Ainakin M001:stä voi sanoa, että se on varsin villin näköinen luomus napaohjauksineen. Erikoisen näköinen etupään rakenne herättää taatusti huomiota, missä tahansa Mr. Watkins pyörällään liikkuukaan.

Metallista jotain tietävä näkee myös heti, että rungon osat on leikattu teräslevystä laserilla, ja antavat omanlaistaan futuristista, pelkistettyä ja askeettista leimaa pyörälle.

Jack Watkins lähdössä ajamaan moottoripyörällään. Näkyisikö kypärän sisältä onnellinen hymy?

Jos "Jack Watkinsin" tavoitteena on ollut rakentaa ainutlaatuinen pyörä, niin mies on kyllä onnistunut kunnioitettavalla tavalla pääsemään päämääräänsä.

Mr. "Watkins" on ammatiltaan teollinen muotoilija, ja pyörittää siviilityönään 30 muotoilijan ryhmää teollisessa yrityksessä Gdanskissa, New Atlas kertoo.

Ammattilaisen kädenjälkeä jo suunnittelusta.

M001 sai alkunsa vuosimallin 2002 BMW R1150RT:n voimansiirtolinjasta ja moottorista. Napaohjauksen vuoksi pyörä ei välttämättä kulje niin vakaasti suoraan, mutta toisaalta se ei sukella jarrutettaessa eikä sen ohjausgeometria muutu, kuten teleskoopilla varustetussa etupäässä. Tämä mahdollistaa voimakkaammat jarrutukset siten, että jousituksen toiminta pysyy optimaalisena.

Etupään katsetta vangitsevaa luonnetta vahvistaa XJ6 Yamahasta napattu keltavanteinen etupyörä, joka itse asiassa on myös pyörän ainoa väriläiskä. Pyörä kääntyy navastaan kahden horisontaalisen keinuhaarukan välissä.

Luonnostelua.

Napaohjaus on mahdollistanut sen, että pyörän yläosa on kevytrakenteinen ja kompakti. 3D-skannauksella Watkins varmisti oikeat asennuskohdat ja laserleikkaamalla ja taittamalla teräslevyjä rakensi rungon ja kateosat pyörään.

Pyörän polttoainetankki on piilotettu istuimen alle, ja pyörän pienen näköisestä ulkonäöstä huolimatta tankin tilavuus on peräti 16 litraa.

M001, omaa syntyään 2002 BMW R1150RT

M001:stä ei varmastikaan sekoita mihinkään muuhun moottoripyörään, ja toisaalta se varmasti kertoo bokserikoneineen, mistä puusta se on tehty.

Mystisen Mr. "Jack Watkinsin" sivustolle pääset tästä.

M001.

Mies muuten omalla sivustollaan toteaa tästä pyörästä seuraavaa:

"As a designer of machines I am deepest committed to projects existing outside the confinement of day or night, which ignore the metronomic rustle of pages falling off calendars and persistently make a mockery of the fresh coffee on the desk letting it turn cold time after time after time…

This project had it all and more. It is known as 'The Motorbike' "

M001.

M001

Pääosassa napaohjaus ja Jammun keltainen vanne.

Myös moottori pääsee hyvin esille.

M001

Kummankin sylinterin pakoputket kiertyvät pyörän alla olevaan kaksikerroksiseen teräsboksiin, joka on koottu ruuveilla.