Uutistoimisto Reutersille myöntämässään haastattelussa pääjohtaja Matt Levatich kertoi, ettei yritys ole tutkimassa yhdistymistä kilpailijaan tai myymistä yksittäiselle sijoittajalle, kuten jotkut sijoittajat ovat spekuloineet.

Sen sijaan Harleyn valitsema suunta tarkoittaa miljoonien dollareiden käyttämistä tuotekehitykseen ja markkinointiponnisteluihin mukaan lukien sen "opi ajamaan" -akatemia, jossa H-D:n sertifioimat ajo-opettajat kouluttavat ihmisiä ajamaan ja antavat luentoja turvallisuudesta.

Levatich kertoo, että kuljettajien koulutusohjelma muuttaa moottoripyörävalmistajan "asiakkaiden luojaksi". Hänellä ei kuitenkaan ole vastausta siihen, milloin se palauttaa Harleyn myynnin kasvuun Yhdysvalloissa, merkin suurimmalla markkinalla.

– Mielen muuttaminen ei tapahdu yhdessä yössä, mutta asiana se on yrityksen strategian ydintä seuraavan 10 vuoden aikana, Levatich kertoo.

Sijoittajat ovat kuitenkin muuttumassa levottomaksi kuluneiden miltei kolmen vuoden jälkeen, mitä Levatichin pesti yrityksen peräsimessä on kestänyt. Vuodessa merkin osakkeen arvo on laskenut yli 23 %. Siitä, kun Levatich tuli johtoon, osakkeiden arvo on laskenut 14 % ja Harley menettää markkinaosuuttaan USA:ssa.

Demografinen kuilunsyrjä?

Harleyhyn sijoittaneet sekä yrityksen johto ovat jo vuosia olleet huolissaan siitä, mitä tapahtuu, kun sodanjälkeinen suuri ikäluokka on liian vanhaa ajaakseen. 

Näyttää siltä, että Harley on saavuttanut demografisen kuilunsyrjän. Yritys ennakoi viime kuun tulosjulkistuksen yhteydessä, että myynti putoaa tulevana vuonna heikoimmilleen kahdeksaan vuoteen. Tähän se päätyi sen jälkeen, kun myynti laski joka alueella viime vuonna.

Laskeva myynti on saanut sijoittajat spekuloimaan sillä, meneekö yritys myyntiin vai poistuuko se pörssistä voidakseen muuttaa toimintaansa rauhassa ilman painetta osakkeenomistajien voittomarginaalien säilyttämisestä.

Toistaiseksi yrityksen johto ei näe Reutersin artikkelin mukaan vaihtoehtoja nykyiselle omistusjärjestelylle.

Koulutusta ja sähkö-mp

Viime vuonna kuljettajien koulutusohjelma sai aikaan 32 000 uutta motoristia Yhdysvalloissa. Levatichin mukaan trendi on positiivinen ja hän haluaa vahvistaa sitä. Se, että kuskeja tulee lisää, ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että myynti kasvaa.

Erään Harley-jälleenmyyjän mukaan 35-40 % koulutuksessa olleista osti pyörän.

Yksi kehityssuunta uuden sukupolven kuljettajien houkuttelemiseksi on H-D:n sitoutuminen tuomaan sähkömoottoripyöränsä markkinoille ensi vuoden mittaan. Teknologia on kuitenkin kallista, ja sen voittomarginaali on pienempi.

Harley on joka tapauksessa hallitseva peluri isojen moottoripyörien markkinaosuudessa Yhdysvalloissa, mutta sen markkinaosuus on pudonnut 50,8 prosenttiin vuoden 2013 58 prosentista.

Ongelmien taustat

Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä merkin markkinaosuus laski 2,5 % ja se pakotti sen sulkemaan yhden neljästä USA:ssa toimivasta tehtaastaan sekä päättämään 800 työsuhdetta.

Harrikan ongelmat johtuvat osin asiakaskunnan ikääntymisestä, osin yleisestä tilanteesta sillä uusien moottoripyörien myynti on puolittunut vuoden 2006 tasosta, sekä sen vuoksi, että nuoret ostajat hylkivät isoja moottoripyöriä, ja osin taloudellisen tilanteen vuoksi. Lisäksi käytettyjen markkinat ovat vahvat, joten ne syövät omalta osaltaan uusien kalliiden pyörien myyntiä.

Harley on myös jumiutunut politiikkaan, jolla se suojelee voittomarginaalejaan ja rajoittaa ale-tarjouksia, vaikka sen kilpailijat kuten Polaris Indianeineen myy pyöriään alle Harleyn hintojen saadakseen kaupan käymään.

Indianin myynti nousi 30 % verrattuna vuoden takaiseen viime vuosineljänneksellä siinä, missä Harrikan myynti sukelsi 10 prosenttia.