Motorcycle Safety Foundationin eli MSF:n mukaan tilanne Yhdysvalloissa on niin huono, että vain noin puolet kaikista auton- ja kuorma-autonkuljettajista käyttää kääntyessään vilkkua. Olipa kyse sitten huomion hajautumisesta esimerkiksi matkapuhelimen käyttöön tai muuhun vastaavaan tai huolimattomasta ajamisesta, autoilijalta-autoilijalle-kommunikaatio on kaikkien aikojen huonoimmissa kantimissaan.

Response Insurancen tutkimuksen mukaan peräti 57 % autoilijoista kertoi, ettei käytä vilkkua kaistaa vaihtaessaan. Syyt olivat seuraavanlaisia:

  • - Heillä ei ole aikaa (42%)
  • - He ovat liian laiskoja vaivautukseen (23%)
  • - Pelkäävät vilkun unohtuvan päälle (17%)
  • - Liian kiireisiä vaihtamaan kaistaa, että käyttäisivät vilkkua (12%)
  • - Vilkunkäyttö ei ole tärkeää (11%)
  • - Kukaan muukaan ei vilkuta (8%)
  • - Lisää ajamisen jännitystä (7%)

Kokonaismäärä ylittää 100 %, koska vastaajat voivat valita useampia syitä. Tutkimus tehtiin 2006.

Vastaavalla tavalla vuonna 2012 tehty havaintopohjainen tutkimus, jonka takana oli Autoteollisuuden Insinöörijärjestö, Society of Automotive Engineers eli SAE, totesi, että 48 % autoilijoista ei käyttänyt vilkkua kaistaa vaihtaessaan ja 25 % ei käyttänyt vilkkua risteyksissä kääntyessään.

SAE:n arvion mukaan tämä aiheuttaa joka vuosi Yhdysvalloissa noin kaksi miljoonaa onnettomuutta.

Tämän lisäksi autoilijat eivät myöskään aina katso olkapäidensä yli tai peileihin, ennenkuin vaihtavat kaistaa. Nämä toimet uhkaavat kaikkia tienkäyttäjiä ja erityisesti motoristeja, jotka ovat haavoittuvampia odottamattomille ajoreittinsä poikki törmääjille kuin autoilijat tai kuorma-autoilijat, koska heiltä puuttuvat autoilijoita suojaavat peltikuoret ja -rakenteet.

– Vilkun käyttäminen on yksi tärkeimpiä perussääntöjä tiellä, koska se osoittaa kunnioitusta ja yhteistyötä, ja on ensisijainen väline ajoneuvojen välisessä kommunikoinnissa. Autoilijoiden pitää ottaa ajaminen vakavasti ja kiinnittää huomiota liikenneympäristöön, Tri Ray Ochs, MSF:n varapääjohtaja toteaa.

Toukokuussa motoristit tulevat teille

Lopuksi Tri Ochs kertoi, että MSF pyytää autojen ja kuorma-autojen kuljettajia ponnistelemaan, että muistaisivat käyttää vilkkua tiellä liikkuessaan toukokuussa, joka perinteisesti USA:ssa on "moottoripyörätietoisuuden kuukausi", siinä toivossa, että siitä tulisi jatkuva tapa.

– Tämä saattaisi johtaa paremmin hereillä olevaan, vastuullisempaan ja turvallisempaan liikennöintiin amerikkalaisilla teillä.

Vakavamieliset autoilijat tietävät, että turvallinen ajo rakentuu useista pienistä teoista: vilkun käyttämisestä, olkapään yli katsomisesta ennen kaistanvaihtoa, oikeasta etäisyydestä edellänmenevään, olosuhteisiin sopivan ajonopeuden käyttämisestä, vetoketjutekniikasta, kun kaksi ajorataa yhdistyy jne.

Näitten pienten tehtävien noudattaminen tukee ajamisen vaativampia tehtäviä, kuten auton oikeaa sijoittumista tiellä ja liikennevirrassa, riskien tunnistamista, nopeiden, sekunnin murto-osassa tapahtuvien päätösten tekemistä sekä kykenevyyttä tehdä oikeita toimenpiteitä hätätilanteessa, turvallista ohittamista jne. Sellaisenaan vilkun käyttö voitaisiin ajatella eräänlaiseksi barometriksi turvallisen, yhteistyöhaluisen autoilun osoittajana, MSF kertoo.

Toimitus haluaa uskoa, että suomalaiset autoilijat käyttävät vilkkua amerikkalaisia ahkerammin, mutta toden totta: kaikilla meillä on asiassa varmasti parannettavaa. Liikenteen ennakoitavuuden kannalta vilkun käyttämisellä osoitetaan aikomus tehdä jotain, ja jos se jätetään pois, teko, joka edellyttäisi vilkuttamista, tuleekin täytenä yllätyksenä.