä. Tuloksista ei ole puhdistettu esimerkiksi liikennekulttuurin muutoksia eikä autojen teknisen turvallisuuden parantumista.

Nopeuden vuoksi tapahtuneet onnettomuudet koskevat yleensä  - oli sitten kyse autoista tai moottoripyöristä - yksittäistapauksia, joissa on ajettu piittaamatta nopeusrajoituksista tai keliolosuhteista.