Birminghaminen kaupungin ajama puhtaan ilman vyöhekkeen "CAZ"-politiikka hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa aikaisemmin tässä kuussa. Kunhan kaupunginhallitus vielä hyväksyy sen, vyöhyke voidaan panna täytäntöön tammikuussa 2020.

Birmingham on ensimmäinen kaupunki Lontoon ulkopuolella, joka aikoo ottaa käyttöön "Luokan D" puhtaan ilman vyöhykkeet. Se mahdollistaa kaikkien ajoneuvojen, mukaan lukien yksityisten kuljetusten velottamisen. MAG kertoo, että se on jatkuvasti väittänyt, että moottoripyörät ovat liikennejärjestelmässä sekä ilmansaasteiden että ruuhkien nettovähentäjiä.

Argumentoinnissaan se on käyttänyt tutkimuksia, joissa osoitetaan, että jos 10 % henkilöautoista, joissa kussakin on matkassa vain yksi henkilö, vaihdetaan moottoripyöriksi ja skoottereiksi, niin se pienentää ruuhkia 40 prosentilla ja vähentää hiilidioksidipäästöjen määrää 7,5 prosentilla, typpioksideja 5,5 % ja hienojakoisten partikkeleiden määrää joka 20 prosentilla.

– Olemme ilahtuneita siitä, että kampanjamme tuloksena on ehdotus jättää kaikki moottoripyörät vyöhykemaksujen ulkopuolelle. Tämän on päätös, joka ei vaikuta motoristeihin pelkästään Birminghamissa, vaan kautta koko maan. Birminghamin kaupunginvaltuusto on tunnustanut ja hyväksyneet näkemyksemme, että moottoripyörät vähentävät haitallisia päästöjä ja että ne sen vuoksi pitää sulkea maksujen ulkopuolelle.

Olen huomannut, että Birminghamin kaupunginvaltuusto on hyvin ajan tasalla, ja vakavissaan päästöpoliitikkansa kehittämsiessä sekä kykenevä ymmärtämään tiedettä. Pisteitä valtuustolle näin kypsästä asenteesta. Tämä päätös vaikuttaa ennakkotapauksen tavoin kaikkiin CAZ-ratkaisuihin myös maan muissa osissa, demonstroiden selvää hyväksyntää sille tosiasialle, että moottoripyörien käyttö parantaa ilmanlaatua,  MAGin kampanjapäällikkö Colin Brown totesi.

– Tällä loistavalla tuloksella West Midlandsissä on merkittäviä vaikutuksia pääkaupungissa tehtyjen huonojen päätösten laillisuudelle. Jatkamme ponnistuksiamme vaikuttaaksemme (Lontoon pormestariin) Sadiq Khaniin, jotta hän peruisi epäloogisen ja haitallisen Euro 3 -standardia vanhempien moottoripyörien velottamisen kaupungin ultravähäpäästöisellä vyöhykkeellä (Ultra Low Emission Zone,ULEZ) huhtikuusta 2019 lähtien, Lembit Opik, MAG:in tiedotusjohtaja pohti.

Birminghamin päätös on esimerkillinen myös suomalaisten motoristien näkökulmasta ja mahdollistanee entistä paremmin avoimen asiallisen keskustelun aiheesta täkäläisten päättäjien kanssa.

Aiheesta lisää MAGin sivuilla, jonne pääset tästä. MAG on vastaavan tyyppinen englantilainen motoristien edunvalvoja kuin Suomen Motoristit ry, SMOTO Suomessa.