Viimeisimmässä yrityksessään taistelussa ilmansaasteita vastaan pormestari Sadiq Khan on ilmoittanut, että Lontoon uusi äärimmäisen matalien päästöjen alue (Ultra Low Emission Zone, ULEZ) tulee voimaan jo 8. huhtikuuta 2019. Vuotta aikaisemmin, kuin aiemmin oli ilmoitettu.

Pormestarin mukaan "aivan kuten 1950-luvulla, ilmansaasteet tämän päivän Lontoossa kirjaimellisesti tappavat lontoolaisia. Mutta toisin kuin menneisyyden savuinen saaste, nykypäivän saaste on näkymätön tappaja. Välittömiä toimia tarvitaan, ettei lontoolaisten enää tarvitse pelätä ilmaa, mitä hengitämme."

Käytännössä ULEZ on alue, jossa kaikkien ajoneuvojen; bussien, autojen, raskaiden ajoneuvojen, moottoripyörien jne. pitää täyttää tietyt päästönormit tai vaihtoehtoisesti maksaa päivittäinen maksu alueella ajamisesta. Moottoripyörille maksun odotetaan olevan noin nykyisen ruuhkamaksun - 12,50 puntaa eli 14,50 euroa - suuruinen.

ULEZ-alueella maksu lisätään olemassaolevaan ruuhkamaksuun, mutta erona on se, että päästömaksu on voimassa aina, 24/7 kaikkina viikonpäivinä viikonloput mukaanlukien.

ULEZ toteutetaan samalla alueella kuin kaupungin nykyinen ruuhkamaksuvyöhyke, Congestion Charging Zone (CCZ).

Ajoneuvojen pitää täyttää seuraavat standardit välttyäkseen ruuhkamaksulta: dieselmoottorisen auton, minibussin tai pakettiauton normivaatimus on Euro 6. Bensiinimoottorisen auton, minibussin tai pakettiauton normivaatimus taas Euro 4, ja moottoripyörän, mopedin tai vastaavan laitteen Euro 3.

Aluetta ei ole rajattu mitenkään erikseen, jotta selviäisi kyseessä olevan ULEZ-vyöhyke. Sen sijaan päästömaksuvalvonta perustuu kameroihin, jotka lukevat suoraan rekisterikilviltä, onko maksu maksettu. Mikäli et ole maksanut maksua ja kärähdät ajamisesta alueella, joudut maksamaan sakon.

On joitakin erikoisajoneuvoryhmiä, joita maksu ei koske kuten maatalousajoneuvot, sotilasajoneuvot sekä ajoneuvot, jotka on valmistettu ennen 1.1.1973.

Lisätietoja ULEZ-alueesta saat Lontoon kaupungin sivuilta.