Milano on siis kieltänyt kaikkien ennen Euro 1 -normin käyttöönottoa valmistettujen kaksipyöräisten ajoneuvojen käytön kaduillaan klo 7.30 - 19.30 välisenä aikana.

Tämä tarkoittaa sitä, että myöskään matkailijoilla ei ole asiaa normit täyttämättömillä vintage-Vespoilla tai Lambretoilla Milanon kaduille noihin aikoihin.

Moottoripyöriä ja tietenkin myös skoottereita koskevat Euro 1 -säännökset tulivat voimaan 17. kesäkuuta 1999. Euro 2 astui voimaan 2005, Euro 3 2007, Euro 4 puolestaan 2017 ja Euro 5 tulee jo 2020.

Osana Euro 5:ttä uusien moottoripyörien pitää käydä läpi ennalta säädetty testisykli ja samalla myös esimerkiksi typen oksidien ja hiilidioksidipäästöjen määrää tiukennetaan kuten myös hiukkaspäästöjen määrää.

Historiallisilla ennen Euro 1 -normin aikaa valmistetuilla ajoneuvoilla voi ajaa Milanossa vain 25 päivänä vuodessa ja lupa ajamiseen on pyydettävä etukäteen. Kameravalvonnan avulla rikkeistä sakottaminen tapahtuu Scooterlabin mukaan automaattisesti.

Milanossa on tällä hetkellä 157 000 moottoripyörää ja skootteria sekä 93 000 mopoa, joista moni varmaankin viettää suurimman osan aikaansa parkissa tästä lähtien.

Milanon liikenne on pahasti ruuhkautunutta, ja autojen liikkumisen rajoittaminen tuottaisi ruuhkien ja saastumisen vähentämisessä paljon nopeammin tuloksia kuin kaksipyöräisten.