2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

 

Malli on esitelty ensi kerran jo 12 vuotta sitten, eli 1997. Suuri tekninen muutos oli siirtyminen crossplane-moottoriin 2009. Sittemmin mallin kehittelyssä on keskitytty ajettavuuden ja hallittavuuden parantamiseen.

2015 malliin esiteltiin uuden sukupolven monipuolinen elektroninen ajohallintajärjestelmä, joka päivitettiin 2018.

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

Kauden 2020 YZF-R1:ssä on entistä radikaalimpi ja kilpapyörämäisempi muotoilu, terästetty moottori sekä päivitetty alusta. MotoGP-tyylinen kate ja seitsemän elektronista ajoavustinta vahvistavat sanomaa.

R-malliin on tietysti otettu oppia YZF-M1 MotoGP-pyörästä saaduista kokemuksista. Uusi kate ja muotoilu vahvistavat supersport-mallien sukulaisuutta merkin MotoGP-pyöriin.

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

Uudet katteet ja muotoilu antavat 5 % pienemmän ilmanvastuksen. LED-valot kuuluvat kuvaan.

Katteen etuosan ilmanottoaukon jatkona on uudenmallinen, alumiininen ilmakanava, joka lisää jäykkyyttä. Pakoputkiston edessä oleva alakate on titaania.

EU5-yhteensopiva moottori

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

Pyörässä nelisylinterinen, 200 hevosvoimainen, 998 cc moottori. Se täyttää ensi vuonna voimaan astuvat EU5-vaatimukset.

YZF-R1 moottorin crossplane-kampiakselin epäsymmetrinen 270° - 180° - 90° - 180° -sytytysjärjestys tuottaa maksimitehon 13 500 r/min käyntinopeudella. Teho ja lineaarinen vääntö tarjoavat herkän ajotuntuman.

Moottorissa on uudenmalliset keinuvivut ja profiililtaan uudet nokka-akselit. Tavoitteena on ollut venttiilien tarkempi toiminta yläkierroksilla.

Moottorissa on myös uusi imusarja, ja hyötysuhdetta on optimoitu uudenmallisen sylinterikannen ja polttainesuuttimien uuden sijoittelun avulla. Kaasuläpät ovat lähempänä palotiloja, mikä vakauttaa seoksen kulkua ja tehostaa palamisen hyötysuhdetta. Uudet Bosch-suuttimet ovat 45 mm läpimittaisten läppärunkojen yläpuolella, kun ne aiemmin olivat läppärunkojen alapuolella. Uudet kymmenenreikäiset suuttimet sumuttavat polttoaineen aiempaa suoremmin palotiloihin. Samoin niiden leveämpi, 21,5 asteen suihkutuskulma tehostaa palotilan täyttöä ja hyötysuhdetta.

Uudistetussa pakoputkistossa on yhteensä neljä katalysaattoria: yksi pari kokoojakammion edessä ja toinen pari sen takana. Lisäksi äänenvaimentimessa ja moottorin lämpösuojissa on panostettu äänenvaimennukseen.

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

Käynnin parantamiseksi ja sisäisten tehohäviöiden vähentämiseksi crossplane-moottorin kampiakselissa on suuremmat voitelureiät ja läpimitaltaan isommat liukulaakerit. Lisäksi öljypumpun roottori on 10 % pienempi. Muita muutoksia ovat muun muassa öljypaineen optimoiseksi uudelleen mitoitetut kampikammion öljykanavat ja mäntiä jäähdyttävät, uudenmalliset öljysuuttimet.

Pienempiä yksityiskohtien muutoksia 2020 ovat vaihteiston toimintaa tehostava, 2-vaihteen leveämpi ratas, tukevampi toisiovedon ketju ja pakoaukkojen jäähdytystä parantavat sylinterikannen uudet nestekanavat.

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

Kaasuläppiä ohjaavan Yamaha YCC-T -järjestelmän (Chip Controlled Throttle) -kaasukahvan herkemmän tuntuman ja vähäisemmän vastuksen takeeksi 2020 YZF-R1 on varustettu uudella APSG (Accelerator Position Sensor Grip) -järjestelmällä.

Pyörässä on 43 mm Kayaba-etuhaarukka, jonka ominaisuuksia, kuten takajousituksen iskunvaimentimenkin asetuksia on hienosäädetty vuodelle 2020.

