Indian Motorcycle ilmoitti torstaina, että se palkkaa tuotantojohtajakseen moottoripyöräsuunnittelun veteraanin Ola Stenegårdin. Hän tuo amerikkalaisvalmistajalle miltei kahden vuosikymmenen tuotesuunnitteluosaamisen, elämänikäisen kiinnostuksen amerikkalaisiin V-twin moottoreihin sekä melkoisen menestyksen globaalin yleisön mieleen olevien moottoripyörien suunnittelussa.

Stenegårdin ainutlaatuinen yhdistelmä kotimaista ja globaalia kokemusta sopii loistavasti Indianin pitkän ajan globaalin kasvun strategiaan.

– Ola on ollut uskomattoman menestyksekäs auttaessaan brändejä laajentumaan uusiin tuotekategorioihin ja miellyttämään laajempaa motoristijoukkoa, mikä on tarkkaan ottaen juuri se, mihin Indian fokusoi tulevina vuosina, Indianin pääjohtaja Steve Menneto kertoo. – On harvinaista löytää teollinen suunnittelija, jolla on Olan ainutlaatuinen kokemus, ja olemme innoissamme saadessamme hänet mukaan niin tärkeänä ja jännittävänä liiketoimintamme hetkenä.

Stenegård on aiemmin johtanut BMW Motorradin tuotesuunnittelua. Siellä hänen roolinsa moottoripyörien suunnittelussa oli kriittinen, menestyksiin kuuluu mm. BMW R nineT. Vaikka hänen ammatillinen fokuksensa onkin suureksi osaksi ollut eurooppalaisten moottoripyörien parissa, Stenegårdin elämänikäinen henkilökohtainen intohimo on ollut amerikkalaisten V-twinien suunnittelu ja kustomointi.

Ola Stenegård.

– En voisi olla enempää innostunut liittymään Indian Motorcycleen aikana, kun brändi on menetyksekkäästi palauttanut asemansa ja on kasvun momentumissa, Stenegård toteaa. – Amerikkalaiselle moottoripyöräilylle ei ole olemassa historiallisempaa brändiä kuin Indian, ja olen innoissani kun saan rakentaa sen menestystä. En voisi pyytää parempaa mahdollisuutta.

Nuorena poikana Ruotsissa Stenegård sai vahvasti vaikutteita vanhemmalta veljeltään, jonka intohimo olivat chopperit ja hotrodit. Hänen veljensä sanoin: "Jos haluat olla moottoripyörien kanssa tekemisissä, vain chopperit ovat jotain", ja siten syntyi hänen elämänikäinen rakkautensa amerikkalaisten V-twinien suunnittelemiseen ja kustomoimiseen. Hän oppi hitsaamaan jo 7-vuotiaana ja kustomoi kaiken, mitä käsiinsä sai, polkupyöristä mopedeihin.

Stenegård sai ensimmäisen palkintonsa mp-show'ssa Tukholmassa 15-vuotiaana mopedista, jonka hän oli modifioinut Arlen Nessin inspiroimaksi chopperiksi. Tulevina vuosina hän kustomoi lukemattoman määrän pyöriä café racereista kurapyöriin ja tietysti ennen kaikkea joukon klassisia amerikkalaisia V-twinejä.

Stenegård lähti opiskelemaan Tukholman taideyliopistoon 1994 tavoitteenaan tehdä intohimostaan ammatti. Hän vietti siellä kolme vuotta ennen siirtymistään Kaliforniaan, Pasadenaan Art Center College of Designiin. Hän palasi Tukholmaan ja suoritti tutkinnon teknisessä yliopistossa teollisessa suunnittelussa vuonna 1998.

Ola Stenegård.

Valmistumisensa jälkeen hän työskenteli Saabille sekä freelancerina Öhlinsille, Unique Custom Cyclelle ja MCM Magazinelle.

Vuonna 2001, Stenegård palasi Yhdysvaltoihin ja työskenteli Indian Motorcyclelle sen entisen omistajan aikoihin.

Vuonna 2003 hän liittyi BMW Motorradin joukkoihin, missä hänestä tuli yksi brändin vaikutusvaltaisimmista suunnittelijoista seuraavan 15 vuoden ajaksi. Hän toimi ajoneuvodesign-puolen päänä ja työskenteli käytännöllisesti katsoen merkin kaikkien uusien merkittävien mallien kanssa auttaen yritystä menestyksekkäästi kasvattamaan asiakaskuntaansa.

Lisäksi hänen intohimonsa ajamiseen ja markkinan ymmärtäminen toivat hänelle ison roolin moottoripyörien markkinoinnissa. Esimerkiksi R nineT:n markkinointikampanja oli hänen käsialaansa.

Stenegård asuu vaimonsa Teresan kanssa Gotlannin saarella, missä heillä on hevosfarmi. Heillä on kolme lasta, pojat Isaac (18) ja Grim (11), sekä tytär Saga (14).