Kun viime vuonna enduron joukkue-MM-kilpailu järjestettiin Chilessä, oli Suomen huoltojoukoissa mies, joka on ollut paikan päällä vuosikymmenestä toiseen, ensin itse kilpailijana ja myöhemmin Suomen joukkueen tukijoukoissa.

– Tämä oli mun 23:s tai 24:s kerta Sixillä, toteaa Pertti Kärhä.

12. Päijänteen Ympäriajon yönä, 24. huhtikuuta vuonna 1938, syntynyt Kärhä on tehnyt näyttävän uran moottoriurheilussa. Hän aloitti moottoripyöräilyn vuonna 1954, osallistui ensimmäiseen Päijänteen Ympäriajoon 16-vuotiaana vuonna 1955. 1960-luvun lopulla hän kilpaili enduron lisäksi rallissa.

– Tiivistettynä olen saavuttanut kymmenen Suomen mestaruutta endurossa ja kolme SM-hopeaa rallista, Kärhä summaa vaatimattomasti.

Erityisesti mies tunnetaan legendaarisen suomalaisen seikkailun, Päijänteen Ympäriajon spesialistina. Kärhä voitti Päitsin yleiskilpailun viidesti vuosina 1962-65 ja 1967. Kaiken kaikkiaan hän osallistui kilpailuun 15 kertaa kuljettajana. Tämän jälkeen hän on toiminut mukana Päitsin järjestelyissä ollen muun muassa pääratamestarina 51 kertaa. Kaiken kaikkiaan Kärhä on nähty Päitsillä 66 kertaa.

Myös Six Days Enduro -kilpailussa Kärhä on tuttu näky. Hän osallistui enduron joukkue-MM-kilpailuun kuljettajana yhdeksän kertaa, ensimmäisen kerran vuonna 1957 Spindleruv Mlynssa, Tsekkoslovakiassa. Vuonna 1962 Kärhästä tuli ensimmäinen Sixin suomalainen luokkavoittaja. Seuraavan voiton toi Kari Tiainen 32 vuotta myöhemmin Amerikassa vuonna 1994.

– Siinä oli sellainen pieni rako. Sen jälkeenhän on Suomeen tullut vaikka kuinka paljon menestystä, Kärhä naurahtaa.

61 vuotta ensimmäisen Sixin jälkeen Kärhä tepasteli jälleen kilpailun varikolla. Mikä oikein saa 80-vuotiaan miehen matkustamaan maailman ääriin vuodesta toiseen auttamaan Suomen joukkuetta?

– Hulluus tietysti, eihän tässä mitään järkeä ole, Kärhä naurahtaa ja jatkaa: – Omalta osaltani yritän jelppaa Suomen joukkuetta.

Kaikkien vuosien jälkeen Kärhä nostaa vuoden 1998 Australian kilpailun muistorikkaimmaksi. Tuolloin Suomi joukkueella Mika Ahola, Vesa Kytönen, Jani Laaksonen, Juha Salminen, Petteri Silván ja Kari Tiainen, voitti maailmanmestaruuden.

– Se oli merkittävä viikonvaihde suomalaiselle moottoriurheilulle, kun Suomi voitti Sixin, Mika Häkkinen voitti formuloiden maailmanmestaruuden ja Tommi Mäkinen rallin maailmanmestaruuden. Kaikki samana viikonloppuna. Me tultiin lentokoneeseen, niin lentoyhtiö tarjosi porukalle samppanjat, Kärhä muistelee.