Etujarrussa 320 mm:n jarrulevyt ja monobloc-jarrusatulat. 2020-mallissa jarrupalojen kitka/pito on entistä tehokkaampi, eli jarrutusteho tuntuvasti parempi. Ensiasennusrenkaina on uusimmat Bridgestone Battlax RS11:t.

Elektronista ajohallintatekniikkaa

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

YZF-R1 oli ensimmäinen sarjatuotantomoottoripyörä, jossa on tekoälyä hyödyntävä, kuusiakselinen IMU-liiketunnistin (Inertial Measurement Unit). IMU-liiketunnistimen gyroskooppi ja G-voimatunnistimet tarkkailevat kallistusta, kääntymistä ja nyökkäystä. Kiihtyvyysanturit mittaavat puolestaan kiihtyvyyttä eteen- ja taaksepäin sekä ylös-alas ja oikea-vasen suunnissa. IMU-liiketunnistin lähettää nämä tiedot moottoripyörän asennosta ja liikkeestä 125 kertaa sekunnissa ajohallintajärjestelmän ECU-yksikölle, joka ohjaa YZF-R1 elektronisia ajoavustimia.

2020 mallin YZF-R1 on varustettu kahdella uudella elektronisella ajoavustimella, jotka tehostavat ajettavuutta etenkin rata-ajossa.

Kaarreajo-ABSissa on uusi BC-hallintajärjestelmä (Brake Control), jonka avulla kuljettaja voi valita jarrujen kahdesta ABS-toiminnosta (BC1 ja BC2) itselleen ja ajo-olosuhteisiin parhaiten sopivan vaihtoehdon. BC1-asetuksella ABS-toiminto on vakio ja BC2-asetuksella ABS-toiminto vaihtelee kaarteessa kallistuskulman ja ajonopeuden mukaan. BC2-asetuksella ABS-järjestelmän herkkyys ja toimintanopeus kasvavat sitä mukaa, kun kallistuskulma suurenee.

Toinen uutuus on moottorijarrutuksen EBM-hallintajärjestelmä (Engine Brake Management). Sen avulla kuljettaja voi valita kolmesta moottorijarrutustasosta (high - medium - low) omaan ajotyyliin ja ajo-olosuhteisiin parhaiten sopivan vahtoehdon. ECU saa useilta antureilta tietoja kuten valittu vaihde, moottorin kierrosnopeus, kaasukahvan ja -läppien asento. Näiden tietojen perusteella ECU-yksikkö ohjaa kaasuläppien avautumista, sytytyksen ajoitusta ja polttoaineen määrää ja säätää näin myös moottorijarrutuksen voimakkuutta. EBM1 -asetus tuottaa voimakkaimman ja EBM3 -asetus vaimeimman moottorijarrutuksen.

LCS-lähtöavustinta on päivitetty siten, että se aktivoituu 9 000 r/min kierrosnopeudella, kun kaasuläpän avauskulma on 41-astetta.

TFT-nestekidenäyttöä on päivitetty jarrujen uuden BC-hallinnan ja moottorijarrutuksen EBM-järjestelmän merkkivaloilla.

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

YZF-R1 - uudet ominaisuudet

  • Muodoiltaan aggressiivinen, M1-tyylinen etukate ja tuulilasi
  • Integroitu ergonomia tehostaa ajohallintaa
  • Yli 5 prosenttia vähäisempi ilmanvastus
  • Entistä enemmän M1 perimää ja laadukkaampi tuntuma
  • Päivitetty jousitus parantaa ajotuntumaa
  • Jarrujen uusi, kaksiasentoinen BC-hallintajärjestelmä ja kaarreajo-ABS
  • Moottorijarrutuksen uusi, kolmiportainen EBM-hallintajärjestelmä
  • Optimoitu ja päivitetty LCS-lähtöavustin
  • Uusi elektroninen APSG-kaasu
  • Polttoaineseoksen parempi hyötysuhde ja tehokkaampi suorituskyky yläkierroksilla
  • Tehokkaammat jarrut
  • Päivitetty ohjausvaimennin
  • Uusimmat Bridgestone Battlax RS11 -renkaat
  • Päivitetty TFT-mittaristo, jossa BC- ja EBM-merkkivalot
  • EU5-yhteensopiva moottori

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

 

