Erik Buell tuntuu olevan moottoripyörämaailman Paavo Väyrynen: hetkellistä kaatumista seuraa uusi ylösnousemus, ja hyvä niin. Buellin suunnittelemat moottoripyörät ovat olleet aina todella kiinnostavia. Niin tämä nykyinen sähköversiokin, josta ainakin jenkeissä voi povata haastajaa paitsi Zerolle myös tietenkin Harley-Davidsonille, jonka lienee entistä vaikeampi selittää asiakkailleen sähkömoottoripyörä Livewiren korkeaa hintaa.

Alkuperäinen Buell oli Harley-Davidsonin moottorin ympärille rakennettu vempele, jonka ajettavuus ja ominaisuudet olivat jotain aivan muuta kuin milwaukeelaismerkin. Pyörä oli myös täynnään teknisiä innovaatioita, jotka tekivät pyöristä paitsi ainutlaatuisia, myös hauskoja ajettavia.

Fuell.

Fuell.

Buell perusti Buell Motorcycle Companyn vuonna 1983. Se liitettiin Harleyhin vuonna 1993, mutta moottoripyörämyynnin romahdettua USA:ssa H-D lopetti koko Buellin brändin vähin äänin 2009. Sen seurauksena Buell perusti Erik Buell Racingin, joka alkoi valmistaa EBR 1190 RX -sporttipyörää. Buellin fanien suureksi suruksi yrityksen toiminta lopetettiin 2015, mutta Buell noussee taas Fuellin myötä.

Fuell Flow

Fuellin Flow-sähkömoottoripyörä on 180 kg painava kaupunkikäytännöllinen nakupyörä, joka on kaukana Buellin kisajuurista, mutta tietenkin miehelle sopivasti teknisesti varsin kiinnostava kapistus.

Pyörässä on yrityksen itse suunnittelema napamoottori takapyörässä, matalalle sijoitettu 10 kilowatin akkupaketti sekä siisti 50 litran vedenpitävä ja lukittava tavaratila piilotettuna valetankkiin.

Flow on ennakkotilattavissa kahdella eri sähkömoottorivaihtoehdolla, joista toinen täyttää kevariluokan vaatimukset. Tehot ovat joko 11 kW / 15 hv tai 35 kW / 48 hv. Pyörä ei siis ole huipputehokas, mutta viimemainitun tehoversion vääntö on peräti 750 Nm. Pyörän hetkellinen maksiminopeus on rajoitettu miltei Formula-tason väännöstä huolimatta 137 kilometriin tunnissa. Kiihtyvyys nollasta sataan on puolestaan vain 2,7 sekuntia, jolla se lyö kevyesti Livewirelle ilmoitetun.

Flow'n akku antaa ajokille noin 240 kilometrin kaupunkiajomatkan. Se riittää monilla käyttäjillä jopa viikon työmatka-ajoihin ilman välilatausta. 

Fuell.

Fuell.

Normaalista seinäpistokkeesta akun lataus kestää tyhjästä täyteen noin 10 tuntia, mutta Level 2 CCS -pikalaturilla lataus täyteen hoituu 30 minuutissa.

Tähän on pakko kommentoida sen verran, että Flow'ssa on selvästi ajateltu käytettävyyden, ajomatkan ja hinnan suhdetta ja pyritty löytämään optimaalinen "sopii useimmille" -tyyppinen ratkaisu: pyörä on kevyt, siinä on "riittävästi" kiihtyvyyttä normaaliliikenteessä pärjäämiseen, mutta samalla akusto on säilytetty maltillisen kokoisena, mikä vaikuttaa myös pyörän hintaan. Akku lienee joka tapauksessa sen kallein yksittäinen komponentti. 

Pyörän painopiste on matalalla, mikä antaa pyörällle hyvän ja helpon käsiteltävyyden, kerrotaan Fuellin tiedotteessa.

Flow'n elektroniikka on modernia. Mukana tulee tietenkin älypuhelinsovellus, iso kosketusnäyttöruutu ja ennen kaikkea sokean pisteen havainnointijärjestelmä, etu- ja takapään törmäysvaroitusjärjestelmä sekä takanäkymän näyttävä kamera. Tällaisessa paketissa ABS-jarrut ja regeneroiva jarrujärjestelmä ovat itsestäänselvyyksiä. Pyörässä on myös sähköinen luiston- / sutimisenestojärjestelmä, mikä pyörän moottorin väännön huomioonottaen on minimivaatimus jo turvallisuuden ja takarenkaan kestävyyden nimissä.

