Onnettomuuden sattuessa avun nopea saapuminen paikalle voi säästää ihmishenkiä. Jos motoristi on joutunut onnettomuuteen yksinäisellä tiellä ja on kyvytön soittamaan apua, hänen ainoa toivonsa on, että joku sattuisi paikalle ja hälyttäisi apua, mutta dguardin hätäsoittojärjestelmä havaitsee onnettomuuden ja automaattisesti yhdistää kuljettajan hätäkeskukseen.

Dguardin eCall-järjestelmä perustuu edistyneeseen sensoriteknologiaan, joka pystyy havaitsemaan onnettomuuden ja ottamaan yhteyttä hätäkeskukseen muutamassa sekunnissa. Sensoriyksikkö on varsin edistynyttä teknologiaa ja toimii vähän kuin magneettikenttä pystyen havaitsemaan kuljettajan läsnäolon pyörän selässä tai sen puuttumisen.

Selväkielinen hälytys

Laite tekee hälytyksen hätäkeskukseen selvällä puhekielellä ja antaa täsmällisen gps-paikantimeen perustuvan sijainnin. Mikäli laite on kytkettynä Bluetooth-kypäräpuhelimeen ja loukkaantunut kuljettaja pystyy puhumaan itse, dguard kytkee hänet hätäkeskukseen.

Laitteessa on sisäänrakennettuna Deutsch Mobilen sim-kortti, mutta se on roaming-sopimuksella ja kytkeytyy siihen tukiasemaan, joka antaa vahvimman signaalin palveluntarjoajasta riippumatta.

Ohjelmisto pystyy kommunikoimaan hätäpalvelujen kanssa 18 eri kielellä, ja huomioi automaattisesti, missä se on, voidakseen kommunikoida selvästi.

Dguard toimii kaikkialla Euroopassa poislukien Hollanti, jonka lainsäädäntö estää automaattiset soitot hätäkeskuksiin.

Kuski voi myös itse soittaa

Pyörän kuski voi soittaa onnettomuuden satuttua myös itse eCall-puhelun painamalla dguardin ohjaustankoon asennettua SOS-painiketta. Vahingossa otettu hätäpuhelu voidaan perua 15 sekunnin aikana painamalla painiketta kaksi tai useampia kertoja.

Varmistaakseen että dguard voi luotettavasti erottaa onnettomuuden liikkuvan moottoripyörän äärimmäisestä dynamiikasta, Digades on  käyttänyt yli kolme vuotta ja yli 80 000 kilometriä järjestelmän testaamiseen useissa maissa. Valmistajan oli kyettävä varmistamaan, että laite säilyisi toimintakunnossa myös äärimmäisissä olosuhteissa. Järjestelmä on sertifioitu DEKRAn toimesta.

Dguard

Dguardin toimintaa ohjataan appin avulla.

Yksi laite on ollut asennettuna saksalaisen enduro-mestarin Paull Rossbachin moottoripyörään tämän treenatessa Saksan mestaruus- ja Euroopan mestaruuskisoihin. Enduroajon luonne tarjoaa mahdollisuuden testata laitetta äärimmäisissä olosuhteissa, jotka olisivat joko mahdottomia, tai liian vaarallisia toistettavaksi julkisilla teillä.

Laite ei välitä onnettomuuden nopeustietoja eteenpäin, mikäli kuljettaja niin haluaa.

Sen ainoa rajoitus on, ettei se välttämättä pysty havaitsemaan tilannetta, missä pyörä päätyy ylösalaisin jumiutuneena pystysuoraan asentoon, mutta tutkimusten mukaan Dguard pystyy havaitsemaan 99,2 % onnettomuuksista. Laite on jo markkinoilla Saksassa, ja toistaiseksi sen onnettomuuksien havaitsemisprosentti on ollut 100.

300 G:n kestävyys

Laite vaatii 12 voltin jännitteen toimiakseen, joten se sopii kaikkiin sillä jännitteellä varustettuihin moottoripyöriin.

Dguard on koteloitu 300 G:n voiman kestävään aramidikoteloon, ja pystyy iskun jälkeenkin lähettämään signaalin jopa metrin vedenpinnan alapuolelta. 

Englannissa laite maksaa 566 euroa. Hintaan sisältyy 2 vuoden sim-kortin datayhteyksien maksu. Asennus maksaa erikseen 58 euroa. Järjestelmässä on moduli, sensori, SOS-nappi sekä älypuhelinsovellus, jolla voidaan konfiguroida järjestelmä. Appi on saatavissa sekä iOS:lle että Androidille.

Laite toimii myös varashälyttimenä ja varoittaa, mikäli pyörääsi siirretään. Tästä saat hälytyksen suoraan matkapuhelimeesi.

Laite on saatavilla jo monessa maassa Euroopassa, mukaan lukien Ruotsi. Tätä kirjoitettaessa Suomen maahantuoja ja jälleenmyyjät kuitenkin vielä puuttuivat.

Aiheesta lisää valmistajan sivuilta täältä. Asiasta kertoi ensin Motorcycle.