Ivano Beggio otti hoitaakseen isänsä polkupyöräalan yrityksen Aprilian vuonna 1968 ja käänsi sen kurssin vähitellen moottoroitujen kaksipyöräisten valmistamiseen. Valikoimaan kuului mm. mopoja, skoottereita ja huippusuorituskykyisiä moottoripyöriä.

Beggio menehtyi pitkäkestoiseen sairauteen 73-vuotiaana.

Innovoija ja rohkea oman tien kulkija

"Ivano Beggio syntyi vuonna 1944, ja osoitti intohimonsa kaksipyöräisiin isänsä käsinvalmistettujen Aprilia-polkupyörien tehtaassa, innovoiden ja eriyttäen tuotantoa mm. moottoripyöriin ja skoottereihin", todetaan Piaggio Groupin ja Aprilian maestron kuolemasta kertovassa tiedotteessa. Aprilia siirtyi osaksi Piaggio Groupia vuonna 2004.

"Vuonna 1975 Beggio perusti pienen tiimin tuottamaan kilpamoottoripyöriä, joka kiitos teknisten innovaatioiden pian teki nimeä itselleen jopa voittamalla Italian motocross-mestaruudet 125- ja 250-kuutioisten luokissa 1977. Vuodesta 1980 eteenpäin Aprilia alkoi valmistaa markkinoille pienitilavuuksisia moottoripyöriä (50 ja 125 cc) ja julkisti sitten markkinoille urbaaniin liikkuvuuteen sopivia menestyksekkäitä, esteettisesti ja teknologisesti innovatiivisia malleja. Vuonna 1991 nähtiin Scarabeo, ensimmäinen suuripyöräinen skootteri Euroopan markkinoilla, 1992 ensimmäinen kaksitahtiskootteri ja moottoripyörä joka oli varustettu katalysaattoriäännenvaimentimella, 1998 se tuli isokuutioisten moottoripyörien markkinoille RSV Mille -mallillaan."

Mieletön kisamenestys

"MotoGP:n MM-sarjassa merkki teki debyyttinsä vuonna 1985 250-kuutioisten luokassa, ja siellä Aprilia otti mestaruuksia sellaisten suuruksien kuin Max Biaggi, Marco Simoncelli, Valentino Rossi, Casey Stoner, Alvaro Bautista, Loris Capirossi, Marco Melandri, Manuel Poggiali ja Alessandro Gramigni voimin."

Aprilialla on hallussaan eurooppalaisista valmistajista eniten kisavoittoja GP-ajoista vuodesta 1987 tähän päivään. Listaan kuuluu 54 maailmanluokan titteliä, joista 38 maailmanmestaruutta (20 125-kuutioisten ja 18 250-kuutioisten luokassa) 7 Superbiken MM:ää (tuplat kuljettaja/valmistaja vuosina 2010, 2012 ja 2014, valmistajien mestaruus 2013) ja 9 offroad-puolella (7 Supermotossa ja 2 Trialissa). Voittoluetteloon kuuluu vielä vuoden 2005 Superstock 1000 FIM Cup, jonka voitti RSV4 RF:llä Lorenzo Savadori, joka edelleen ajaa Aprilialla World Superbike -luokassa Eugene Lavertyn kanssa," tiedotteessa kerrotaan.

Muistosanat

– Ivano Beggio onnistui yhdistämään yrittäjän osaamisen ja rohkeuden luovuuteen ja aitoon intohimoon moottoripyöriä kohtaan, Piaggio Groupin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Roberto Colannino kertoo. – Hän oli aikaansa edellä oleva visionääri ja noiden ominaisuuksien poikkeuksellinen yhdistelmä antoi hänen luoda käytännössä tyhjästä yhden hienoimmista tarinoista italialaisen moottoripyöräteollisuuden alalla tehden unelmistaan totta. Kilvanajamisen jatkaminen sekä Aprilian brändin tunnettuuden parantaminen ympäri maailman on paras tapa kunnioittaa hänen muistoaan.

– Täytyy ajatella niitä mestareita, jotka Aprilia on synnyttänyt ja kaikkia niitä voittoja, joita se on kerännyt, jotta voisi täysin ymmärtää Ivano Beggion hankkeen tärkeyden. Kun ajattelee japanilaisten haastamista radalla, asettumista maailman suurimpia valmistajia vastaan aloittaen nollasta, ja lopulta voittamalla tarkoittaa sitä, että silloin mieli ja sielu yhdistetään. Suuret johtamisen kyvyt ja paljon rakkautta maailmaamme kohtaan, totesi puolestaan Aprilia Racingin urheilujohtaja Romano Albesiano Beggion muistosta puhuessaan.

– Ivano Beggio oli osa elämääni urheilijana - hän oli kilpaa ajamisessa eräänlainen isä minulle. Hän antoi minulle luottamuksensa ja kilpailukykyisen pyörän, kun voitettuani Euroopan mestaruuden olin tuskin enempää kuin poikanen. Hän teki urhean, mutta myös älykkään valinnan. Ja nämä kaksi asiaa muistan selkeimmin Ivano Beggiosta: kyky tietää, miten asettaa suurta intohimoa kykyjensä palvelukseen ja aina löytää vahvuutta ja energiaa seuraavaa askelta varten. Tämä oli myös keskeistä saavuttaessani monia voittojani Aprilialla, muisteli kaksinkertainen World Superbiken mestari Max Biaggi Piaggion tiedotteen mukaan. 

Jutun kuva Claudio Pavanello, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0.