Mukana yhteistyössä ovat Honda Motor Co., Yamaha Motor Co., Suzuki Motor Corp. ja Kawasaki Heavy Industries Ltd.

Tämä kertoo siitä, että eivät ainoastaan autovalmistajat, vaan myös moottoripyörävalmistajat ovat siirtymässä hiilivapaisiin sähköisiin malleihin sitä mukaan kuin ympäristöstandardit tiukkenevat kaikkialla maailmassa.

Moottoripyörävalmistajien yhteisen liikkeen tarkoituksena on estää monien eri standardien syntyminen vaihdettavien akkujen ja niiden latausasemien sekä muun infrastruktuurin osalta, mikä on elintärkeää sähkömoottoripyörien laajemman käytön mahdollistamiseksi.

Muiden maiden moottoripyörävalmistajien sähkömoottoripyörien, kuten esimerkiksi Intian Heron ja Taiwanin Gogoron, kehitystyön odotetaan kiihtyvän kunhan amerikkalainen Harley-Davidson saa pyöränsä markkinoille loppukesästä, kertoo Nippon.

Gogoro 2:ssa on isompi tavaratila. Pikavaihdettavat akut on sijoitettu tavaratilan etuosaan.

Gogoro 2:n pikavaihdettavat akut on sijoitettu tavaratilan etuosaan.

Kyseessä on todennäköisesti yksi tämän vuoden merkittävimmistä moottoripyörämaailmaa koskevista uutisista, mikä toteutuessaan epäilemättä mahdollistaa nopeamman latausasemaverkoston rakentamisen ja samalla myöskin nopeuttaa siltä osin sähkömoottoripyörien leviämisen.

Monet Euroopan maat pohtivat jo polttomoottorikäyttöisten ajoneuvon myynnin kieltämistä reilun vuosikymmenen sisään. Toisaalta sähkömoottoripyörien ongelmana on akkujen alhainen energiatiheys, joten ajomatkat latauksella jäävät lyhyeksi, ja lisäksi akkujen lataaminen on vielä hidasta. 

Sähköisten latausasemien verkosto on vielä lastenkengissään, joten standardointi on enemmän kuin tervetullutta.

Yksi ratkaisumalli on vaihdettavat akut, jota tällä hetkellä käyttävät mm. taiwanilaiset Gogoro ja Kymco. Siinä tyhjä akku otetaan pois pyörästä, jätetään latausasemalle ja otetaan täydet akut tilalle. Honda on toteuttamassa samantyyppistä ratkaisua PCX-skootterillaan, joka tulee markkinoille joskus tämän vuoden lopulla Japanissa.

PCX Electric

Hondan PCX Electricin vaihdettavat akut.

Näiden neljän suuren yhteisilmoituksen pääsisältö onkin, että ne ovat laatimassa yhteistä teknistä perustaa vaihdettaville akuille ja niiden latausasemille. Järjestelmä on suunnattu ensisijaisesti päivittäisessä työajossa käytettäviä sähköisiä kevytmoottoripyöräkokoisia kaupunkiskoottereita tai moottoripyöriä varten.

Tämä yhteistyö sisältää selvän merkittävän pelinavauksen siihen, että neljä suurta japanilaisvalmistajaa aikoo vakavissaan ryhtyä massavalmistamaan sähköisiä moottoripyöriä.