Feher ACH-1 on maailman ensimmäinen julkisesti myynnissä oleva ilmastoinnilla varustettu kypärä. Patentoitu integraalimallinen ACH-1 jakaa suodatettua ja viilennettyä ilmaa koko kypärän alueelle ja jäähdyttää sen 10-15 astetta alle vallitsevan lämpötilan. Tämä todella helpottaa kuumassa kelissä ajamista.

Feher käyttää samaa patentoitua ja käytännössä hyväksi havaittua teknologiaa, jota hyödynnetään Rolls-Roycen, Bentleyn, Ferrarin ja Lexuksen istuinten jäähdyttämisessä. Se hyödyntää thermoelektristä teknologiaa yhdessä patentoidun järjestelmän kanssa, jolla jaetaan tasaisesti suodatettua ja jäähdytettyä ilmaa vapaasti kypärän sisäosan ympäri.

Feher ACH-1 toimintaperiaate. Ilma suodatetaan ja jaetaan tasaisesti.

Feher ACH-1 toimintaperiaate. Ilma suodatetaan ja jaetaan tasaisesti.

ACH-1 on suunniteltu siten, että siitä ei saa "jäätelöpäänsärkyä" (jokainen varmaan muistaa lapsuudestaan?) eikä se myöskään puhalla kylmää ilmaa naamallesi, kuten auton ilmastointi. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään sisälämpötilaa pääsi ympärillä kuumien ajo-olosuhteiden aikana. Lämpötilan ero tavalliseen kypärään verrattuna on sitä suurempi, mitä korkeammista lämpötiloista on kyse, ja voi olla jopa 10-15 astetta viileämpi.

Feher ACH-1 etupuolelta.

Feher ACH-1 etupuolelta.

Pääsi pitäminen viileämpänä vaikuttaa koko kehosi lämpötuntemuksiin ja tarjoaa siten paljon mukavamman ajokokemuksen kuin jos ajaisit tavallisella kypärällä.

Kypärän jäähdytysjärjestelmä tarvitsee virtaa, jonka se ottaa moottoripyörän akusta. Tämä tarkoittaa sitä, että kypärän varusteisiin kuuluu pikaliittimellä varustettu kaapeli, jolla voit kytkeä kypärän pyörän virtajärjestelmään. Kypärälle voi antaa virtaa myös erillisen lisäakun avulla.

Feher ACH-1 sopii kuumiinkin olosuhteisiin.

Feher ACH-1 sopii kuumiinkin olosuhteisiin.

Kypärä painaa noin 1450 grammaa ja se on sekä DOT että ECE 22.05 hyväksytty. Feher on toistaiseksi saatavilla vasta Yhdysvalloissa 599,99 taalan hintaan. Lisätietoja Feherin sivuilta.

Katso video Feher ACH-1:n toiminnasta alla.