Honda CB750 on muutenkin erityinen moottoripyörämalli, sillä se avasi kokonaan uuden aikakauden moottoripyörien valmistuksessa. Myöhäisen esisarjan pyörä myydään maaliskuun neljäntenä päivänä H&H Classicsin huutokaupassa Englannin kansallisessa moottoripyörämuseossa.

Pyörän hinta-arvio on 40 000 - 46 000 euroa. Sisarussarjasta on vain kaksi pyörää jäljellä. Toinen niistä on Yhdysvalloissa ja se myytiin eBayn kautta vuonna 2014 148 000 dollarin, 120 000 euron hintaan.

Kaupan oleva pyörä on harvinainen, ja enimmäkseen käsin tehty Japanissa noin vuonna 1968. Se saapui Englantiin 1969, ja sen rekisteröi käyttöönsä Englannin Honda. Pyörää käytettiin uuden CB750-mallin julkistuksen yhteydessä. Pyörän runkonumero on CB750-2110.

Kyseinen kappale on - ei ehkä niin kovinkaan yllättäen - ollut saman yksityiskokoelman hallussa viimeiset 35 vuotta, ja oli restauroinnin alla, kun sen omistaja valitettavasti menehtyi.

– Tämä on yksi historiallisesti tärkeimpiä pyöriä, mitä meillä on ollut ilo tarjota myyntiin. Julkistuksensa aikoihin se oli yksi edistyksellisimmistä moottoripyöristä koskaan. Vakiopyörä kykeni 120 mailin, 193 kilometrin huippunopeuteen tunnissa, ja se oli varustettu edessä häipymättömillä levyjarruilla. Pyörästä tuli todellinen ikoni, joka noteerataan yhdeksi japanilaisen moottoripyöräteollisuuden huippusaavutuksista, kertoo Mark Bryan, H&H Classicsin moottoripyörämyynnin johtaja.

Kaksi muuta samalla kertaa valmistettua pyörää koko surullisen kohtalon. Pyörän vihreä versio vietiin Ranskaan, eikä sitä ole nähty koskaan sen jälkeen, ja punainen pyörä murskattiin viisi vuotta sitten Yhdysvalloissa.

Nyt myytävänä oleva kullanvärinen pyörä oli ensin näytillä Euroopassa Brightonin moottoripyöränäyttelyssä 5. - 12.4. vuonna 1969. Se oli myös Motorcycle Mechanics -lehden kannessa toukokuussa 1969.

Nelisylinterisen 750-kuutioisen ajatuksestakaan ei edes keskusteltu ennen kuin kesäkuussa 1968. Honda rakensi 750-4 testipyörän eturumpujarrulla, sitten prototyypit, kaikki vain kuudessa kuukaudessa. Tämän pyörän jokainen osa on erilainen kuin tuotantopyörässä.

Aiheesta aiemmin: Tässä on kallein koskaan myyty moottoripyörä - hinta miltei miljoona dollaria