Moottoripyörien valot eivät ole kehittyneet parempaan suuntaan, vaikka pyörien elektroniset apujärjestelmät ovat ottaneet isoja askelia, mainittakoon vaikka ABS, sutimisenesto, kaarre-ABS:ät, wheelienesto jne. 

Indiegogossa on parasta-aikaa menossa kampanja, jolla luvataan ratkaisua pimeässä kaarreajon ongelmiin vain normaalipolttimo korvaamalla. Siinä kerätään rahaa ALLightin adaptiivisen projektorivalon teolliseen tuotteistamiseen. Los Angelesissa USA:ssa vaikuttava Peymon Hashimoto on hakemassa 15 000 dollarin rahoitusta, josta on saanut kasaan jo 84 % eli 12 620 taalaa tätä kirjoitettaessa. Rahoituskampanjaa on jäljellä vielä kuukausi, joten sen toteutuminen näyttää lupaavalta.

Gimbaalilla varustetun projektori-LEDin mallinnus.

Gimbaalilla varustetun projektori-LEDin mallinnus.

Normaalilla moottoripyörällä pimeässä ajettaessa kaarteeseen ajo - varsinkin mitä tiukempi kaarre on - on kirjaimellisesti ajoa pimeyteen, sillä kallistuksen myötä valo normaalisti näyttää aivan jonnekin muualle kuin pitäisi, eikä kuljettajalla ole normaalipyörällä ajaessaan mitään tietoa siitä, mitä edessä on.

ALLightin adaptiivinen projektorilamppu asennetaan H4-lampun kantaan vain polttimo vaihtamalla, kuten normaalistikin. ALLightin mukana tulee kaikki mitä tarvitaan. 

Asennuksen jälkeen projektorilamppuun rakennettu sähköisellä askelmoottorilla varustettu gimbaali pyörittää polttimoa ja kompensoi tällä tavalla pyörän kallistuskulman aiheuttaman muutoksen, joten tienpintaan nähden lampun valokuvio on aina samassa, optimaalisessa kulmassa.

Tämä mahdollistaa sen, että motoristi näkee pimeällä ajaessaan myös kaarteen taakse, sinne, mihin on menossa sen sijaan, että ajovalot näyttäisivät mihin tahansa. Valon pitäisi myös olla erittäin kirkas normaaleihin mp-valoihin verrattuna.

Vertailu todistaa ALLightin lampun toiminnan eron.

Vertailu todistaa ALLightin lampun toiminnan eron.

ALLight ei myöskään häikäise muita tielläliikkujia. Oheiset kuvat ja alla oleva video selvittävät ALLightin toimintaperiaatteen parhaiten. H7 ja H11-polttimoiden tilalle ALLightin asentaminen on hieman vaikeampaa. Siinä, missä H4-lampun tilalle voidaan vaihtaa ALLightin polttimo normaalisti, H7:ss ja H11 joutuu irrottamaan umpion takaosan.

Tällä hetkellä ALLightin saa Indiegogo-kampanjan kautta 140 dollarin hintaan. Toimitusten pitäisi alkaa tammikuussa 2019, silloin lampusta joutuu maksamaan 220 taalaa. Hinta on edullinen verrattuna muihin jälkiasennettaviin kaarteen mukaan kääntyviin valoihin tai niihin kustannuksiin, mitä aiheutuu vaihtamisesta sellaiseen uuteen moottoripyörään, jossa jo on kaarteen mukaan kääntyvät ajovalot, kuten esimerkiksi joissakin KTM:n tai BMW:n pyörissä.

ALLightin kampanjasivulle pääset tästä, siellä on myös runsaasti materiaalia tuotteen toiminnasta ja kehitystyöstä.  Mikäli video ei näy alla, löydät sen täältä. Asiasta kertoi ensin New Atlas.

Toivomme todella ALLightin rahoituksen ja tuotannon toteutuvan. Tässä vaiheessa ei vielä ole tietoa, tuleeko lamppu täyttämään täkäläiset H4-valoille asetettavat normit, ja milloin tuotetta on mahdollista ostaa Suomessa.