Esittelystään lähtien konsepti on tietenkin herättänyt uteliaisuutta ja kiinnostusta. Miksi se ylipäätään esiteltiin, oliko kyse vain "täytenumerosta", kun RE:n ainoa muu isompi agenda oli näyttää 650-kuutioisten uusien twiniensä tuotantomallit ja kertoa, että ne ovat jo toimituksessa.

Eittämättä kävi mielessä, että CEO Siddhartha Lal vain halusi hyödyntää momentumia ja pitää mielenkiintoa yllä merkkiä kohtaan. Nyt hän on kuitenkin Economic Timesille paljastanut lisää tietoa KX:n tuomisesta markkinoille. Kyse saattoi olla koemarkkinointipallosta. Eihän se olisi ensimmäinen kerta, kun joku valmistaja sellaista harrastaa.

– KX, jonka esittelimme EICMA:ssa on edelleen konsepti. Mittaamme asiakkaittemme reaktioita, ja jos päätämme tuoda sen markkinoille, se on suurempi kuin (mitä esittelimme), mutta emme ole vielä tehneet päätöstä asiasta, Siddhartha Lal muotoili asiaa.

Royal Enfieldille on suuren tuotannon ja malliston vuoksi ollut melkoinen haaste selvitä Intian kovenevista päästövaatimuksista. Maassa siirrytään vuodesta 2020 alkaen BS-IV-luokituksesta BS-VI-normiin. Ne eivät kuitenkaan ole rinnastettavissa eurooppalaisiin päästönormeihin. Nyt tuotteet sinänsä saavuttavat jo tavoitteet, mutta vielä tarvitaan viralliset testit jne.

Lal kertoi myös, että heille uuden mallin kehitystyö kestää esiteltäväksi asti noin 3,5-4 vuotta. Sillä tavalla ajatellen KX voisi olla markkinoilla esimerkiksi 2022. Toisaalta RE:llä on t&k-yksikkö Englannissa, joka on keskittynyt tämän tapaisiin asioihin.

Royal Enfield KX konsepti Milanossa.

Royal Enfield KX konsepti Milanossa.

EICMA:ssa kerrottiin, että konsepti saatiin aikaan todella nopeasti, reilussa puolessa vuodessa kahden eri t&k-yksikön, Chennain ja Lontoon yhteistyöllä.

Royal Enfield Bobber KX:n konsepti on varustettu 838 cm3 V2-moottorilla, jonka tehoksi oletetaan noin 90 hv. Pyörän mitat ovat pituus 2160 mm x leveys 778 mm x korkeus 998 mm ja istuinkorkeus 760 mm. Pyörässä on ABS-jarrut; kaksi levyä edessä ja yksi takana sekä yksivaimentiminen girder-etuhaarukka ja takana niin ikään yksi iskunvaimennin proggressiivisellä linkityksellä. 

Aiheesta lisää sivuillamme: Royal Enfield esitteli Milanossa sittenkin V2-konseptin