Gyro-X oli kokeneen suunnittelijan Alex Tremulisin ja gyroskooppiekspertti Thomas Summersin aivojen hedelmä. Gyro-X on kaksipyöräinen gyroskooppihyrrällä stabiloitu prototyyppi, joka rakennettiin vuonna 1967. Sitä on olemassa restauroituna yksi ainoa kappale Lane Motor Museumissa Nashvillessä Tennesseessä.

Gyro-X esiteltiin mahdollisena vaihtoehtona tulevaisuuden kuljetusvälineeksi, ja siinä oli aikanaan monia edistyksellisiä ideoita liikkumisen mullistamiseksi.

Laitteeseen valittiin kaksi pyörää sen vuoksi, että suunnittelijat ajattelivat, että se olisi ketterämpi kuin suurempi nelipyöräinen kanssaliikkujansa. Pienuus ja keveys tarkoittivat sitä, että se voisi käyttää myös pienempää moottoria. Kerrotaan, että Gyro-X:llä pystyttiin saavuttamaan jopa 200 km/h nopeus Mini Cooper S:n 80-hevosvoimaisella moottorilla.

Aerodynaaminen kori pienensi ilmanvastusta, ja kaksipyöräisyys ainakin periaatteessa tarkoitti sitä, että se oli yhtä ketterä kuin moottoripyörä.

Kaksipyöräisenä se voi ensi silmäyksellä vaikuttaa turvattomalta ja varsin epästabiililta, mutta laitteessa käytettiin yhtä halkaisijaltaan 55 senttistä hydraulisesti ohjattua gyroskooppihyrrää stabiloimaan sitä. Lane Motor Museumin mukaan Gyro-X:llä voi kallistella jopa 40 asteen verran kaarteissa.

Vaikka Gyro-X:ää mainostettiin tulevaisuuden ajoneuvona, niin aikalaistodistajat kertoivat, että yli 110 km/h nopeuksissa se oli epästabiili. Ehkä se oli liian monimutkainen ja olisi tarvinnut lisää kehitystyötä toimiakseen halutulla tavalla, mutta valitettavasti yritys meni konkurssiin ennen kuin sai tuotteen tuotantovalmiiksi asti.

Gyro-X restauroituna.

Gyro-X restauroituna.

Oheisella videolla nähty laite on se vuodelta 1967 säilynyt versio täysin restauroituna. Gyro-X:ään oli välillä asennettu kolmas pyörä taakse siten, että keskellä ollut pyörä oli otettu pois, ja uudet kaksi pyörää olivat taka-akselin varassa kuten missä tahansa kolmipyörässä. Gyro-X häviää näkyvistä välillä, mutta eri vaiheiden jälkeen se päätyy velan maksuna John Windsor -nimiselle muusikolle Las Vegasissa.

Tämän linkin takaa löydät videon, josta näet, miten surkeassa kunnossa se oli siinä vaiheessa. Ylpeän tulevaisuuden edustajan moottori oli vaihtunut Kuplan koneeseen ja gyroskooppi hävinnyt teille tietymättömille ajat sitten. Windsorilla laite oli 10 vuoden ajan, kunnes hän myi sen 2009 teksasilaiselle keräilijälle Mark Brinkerille, joka puolestaan 2011 myi sen Lane Motor Museumille (LMM).

Vaikka laite oli kauhtuneessa kunnossa ja kaukana entisestään sekä kolmipyöräinen, LLM restauroi sen alkuperäiseen kuntoon gyroskooppeineen ja kaksipyöräisyyksineen. Toki gyroskoppi ja sen ohjaus on toteutettu modernilla tavalla. Nyt sitä kannattaa käydä ihmettelemässä museossa, mikäli sattuu matkaa Nashvilleen päin.  

Tekniikkaa:

  • Valmistaja Gyro Transport Systems
  • Valmistettu Ridgecrestissä Kaliforniassa
  • Takamoottorinen, takapyörävetoinen
  • Moottori nestejäähdytteinen rivinelonen 1275 cm3 80 hv
  • Vaihteisto nelivaihteinen
  • Huippunopeus noin 200 km/h
  • Valmistusvuosi 1967
  • Valmistettuja autoja: 1
  • Alkuperäishinta 750 000 dollaria - vastaa 5,6 miljoonaa dollaria vuoden 2015 hintatasolla.

Alla olevalla videolla voit nähdä restauroidun Gyro-X:n gyroskooppeineen, ja tässä vielä varmuuden vuoksi linkki videoon. Videolla kuulee ison gyroskoopin aiheuttaman vinkunan ja muutokset äänessä, kun kallistuskulmaa muutetaan.

Alkuperäisestä Gyro-X:stä kertova huonompilaatuinen video alla, ja linkki tässä.