Yamahan tiedotteen mukaan TY-E sähköinen trialpyörä vie merkin osallistumaan ensimmäisestä kertaa myös FIM Trial-E Cupiin eli sähköisille ajoneuvoille tarkoitettuun trial-kisaan. Kisat järjestetään Auronissa Ranskassa 14. - 15. heinäkuuta ja Belgiassa Comblain au Pointissa 21. - 22. heinäkuuta.

Yamahan E-Trial tehdastiimin edustajana ajaa Kenichi Kuroyama, joka kisaa myös IA:n Super-luokassa Japanin trial-mestaruudesta.

TY-E on tulosta Yamahan Evolving R & D -osaston tutkimustyöstä.  TY-E:n ominaispiirteitä ovat ensinnäkin korkean kierrosluvun tehokas moottori, jolla saadaa hyvä offroad-suorituskyky sekä hyvä matalien nopeuksien vääntö ja tiukka kiihtyvyys. Toiseksi moottorin säätöteknologia antaa hyvän rseponssin ja voiman tunteen matalilta korkeisiin nopeuksiin. Kolmanneksi moottori on varustettu mekaanisella kytkimellä, joka varmistaa välittömän tehdon ja kontrollin ja sähkömoottori sekä optimoitu vauhtipyörä hyvän vedon takaamiseksi.

Pyörän akku on suuritehoinen, kevyt ja kompakti sekä CFRP monokokkirunko on kevein mahdollinen, mutta silti tukeva ja toimii akkujen sijoituspaikkana. Pyörä on myös mahdollisimman hoikkarakenteinen, jotta se mahdollistaisi kuljettajan dynaamisen toiminnan.

Yamaha TY-E ja ominaisuuksia.

Yamaha TY-E ja ominaisuuksia.

TY-E:n teknisiä tietoja:

Pituus x leveys x korkeus: 2003 mm x 830 mm x1130 mm

Akseliväli 1310 mm

Maavara 350 mm

Paino: alle 70kg

Sähkömoottori

Akku:Litium-ioni

Kytkin: märkä, monilevy

Runko: CFRP Monokokki

Aiheesta aiemmin: Yamaha rekisteröi TY-E -mallinimen - onko luvassa sähköinen trial-pyörä?