Turvallisuusriskit ovat yksi moottoripyöräilyn suuria peruskysymyksiä, ja Bosch tekee töitä hartiavoimin asian eteen.

Luisun korjaus

Jos tiellä on vaikkapa märkiä puiden lehtiä, öljyläikkä tai irtosoraa, renkaat alkavat luistaa sivuttain, jos ne eivät enää kykene säilyttämään sivuttaispitoaan kaarteessa. Tällaisessa tilanteessa motoristeilla ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta oikaista pyöräänsä. Että tilanteen pystyisi korjaamaan, tarvittaisiin ulkopuolista sivuttaista luiston suunnan kanssa vastakkaista voimaa.

Luistotilanteen vastavoiman ajatus.

Luistotilanteen vastavoiman ajatus.

Tämä on idea Boschin alkaneen luiston korjaaminen -tutkimushankkeessa. "Kuin taikakäsi, se pitää moottoripyörän tiellä ja vähentää merkittävästi kaatumisen riskiä", Boschin tiedotteessa kerrotaan. Ratkaisu toimisi siten, että sensori havaitsee pyörän luisumisen sivuttain. Kun tietty raja-arvo ylittyy, kaasua vapautuu kaasusäiliöstä, joka on saman tyyppinen kuin mitä käytetään autojen airbageissa. Kaasu virtaa tankkiadapteriin ja ohjataan haluttuun suuntaan suuttimen avulla.

Tämä luistosuunnan kanssa päinvastainen työntövoima pitäisi moottoripyörän tiellä. Katso myös aloituskuva.

Tutkapohjaiset avustusjärjestelmät

Tutkan antaminen moottoripyörälle lisäaistimeksi mahdollistaa uusia apu- ja turvajärjestelmiä ja tuottaa samalla tarkan kuvan ajoneuvon ympäristöstä. Tuloksena on se, että nämä apujärjestelmät eivät ainoastaan kasvata turvallisuutta, vaan ne myös parantavat ajamisen ja nautinnollisuutta ja mukavuutta.

Aktiivinen tai adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Muita järjestelmiä, mitä Bosch paraikaa kehittää moottoripyöriin ovat mm. adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka mukautuu liikennevirran nopeuteen ja pitää riittävät turvavälit. Tämä voi tehokkaasti estää peräänajoja. Lisäksi ratkaisu vapauttaa kuljettajan kapasiteettia ajamiseen.

Törmäyksenvaroitusjärjestelmä

Törmäyksenvaroitusjärjestelmä.

Liikenteessä pieninkin tarkkaavaisuuden herpaantuminen voi johtaa vakaviin seurauksiin. Bosch on kehittänyt törmäyksenvaroitusjärjestelmä moottoripyöriin vähentääkseen peräänajon riskiä tai minimoidakseen sen seurauksia. Järjestelmä aktvioituu heti, kun ajoneuvo käynnistyy ja toimii kaikilla järkevillä ajonopeuksilla. Jos järjestelmä huomaa, että toinen ajoneuvo on liian lähellä, eikä kuljettaja reagoi tilanteeseen, se varoittaa kuljettajaa akustisella tai optisella signaalilla.

Sokean pisteen tunnistus

Sokean pisteen havainnointi.

Sokean pisteen havainnointi.

Tämä järjestelmä seuraa moottoripyörän ympäristöä mahdollistaakseen sen, että motoristi voi turvallisesti vaihtaa kaistaa. Tutka toimii sokean pisteen tunnistusjärjestelmän sähköisenä silmänä ja rekisteröi nekin kohteet, jotka eivät ole näkökentässä.

ABS ja ajonvakautus

Bosch on kehittänyt ABS-jarruteknologiaa vuodesta 1984 lähtien. Boschin onnettomuustutkimusten mukaan karkeasti ottaen neljännes kaikista kuolemaan tai loukkaantumiseen johtaneista mp-onnettomuuksista voitaisiin estää, mikäli kaikissa moottoripyörissä olisi lukkiutumattomat jarrut.

Tulossa on myös kuusiakseliseen sensorijärjestelmään perustuva moottoripyörien ajonvakautus. Järjestelmä seuraa mm pyörän kallistuskulmia, jolloin järjestelmä voi heti puuttua tapahtuneeseen sähköisen jarrutuksen ja kiihdytykseen puuttumisen avulla sovittaakseen vauhdin oikeaksi suhteessa tilanteeseen. 

Ajoneuvojen välinen kommunikointi

Ajoneuvojen väliset sijainti-, nopeus- ja suuntatiedot lisäävät liikenteen ja erityisesti motoristien turvallisuutta.

Suuri kysymysmerkki on siinä, miten ajoneuvot oikeasti huomaavat toisensa. Yksi ratkaisu on luoda "digitaalinen suoja" motoristeille. Tällöin järjestelmä vaihtaisi informaatiota esimerkiksi 10 kertaa sekunnissa satojen metrien säteellä lähellä olevien ajoneuvojen kanssa ajoneuvotyypeistä, sijainnista, nopeudesta ja matkan suunnasta.

Tällöin moottoripyörän oma teknologia varottaisi lähestyviä autoja ja niiden sensoreita, että se on lähestymässä. Tämä mahdollistaisi kaikkien liikenteessä olevien paremman ja turvallisemman ajamisen.

Tiedonsiirtoon autojen ja moottoripyörien välillä voidaan käyttää julkista W-lan-standardia.

Muita mielenkiintoisia kehityssuuntia, joista osa on jo toteutumassa ovat erilaiset älykkäisiin törmäysalgoritmeihin perustuvat hätäpuhelujärjestelmät, jotka kertovat ajoneuvon tyypin ja sijainnin. Samalla järjestelmä voisi ottaa yhteyttä mp-korjaamoon ja lähettää tarvittavan datan.