62-vuotias Stefan Pierer on Cross Industriesin pääomistaja ja perustaja. Yrityksestä tuli myöhemmin KTM Industries. Nykyään Pierer on KTM AG:n pääjohtaja. Sen suurin osakkeenomistaja on puolestaan intialainen Bajaj.

Volkswagen-konsernin viime vuonna pohtima Ducatin myynti tyssäsi hallintoneuvostoon, mutta on aihetta suhtautua vakavasti siihen, että Pierer on julkisesti saksalaisen Speedweek-lehden haastattelussa kertonut olevansa kiinnostunut Ducatista.

Pierer otti KTM:n haltuunsa vuonna 1992 tämän konkurssin jälkeen. Silloin KTM myi 6000 moottoripyörää vuodessa ja työllisti 150 henkilöä. Tänä päivänä yritys myy 265 000 moottoripyörää vuosittain, ja on hankkinut omistukseensa iskunvaimenninvalmistaja White Powerin ja ruotsalaisen mp-brändi Husqvarnan, jonka se niinikään pelasti haudan partaalta.

Pierer tahtoo KTM:n kasvavan maailman kolmanneksi suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi Hondan ja Yamahan jälkeen vuoteen 2020 mennessä. Speedweekin artikkelissa ei määritellä valmistuksen kokoluokkaa, mutta jos Honda valmistaa noin 13 miljoonaa moottoripyörää vuosittain, ja esimerkiksi Royal Enfield yli 800 000, niin kyse lienee suurikuutioisista pyöristä?

Pierer on onnistunut kasvattamaan Husqvarnan myynnin 6000 kappaleesta 30 000 pyörään vain viidessä vuodessa.

– Kun tulin mukaan offroad-businekseen 1992 ottamalla KTM:n haltuuni, Husqvarna oli mittapuuni, Pierer kertoo. – Sitten tajusin, että autoteollisuus toimii usein pioneerin roolissa moottoripyöräteollisuudelle. Kun Volkswagen-konserni kaikkinen brändeineen kehitti strategian, jossa hyödynnettiin samoja komponentteja jne eri brandien kesken, näin tämän roolimallina. 

Husqvarna 701 Svartpilen vm 2019.

Husqvarna 701 Svartpilen vm 2019.

Kun Pierer osti Husqvarnan kritiikistä välittämättä, samaa oppia hyödynnettiin välittömästi.

– Tiesimme kiitos VW:n, miten toimia ja uskalsimme. Tänä päivänä moottorit ja alustat on rakennettu osittain samanlaisiksi molempien brändien välillä, mutta meillä ne eivät kilpaile keskenään. Nyt voimme tarjota kaksi brändiä saman katon alta, ja siten lisätä asiakaskuntaa, Pierer kertoo.

Euroopassa moottoripyörien rekisteröinnit kasvoivat 2018 noin 5 prosenttia. Saksassa KTM myi noin 30 prosenttia enemmän pyöriä kuin 2017.

Pierer kertoo olleensa tyytyväinen KTM:n moottoripyörämyyntiin, mutta kertoo myös kokevansa maailmanlaajuista muutosta. Suuri kysymysmerkki on, miten Brexit vaikuttaa, samoin Yhdysvaltain "ennalta-arvaamaton" presidentti. Vaikka moottoripyörämarkkina kutistuu USA:ssa, KTM myynti kasvaa sielläkin hieman koko ajan.

Pierer arvioi myös, että kasvun voimmakkain vaihe on hänen hallinnoimiltaan brändeiltä takanapäin. Kun kasvu on tähän asti tapahtunut kaksinumeroisin luvuin, hän uskoo, että jatkossa on sopeuduttava yksinumeroisiin kasvuprosentteihin.

– Seitsemän, kahdeksan menestysvuoden jälkeen uudet haasteet ovat edessämme.

KTM:n pääjohtaja on vakuutellut vuosia, että hän jatkaa moottoripyöriensä moottorien pitämisen yksi- tai kaksisylinterisinä. Toisaalta merkin RC16 MotoGP-pyörä on varustettu V4-moottorilla.

KTM:n ensi vuoden MotoGP kisakilpuri RC16.

KTM:n ensi vuoden MotoGP kisakilpuri RC16.

 

Hän uskoo vahvasti uuteen 790 Adventure-malliin, jonka myyntitavoite on kova, 15 000 kappaletta. Samalla hän uskoo keskiluokan merkityksen ja myynnin kasvavan jatkossa. Pierer kertoo, että tulossa on 500-kuutioisten luokkaan kaksisylinterinen moottori, jonka valmistaa KTM:n kumppani Bajaj Intiassa. Kasvua löytyy jatkossa 500-800-kuutioisten luokassa.

Nyt kun Ducatilta on tullut V4-moottorinen katupyörä (Panigale V4), niin pysyykö KTM kaksisylinterisissä?

– Voidaksemme tarjota kolmisylinteristä mallia, Triumphin pitäisi liittyä konserniimme, jota en halua, Pierer vakuuttaa. – Minulla on tunneperäinen suhde Ducatiin. Ainoa brändi, joka sopisi meille, on Ducati. Kaiken muun voit unohtaa. MV Agusta on liian pieni.

Pierer uskoo, että Audilla on lähivuosina paljon muuta ajateltavaa kuin moottoripyörien valmistus dieseliin liittyvien asioiden ja sähköisen liikkuvuuden parissa.

KTM:n pääjohtaja toteaa, että uudet säännökset kuten Euro 5 -standardi vaativat panostusta ja linja tiukkenee koko ajan. Samalla Euroopan väestökehitys johtaa siihen, että kasvua on haettava Aasiasta kuten Intiasta ja Kiinasta.

– Jollet menesty siellä, olet itse asiassa mennyttä. Ducati ei ole huolissaan myyntihinnasta vaan kysymyksestä, miten voin tulla vahvemmaksi yhteistyöllä, Pierer pohtii.

Kysymys Ducatin liittämisestä KTM-ryhmään on mielenkiintoinen, sillä kyse moottori- ja muiden tekniikkojen yhdistämisestä olisi paljon haastavampi kuin Husqvarnan ja KTM:n välillä. Ducatilla on erittäin vahva brändi, jossa on omat tekniset erityispiirteensä, kuten desmodromisesti ohjatut venttiilit, ja sen tekniikkaan ja ulkoasuun olisi paljon vaikeampi kajota tavalla, jonka avulla voisi saada tuotannolista hyötyä. 

Aika näyttää.