YZF-R1 ominaisuudet

  • Nelisylinterinen, 998 cc, 200 hv crossplane-moottori
  • Lineaarinen väännöntuotto
  • Edistykselliset elektroniset ajoavustin- ja ajohallintajärjestelmät
  • Kuusiakselinen IMU-yksikkö, gyroskooppi / G-anturit 3D-liiketiedoille
  • Moottorin PWR-käyntikartat
  • TCS-pidonhallinta (luiston/sutimisenesto) / SCS-luistonhallinta
  • LIF-keulimisenhallinta ja LCS-lähtöavustin
  • QSS-vaihdeavustin
  • Akseliväliltään lyhyt Deltabox-alumiinipalkkirunko
  • Kolmiomallinen takahaarukka/ takarunko magnesiumia
  • Magnesiumvanteet ja alumiininen 17 litran polttoainesäiliö
  • Valinnaiset PWR-tehokartat
  • TFT LCD -mittaristo
  • Värit: Yamaha Blue DPBMC tai Tech Black SMX/MBL2

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1

2020 Yamaha YZF-R1 on saatavilla syyskuusta 2019 alkaen.

2020 YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

YZF-R1M on Yamahan supersport R-malliston huippumalli. Se on saavuttanut mainetta yhtenä suorituskykyisimmistä kilpapyöristä luokassaan. Lisäksi se on monen intohimoisen rata-harrastajan valinta.

Pyörässä on alan uusinta elektronista hallintatekniikkaa ja M1-tyylinen muotoilu ja hiilikuitukate. Se tarjoaa rataharrastajalle lähes samat ominaisuudet ja ajoelämyksen kuin tehtaan WSBK-kilpapyörät höystettynä MotoGP-kilpapyörän piirteillä, väitetään Yamahan tiedotteessa.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

Pyörässä on edistyksellinen ja langaton CCU-tiedonkeruu ja tiedonsiirto sekä Öhlinsin elektronisesti säätyvä ERS-jousitus. Niiden ansiosta rataharrastajan käytössä on kattavat moottorin ja alustan säätömahdollisuudet ilman kalliita erikoistyökaluja tai -varusteita. Tämä puolestaan antaa entistä useammalle kuljettajalle mahdollisuuden kehittyä kuljettajana ja nauttia rata-ajosta täysin siemauksin.

Vuoden 2020 YZF-R1M:n varustelusta löytyvät kaikki edellämainitut uuden YZF-R1 parannukset sekä monia muita päivityksiä.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020-mallissa on Öhlinsin uusin, kaasupaineistettu ERS NPX -etuhaarukka. Niissä on pieni kaasusylinteri, joka on integroitu etuteleskooppien akselikannattimeen. Se tuottaa teleskopin sisälle 0,6 MPa paineen, joka vähentää jousituksen paluuliikkeen aiheuttaman alipaineen myötä tapahtuvaa haarukkaöljyn kavitaatiota, eli vaahtoutumista.

Uuden Öhlins ERS NPX -etuhaarukan toiminta pysyy vakaana pitkässäkin kilpailussa. Näin pyörän hallittavuus ei muutu jousituksen lämpenemisen myötä. Jousituksen ja iskunvaimennuksen vakaa käytös helpottaa ajohallintaa joka puolestaan parantaa kierrosaikoja.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

Uuden NPX-etuhaarukan myötä myös takajousituksen elektronisen Öhlins ERS-järjestelmän esijännitysasetuksia on muutettu.

Pyörässä on uudenmallinen hiilikuituinen takaosa ja ultrakevyt kate.

Yamaha korostaa mallin asemaa tuotevalikoimassaan yksilöllisellä valmistusnumerolla.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

Kuljettajasäätöistä elektroniikkaa

Kuljettaja pystyy intuitiivisten ja helppokäyttöisten sovellusten avulla säätämään YZF-R1M:n elektronisia asetuksia.

