Kansanedustaja Timo Heinonen järjesti torstaina liikenneministeriöön tapaamisen, jossa Suomen Moottoriliiton johto keskusteli liikenneministeri Anne Bernerin kanssa moottoripyöräalaa polttavasta aiheesta, liikennevakuutuksista. Liikenne- ja viestintäministeriölle ei suoranaisesti kuulu liikennevakuutuslakiasia, joka on sosiaali- ja terveysministeriön alainen. Liikenne- ja viestintäministeriölle kuuluu kuitenkin liikennelaki ja sen kautta liikennealueet.

– Kyse on siis liikennevakuutuslaista, mikä velvoittaa ottamaan vakuutuksen, vaikka ajaisi vain omalla pihalla. Liikennevakuutuslaissa ei ole huomioitu edes kaksipyöräisiä eli moottoripyöriä, joilla ajetaan ”suljetulla” radalla kilpaa. Niin sanottu Vnuk-case on tuonut vaatimuksen kaikkiin moottoriajoneuvoihin ja toisaalta ajanut nyt tilanteen päällekkäiseen vakuuttamiseen, Heinonen avaa.

Moottoriurheilussa on vaadittu liikennevakuutuksen lisäksi lisenssivakuutus sekä tapaturmavakuutus. Tilanne on nyt muodostunut haastavaksi erityisesti motocrossin kohdalla ja kynnys harrastuksen aloittamiseksi on noussut kohtuuttomaksi järjettömien kustannusten takia.

– Esimerkkinä voisin mainita rekisteröimättömät lasten ajoneuvot ja niille myydyt liikennevakuutukset. POP vakuutus on 27 810 euroa! hämmästelee Heinonen.

Suljettua rataa ei ole olemassakaan!

Mies näkee, että urheilumuotona ja lasten harrastuksena moottoripyörälajit on asetettu kohtuuttoman eriarvoiseen asemaan muihin lajeihin verrattuna.

– Vakuutusta ei tarvita suljetulla alueella. Suljetuksi alueeksi ei kuitenkaan riitä kotipiha, mökkitie eikä peltokaan. Eikä muuten edes motocross-rata. Ampumaradan sen sijaan voi ”eristää ja sulkea” vain kylteillä, mutta motocross-radalle ei riitä kyltit eikä aitakaan. Tätä halusimme tapaamisessa perata ja selvittää liikenneministerin johdolla.

Euroopassa ei edellytetä vastaavaa vakuutusta missään muussa maassa kuin Suomessa.

– Suomalainen lapsi ja vaikkapa moottoriurheilijaksi tähtävä nuori on siis täysin eriarvoisessa asemassa. Esimerkiksi Ruotsissa on täysin erilainen tulkinta ja siellä alueeksi on riittänyt erikseen selvästi eristetty ”Moottoriurheiluun varattu” -alue ja tällaisilla alueilla on sitten lisenssivelvoite. Ei siis tarkoitus ole tehdä tai sallia tilannetta, missä radoilla ajettaisiin ilman vakuutusta, vaan ilman turhaa liikennevakuutusta pakollisen lisenssivakuutuksen turvin.

Miten eristetyksi?

Tapaamisen tarkoituksena olikin saada selkeä linjaus tai määritelmä eristykselle.

– Sen jälkeen motocross-ratoja voi eristää lain vaatimalla tavalla. Mutta ennen tätä tulkintaa ei ole mitään järkeä lähteä tätä tekemään, kun se ei kuitenkaan Liikennevakuutuskeskukselle riittäisi. Kyse on siis siitä, että mikä tekee motocross-radasta ”eristetyn” muulloinkin kuin kilpailutilanteissa. Jos järki ei tässä voita, niin offroad tästä maasta tapetaan ja kuopataan, tuhahtaa Heinonen lajista, jossa Suomi on dominoinut MM-tasolla vuosia.

– Tapaaminen ministerin ja vakuutuspuolen toimijoiden kesken oli hyvä. Ehkä nyt joudumme etenemään niin, että tehdään yksi rata ja siitä sellainen, että kelpaa. Katsotaan, Heinonen päättää.

Myös Suomen Moottoriliiton edustajat olivat tyytyväisiä tapaamiseen.

– Olemme nyt toiveikkaita siitä, että voimme yhteisyössä saavuttaa jonkinlaisen toimivan ja yksinkertaisen ohjeistuksen, jolla jatkossa ainakin ohjeistuksen mukaiset radat voidaan lähtökohtaisesti tulkita liikenteeltä eristetyiksi radoiksi. Tarkoitushan on se, että kukaan ei joutuisi radalle huomaamatta ja aiheuttaisi vahingossa tulkinnan liikennealueesta. Olemme vakuuttuneita, että tähän löydetään ratkaisu, meistä se ei ainakaan jää kiinni. Haluamme kiittää ministeri Anne Berneriä kiinnostuksesta auttaa ratkaisun löytämisessä ja Timo Heinosta tilaisuuden järjestämisestä, toteaa Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist.