Huhut kertovat, että Honda esittelee vuodelle 2020 nykyisen 998 kuutiosenttimetrisen CRF1000L:n tilalle 1080 cm3 version. Syynä ovat yksinkertaisesti tiukentuvat päästövaatimukset. Euro 5 -normi astuu voimaan ensi vuoden alussa, ja todennäköisesti moni muukin valmistaja joutuu päivittämään moottoreitaan. Ongelmana on säilyttää moottorin teho päästömääräyksiä rikkomatta, ja tällöin suuritilavuuksisempi moottori on oiva ratkaisu.

BMW:hän ratkaisi asian jo viime syksynä suurentamalla bokserikoneitaan 1250-kuutioisiksi ja varusti niiden nokka-akselit ShiftCam-teknologialla. Honda on kehittänyt muuttuva-ajoituksisen venttiiliteknologian, V-TECin CBR400-malliin jo 1983, mutta tiedossa ei ole, tuleeko se käyttöön ensi vuoden päivityksissä.

Africa Twinin moottorin teho nousee kuutiotilavuuden myötä viisi hevosvoimaa. CRF1100L:ssä on muitakin uusia ominaisuuksia, kuten isompi polttoainetankki, samoin DCT-vaihteistoa ilmeisesti päivitetään. Lisäksi tulossa lienee uusi tft-mittaristo ja avaimeton sytytys. Sanallakaan ei ole mainittu mahdollista vakionopeudensäädintä.

Vuoden 2016 Africa Twin tuli varustettuna "True Adventure" -lupauksella, eli kyse oli oikeasta seikkailupyörästä. Ensimmäinen versio oli varsin yksinkertainen valinnaista DCT-vaihteistoa lukuunottamatta; ei ajotapavalintoja, ei elektroniikkaa, vain selkeä moottoripyörä jolla voi ajaa maailman ympäri.

2018 esitellyssä versiossa mukaan tuli ride by wire, neljä ajotapavalintaa, seitsenasentoinen luistonesto sekä massiivisempi Adventure Sports -versio. Mallit ovat maailmalla myydyimpien listoilla heti BMW:n GS:n jälkeen.

Honda CRF850L Africa Twin -versio 2021

Aina välillä on kuultu huhuja myös Africa Twinin pienemmästä mallista. Nyt kun Yamaha on julkistanut Tenere 700 -mallinsa, BMW saanut markkinoille F850GS:n ja KTM 790 Adventure R:n, monista muista, vaikkapa Triumphin pikkutiikeristä ja 850 Guzzista puhumattakaan, aika alkaa olla kypsä myös Hondan keskikoon seikkailupyörille.

Young Machine on julkaissut (renderöidyn) kuvan Hondan pienemmästä afrikkalaisesta, ja sen mukaan kyse on isoveljen vain hieman pienennetyn näköisestä versiosta. Sehän ei ole paha asia, sillä kaksi sylinteriä ja 850 kuutiosenttimetriä riittää varmasti vaikka maapallon kiertämiseen. Palkkiona lienee ainakin pienempi paino ja Hondan näkökulmasta uutta asiakaskuntaa.

Malli esiteltäneen vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla vuoden 2021 mallina.

Asiasta kertoi mm. Drive.