YRC Setting -sovelluksen avulla YZF-R1M kuljettajat voivat luoda omia tehokarttoja muokkaamalla seitsemää eri elektronista ajohallintajärjestelmää. Eritasoiset kuljettajat voivat valita haluamansa ajohallinnan tason ja joissakin tapauksissa myös kytkeä tiettyjä elektronisia ajoavustimia pois käytöstä. Helppokäyttöisen järjestelmän avulla käyttäjät voivat nopeasti hienosäätää moottoripyöränsä ominaisuuksia omien mieltymystensä ja ajo-olosuhteiden mukaisesti.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

Y-TRAC on Yamahan telemetrian tallennus- ja analyysisovellus. Sen avulla pääsee käsiksi YZF-R1M:n CCU-tiedonkeruujärjestelmään josta tietoja voi tallentaa omaan mobiililaitteeseen. Y-TRAC-sovelluksella voi tarkastella ja toistaa lokitiedostoja reaaliajassa kilparadan Google Maps -kuvassa sekä analysoida ja vertailla tietoja moottorin kierrosnopeudesta ja pyörän kallistuskulmasta kiihdytyksen G-voimiin sekä nähdä elektronisten ajoavustimien aktivointiajat.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

YZF-R1M - uudet ominaisuudet

  • Korkealuokkainen, kaasupaineistettu Öhlins ERS NPX -etuhaarukka
  • Kevyt, hiilikuituinen takaosa
  • Muodoiltaan aggressiivinen, uusi M1-tyylinen hiilikuituinen etukate
  • Yksilöllinen valmistusnumero
  • Päivitetyt Y-TRAC- ja YRS-sovellukset
  • Integroitu ergonomia tehostaa ajohallintaa
  • Yli 5 prosenttia vähäisempi ilmanvastus
  • Entistä enemmän M1 perimää ja laadukkaampi tuntuma
  • Jarrujen uusi, kaksiasentoinen BC-hallintajärjestelmä ja kaarreajo-ABS
  • Moottorijarrutuksen uusi, kolmiportainen EBM-hallintajärjestelmä
  • Optimoitu ja päivitetty LCS-lähtöavustin
  • Uusi elektroninen APSG-kaasu
  • Polttoaineseoksen parempi hyötysuhde ja tehokkaampi suorituskyky yläkierroksilla
  • Tehokkaammat jarrut
  • Päivitetty ohjausvaimennin
  • Uusimmat Bridgestone Battlax RS11 -renkaat, 200 mm leveä takarengas
  • Päivitetty TFT-mittaristo, jossa BC- ja EBM-merkkivalot
  • EU5-yhteensopiva moottori

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

 

YZF-R1M ominaisuudet

  • Öhlinsin uusin, huippulaadukas, elektronisesti säätyvä ERS-jousitus
  • Näyttävä kokonaisuus, jossa runsaasti hiilikuituosia.
  • Hiilikuituinen etulokasuoja
  • CCU tiedonkeruu- ja tiedonsiirtojärjestelmällä voi langattomasti määrittää moottoriohjauksen parametrejä.
  • Nelisylinterinen, 998 cc, 200 hv crossplane-moottori
  • Kuusiakselinen IMU-yksikkö, gyroskooppi / G-anturit 3D-liiketiedoille
  • Moottorin PWR-käyntikartat
  • QSS-vaihdeavustin
  • TCS-pidonhallinta (luiston/sutimisenesto) / SCS-luistonhallinta
  • LIF-keulimisenhallinta ja optimoitu LCS-lähtöavustin
  • Akseliväliltään lyhyt Deltabox-alumiinipalkkirunko
  • Kolmiomallinen takahaarukka
  • Takarunko magnesiumia
  • Pääsy Euroopan YRE-tapahtumiin
  • Väri: Silver Blu Carbon BWM2/Carbon

 

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 YZF-R1M -varausjärjestelmä ja Racing Experience

Yamahan oma, YZF-R1M tilausten verkkovarausjärjestelmä. Järjestelmä aukeaa 25.7.2019. Asiakkaat voivat varata sieltä pyöränsä sekä valita haluamansa Yamaha-jälleenmyyjän. Tarkemmat tilaustiedot julkaistaan heinäkuun lopussa.

Vuoden 2020 aikana Yamaha Racing Experience (YRE) -tapahtumia järjestetään valikoiduilla eurooppalaisilla moottoriradoilla. Tapahtumissa on 2020 YZF-R1M omistajille tarjolla teknistä tukea ja neuvoja moottoriohjauksen ja ajoavustimien säätöihin. Lisäksi paikalla on mahdollisuus tavata Yamahan testi- ja tehdaskuljettajia.

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M

2020 Yamaha YZF-R1M ja YZF-R1.

2020 Yamaha YZF-R1M ja YZF-R1.