Pyörässä on tarjolla kaksi ajomoodia, Urban ja Audacious, joista viimemainittu tarkoittaa "uskaliasta". Flow'ssa on myös avaimeton käynnistys. 

Fuell.

Fuell. Istuu ainakin allekirjoittaneen silmään.

Flow'n hintako? Yhdysvalloissa 11 995 dollaria 35 kilowatin mallille ja 10 995 dollaria 11 kW:n mallille. Euroissa ne ovat noin 10 672 ja 9783, mutta kun siihen lasketaan päälle autovero ja liikevaihtovero sekä maahantuojan kate, niin hinta noussee melkoisesti meille tuotuna. Mutta se on murhe sitten joskus aikanaan, kunhan siihen vaiheeseen päästään, sillä pyörät tulevat toimitukseen vasta 2020 loppuvuodesta, ja arvattavasti kestää, ennen kuin merkki joskus pääsee siihen vaiheeseen, että se alkaa miettiä vientiä.

Erikoista on se, että pyörän voi ennakkovarata jo nyt 500 dollarin etumaksua vastaa, ja se toimitetaan aikanaan suoraan asiakkaalle ilman jälleenmyyjien välikäsiä. Aika näyttää, aikooko Fuell soveltaa uutta toimintamallia laajemminkin tuotteidensa myyntiin ja asiakastoimituksiin.

Fuell Fluid sähköpyörä

Flow

Fuell Flow -sähköpolkupyörä.

Fluid on käytännöllisen ja asiallisen modernin näköinen sähköpyörä paitsi ulkoisesti, myös paperilla. Pyörän moottori on poljinavusteinen 500-wattinen, paitsi Euroopassa, missä lainsäädäntö rajoittaa tehon 250 wattiin. Moottori on Fuellin omaa suunnittelua, ja se tuottaa peräti 100 Nm:n väännön.

Akkupaketin kapasiteetti on 1000 wattia eli 1 kW, sijoitettuna kahteen erilliseen helposti irrotettavaan akkupakettiin. Nämä mahdollistavat noin 200 kilometrin yhtäjaksoisen polkuavustetun ajomatkan silloin, kun ajetaan viidestä tehovaihtoehdosta pienimmällä tehoasetuksella. Koska akusto on ratkaistu kahdella akkuyksiköllä, voit ottaa työpaikallesi vain toisen akun ladattavaksi kerrallaan.

Flow

Flow. Helppoa akunvaihtoa.

Veto takapyörään on ratkaistu hiljaisella huoltovapaalla hiilikuituhihnalla. Takanavassa on 8-nopeuksinen Shimanon Alfine -vaihteisto.

Muutenkin pyörän varustetaso on asiallinen: Suntour XCR34 -etuhaarukka, Tektron 190 mm levyjarrut sekä Schwalben Moto-X -renkaat. Viime mainitut tekevät pyörästä puoliksi fat biken mutta vain puoliksi. Tärkeintä on ajomukavuus - ja varmaan myös ulkonäkö. Lisäksi pyörän voi lukita PIN-koodilla mittaristosta jne.

Fuell on päättänyt rahoittaa ainakin osan e-bikensa tuotannosta joukkorahoitusjärjestelmä Indiegogon avulla. Se on samalla varma tapa markkinoida pyörää sekä samalla testata sitä, miten paljon kiinnostusta ja ostohalukkuutta potentiaalisella asiakaskunnalla on olemassa.

500-wattisella moottorilla ja kilowatin akustolla varustetun Fluidin saa kampanjan kautta noin 2800 dollarilla, mikä tarkoittaa karvan alle 25 % alennusta normaalihintaiseen verrattuna. Pyörien toimitukset alkavat elokuussa.

Vaikka pyörän ostaminen joukkorahoituskampanjasta on aina riski, Buellin nimi näyttää herättävän luottamusta. Kampanjan tavoite, 67 276 euroa, ylimerkittiin muutamassa päivässä. Tätä kirjoitettaessa rahaa on kertynyt yli 3,7-kertainen määrä, eli 250 907 euroa. Kampanjaa on jäljellä vielä 25 päivää.

Lisätietoja Fluidin joukkorahoituskampanjasta Indiegogon sivustolta täältä. Fluidista ja Flow'sta lisää valmistajan, Fuellin, sivustolta täältä.

Aiheesta aiemmin: Eric Buell valloittaa maailman sähköisesti Fuell-moottoripyörillä ja -sähköpyörillä

Flow ajossa.

Flow ajossa.