Triumph on saanut projektiinsa tukea Englannin valtiolta, ja siinä ovat mukana Williamsin lisäksi Integral Powertrain Ltd:n e-Drive Division ja Warwickin yliopisto. Tavoitteena on saada aikaan teknologisia innovaatioita ja pohja, jonka varaan merkki pystyy rakentamaan tulevaa sähkömoottoripyörätuotantoaan.

– Tämä uusi yhteistyökuvio edustaa jännittävää mahdollisuutta Triumphille ja sen kumppaneille olla johtavia moottoripyörien sähköistämisessä. Asian toteutumista ajavat asiakkaamme, jotka haluavat vähentää ympäristöjälkeään yhdistettynä haluun edullisemmasta kuljetusmuodosta sekä muuttuva lainsäädäntö, Triumphin pääjohtaja Nick Bloor toteaa.

Triumph vetää hanketta ja tarjoaa siihen edistynyttä moottoripyörän alustan sekä suunnittelun ja valmistuksen osaamista ja erilaisia turvajärjestelmiä. Samalla se määrittää ne ominaisuudet tehon jne. suhteen, mitä sähköisellä voimantuotto- ja siirtojärjestelmällä pitää olla.

Williams Advanced Engineering puolestaan osaa kevyiden akkujen suunnittelun ja integraation ja käyttää omia testi- ja kehitysfasiliteettejaan tuottaakseen innovatiivisia akkujen hallintajärjestelmiä yhdistettynä ajoneuvon hallintajärjestelmiin.

Integral Powertrain Ltd:n e-Drive Division johtaa mittojen mukaan tehtyjen energiatiheiden sähkömoottorien ja piikarbidiinvertterien kehitystyötä tavoitteena saada ne mahtumaan samaan koteloon.

Warwickin yliopiston osuus on tuoda mukaan sähköistämisen osaamista sekä kriittinen näkemys innovaatioiden siirtämisestä t&k-työstä kaupallisiin sovelluksiin mallintamisen ja simulaation avulla siten, että ne osuvat markkinoiden tuleviin tarpeisiin.

Integrointia ja yksinkertaistamista

Kuten arvata saattaa, haasteita riittää. Hanke viedään eteenpäin neljässä päävaiheessa. Yksi niistä on järjestelmäintegraatio, jossa optimoidaan yksittäisiä osia ja yhdistetään niitä, jolloin saadaan alennettua sähkömoottoripyörien painoa ja yksinkertaistettua niiden rakennetta.

Triumph Motorcycles  työskentelee kumppaneidensa kanssa nopeuttaakseen osaamista akkujen pakkaamisessa ja turvallisuudessa, optimoidakseen sähkömoottoreiden kokoa sekä integroidakseen jarrujärjestelmiä mukaan lukien regeneroiva moottorijarrutus sekä edistyneet turvajärjestelmät.

Saatuja tuloksia hyödynnetään Triumphin tulevassa sähkömoottoripyörästrategiassa.

Mielenkiintoista asiassa on tietenkin paitsi brittien halu pysyä mukana sähköistyvässä (moottoripyörä)maailmassa, myös sitoutuminen siihen. Kahden vuoden kehityshanke ei välttämättä suoraan tuo tuotantovalmista sähkömoottoripyörää, mutta epäilemättä Triumphilla riittää sovellusosaamista, joten montako vuotta vie ensimmäisen sähkömoottoripyörän tuottaminen sillä teknologialla, mitä merkki nyt on mukana kehittämässä? Kolme vuotta, viisi vuotta? Vai käykö niin, että jos sähkö-mp-markkinoiden imu kasvaa, ensimmäinen sähkö-mp-malli tuotetaan olemassaolevaa teknologiaa hyödyntämällä?

Miksi Street Triplen, Speedmasterin tai Bobberin ajatteleminen sähköisinä versioina ei ainakaan näin äkkiseltään hytkäytä mihinkään suuntaan?